بررسی‌ها نشان می‌دهد در اکثر کشورها میانگین تعداد فوتی‌های روزانه به زیر ۵۰ نفر در روز رسیده است. همچنین حتی با وجود تست‌های سرانه بیشتر از ایران، میانگین مبتلایان نیز در سطح سه‌رقمی گزارش شده است. در یک هفته اخیر، میانگین تعداد فوتی‌های روزانه ایران به ۷۵ نفر رسیده است، همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور متوسط روزانه ۲۱۹۸ نفر به این بیماری مبتلا شدند. البته در حال حاضر، بسیاری از کشورها نظیر هند، مکزیک و برزیل که دیرتر از سایر کشورها به این بیماری مبتلا شدند در وضعیت شدید این بیماری قرار گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران هم از لحاظ مبتلایان و هم از لحاظ فوتی‌ها، در رده دهم بیشترین سطح مبتلایان قرار گرفته است. در جدول رده‌بندی بیشترین میزان کرونا در دنیا، سه کشور آمریکا، برزیل و روسیه قرار دارند. ایتالیا، فرانسه و اسپانیا که جزو کشورهای پیشگام در شیوع کرونا در اروپا بودند، حالا وضعیت پایدار و باثباتی را پیدا کرده‌اند.

رشد فوتی‌ها در بازه هفتگی

براساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان روز گذشته میزان مبتلایان به رقم ۲۳۶۹ نفر رسید و همچنین ۷۵ نفر به علت بیماری کرونا فوت کردند. آمارها نشان می‌دهد میزان مبتلایان در یک هفته منتهی به جمعه ۲۳ خردادماه در ایران ۱۵۳۸۹ نفر بوده است. این رقم در هفته مشابه قبل از آن معادل ۲۰۴۸۸ نفر بوده است. به بیان دیگر، در هفته منتهی به ۱۶ خرداد به‌طور میانگین روزانه ۲۹۲۶ نفر به میزان مبتلایان افزوده می‌شد که این رقم در هفته منتهی به ۲۳ خردادماه به رقم ۲۱۹۸ نفر کاهش یافته است. علاوه‌بر این، در هفته منتهی به ۲۳ خرداد میزان کل فوتی‌ها در ایران ۵۲۵ نفر بوده که این رقم در هفته مشابه قبل از آن معادل ۴۵۷ نفر بوده است. به بیان دیگر، متوسط فوتی‌های روزانه در هفته منتهی به ۱۶ خرداد معادل ۶۵ نفر بوده است که این رقم در هفته منتهی به ۲۳ خرداد به ۷۵ نفر رسیده و افزایش ۱۰ نفری را تجربه کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد افزایش میزان مبتلایان در هفته منتهی به ۱۶ خردادماه، باعث شده میزان فوتی‌ها با یک هفته تاخیر بیشتر شود. این موضوع نیز طبیعی به‌نظر می‌رسد زیرا به گفته کارشناسان، احتمالا میزان فوتی‌های مبتلایان با یک تاخیر ۵ تا ۷ روزه اتفاق خواهد افتاد. این آمارها نشان می‌دهد که به‌نظر می‌رسد یک پیک دوم در ایران رخ داده اما در شرایط کنونی در فاز نزولی قرار گرفته است. بنابراین احتمال دارد در هفته‌های آینده میزان فوتی‌ها نیز به مرور کاهش پیدا کند، البته این موضوع در شرایطی رخ خواهد داد که در هفته آینده یک روند نزولی در مبتلایان رخ دهد.

شماره ۱۰ دنیا

با آمارهای روز گذشته، میزان کل فوتی‌ها به رقم ۸۶۵۹ نفر رسیده است. همچنین میزان کل مبتلایان به کرونا در ایران به رقم ۱۸۲۵۴۵رسیده است. با این آمار ایران هم از لحاظ میزان مبتلایان و هم از نظر میزان فوتی‌ها رتبه دهم را در دنیا دارد.از سوی دیگر، کشورهایی که صدرنشین این بیماری بودند، حال به رتبه‌های اطراف ایران رسیده‌اند. ایتالیا که یکی از قطب‌های اصلی شیوع بیماری محسوب می‌شد و در جدول رده‌بندی صدرنشین بود، حال رتبه هفتم را از آن خود کرده است. میانگین مبتلایان جدید این کشور در هفته قبل حدود ۳۰۰ نفر بوده، همچنین میزان فوتی‌های روزانه به رقم ۶۳ نفر رسیده است. این آمار کشوری است که یکی از شدیدترین وضعیت‌های بیماری کرونا را در ماه‌های قبل تجربه کرده بود. اما این کشور قرنطینه سراسری را در پیش گرفت و مقررات سختگیرانه‌ای را برای رفت و آمد وضع کرد.

 همچنین یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مقابله با کرونا در این کشور، تست‌های فراوان بود. بنابراین در حال حاضر، وضعیت کرونا در این کشور به‌سوی ثبات پیش رفته است. یکی دیگر از کشورهای موفق در مقابله با کرونا اسپانیا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک هفته قبل در مجموع ۳۲ فوتی در اسپانیا گزارش شده است. این یعنی مجموع فوتی‌های هفته گذشته اسپانیا، نصف آمار روزانه ایران شده است. این در حالی است که این کشور در جدول رده‌بندی کرونا در رتبه ششم قرار گرفته است. در مجموع در این کشور ۲۸۹ هزار بیمار کرونا شناسایی شده است. ترکیه نیز هفته گذشته وضعیت مطلوبی را تجربه کرده است و به‌نظر می‌رسد در این کشور شرایط با ثبات وجود دارد. براساس بررسی‌ها این کشور از لحاظ بیشترین میزان مبتلایان، در رتبه یازدهم و پس از ایران قرار دارد. این کشور هفته قبل به‌طور متوسط ۹۴۵ نفر مبتلا را شناسایی کرد، همچنین میزان فوتی‌های این کشور به‌طور روزانه به رقم ۱۹ نفر رسیده است. دیگر کشورها نظیر آلمان و فرانسه نیز در وضعیت مطلوبی از لحاظ این بیماری قرار گرفتند، اما انگلیس طی هفته قبل، از نظر فوتی‌ها رقم بیشتری را نسبت به ایران ثبت کرده است.

06-01

 

فاز سوم کرونا در ایران