بستری نیمی از مبتلایان در بیمارستان‌ها

روند بستری بیماران در دو هفته گذشته

نگاهی به روند نسبت افراد بستری شده در بیمارستان‌ها به کل افراد شناسایی شده نشان می‌دهد که از ۲۱ خرداد ماه کمترین نسبت در ۳۱ خرداد با حدود ۲۶ درصد و بیشترین آن در ۴ تیرماه با نسبت ۵۳ درصد بوده است. این نسبت در ۷ تیر ماه ۴۶ درصد بوده است. از اول تابستان تا کنون این اولین بار است که این نسبت کمتر از ۵۰ درصد بوده است. درواقع از ابتدای تیرماه بیش از نیمی از افراد شناسایی شده در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. این مساله نگرانی از افزایش بیماران بدحال را بیشتر می‌کند.

نسبت ۵ درصدی فوت شدگان

براساس آمار منتشر شده، تعداد افراد فوت شده براثر بیماری کرونا در روز گذشته ۱۲۵ نفر بوده و کل تعداد افراد فوت شده به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسیده است. به این ترتیب نسبت تعداد افراد فوت شده به کل افراد مبتلا ۷/ ۴ درصد محاسبه می‌شود. این نسبت تقریبا ۱۶ روز است که در همین محدوده نوسان می‌کند. اما نسبت افراد فوت شده روزانه به تعداد مبتلایان روزانه در روز گذشته ۱/ ۵ درصد بوده که به نسبت ۶ تیرماه با رشد یک واحد درصدی همراه بوده است. به عبارت دیگر در ۷ تیرماه، از هر ۱۰۰ نفر بیمار شناسایی شده، ۵ نفر آنها جان خود را به‌دلیل ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

کاهش تست‌های تشخیصی

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد تا دیروز، یک میلیون و ۵۸۳ هزار و۵۴۲ آزمایش تشخیصی انجام شده است که از این تعداد ۲۵ هزار و ۶۷۰ عدد آنها در روز گذشته انجام شده است. تعداد تست‌های انجام شده از بیماران کرونایی از ۴ تیر تا ۶ تیر ماه بیش از ۲۷ هزار عدد در روز بوده اما در روز گذشته این تعداد کاهش پیدا کرده است.

به این ترتیب نسبت تعداد افراد مبتلای شناسایی شده به تعداد تست‌های انجام شده در روز گذشته ۶/ ۹ درصد بوده که با ۵ تیر تفاوت معناداری نداشته است. ثابت باقی ماندن این نسبت در دو روز متوالی که حدودا ۱۷۶۵ عدد تست تفاوت دارند، نشان می‌دهد با افزایش تعداد تست‌ها تعداد افراد شناسایی شده بیشتر می‌شود. شناسایی افراد مبتلا به کرونا اولین قدم در کنترل این بیماری است. از آنجا که این پاندمی از یک نفر آغاز شده و طول دوره بروز علائم بیماری طولانی است، بهترین اقدام شناسایی بیمار و تحت‌نظر قرار دادن اوست. تا به این وسیله زنجیره انتقال این بیماری شکسته شود.

باید به این نکته توجه داشت که آمارهای منتشرشده در کشور از الگوی مشخصی که نشان‌دهنده کاهش و کنترل بیماری باشد یا در مقابل پیک بعدی بیماری را نشان دهد، پیروی نمی‌کند. این مساله پایداری بیماری در کشور را تایید می‌کند. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد تا پایان بهار و در ماه‌های ابتدایی تابستان، بیماری در کشور کنترل شود و وضعیت کشور به حالت عادی بازگردد. طولانی شدن این وضعیت سبب خستگی بدنه بهداشت و درمان کشور خواهد شد. برخی از کارشناسان معتقدند اگر این بیماری تا پایان تابستان کنترل نشود، همراه شدن آن با سایر بیماری‌های فصلی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی کنترل شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.

افزایش بیماران بدحال در بیمارستان‌ها

آمارها نشان می‌دهد تعداد افراد بستری شده دیروز به‌دلیل بیماری کرونا، ۱۱۳۹ نفر بوده که به نسبت روز قبل آن ۲۱۷ نفر کاهش داشته است. اما در یک هفته نخست تیرماه، حدود ۸۸۰۷ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند. نسبت تعداد افراد بستری شده به افراد شناسایی شده در روز گذشته ۴۶ درصد بوده که کمترین مقدار آن در هفته گذشته بوده است.

به عبارت دیگر در هفته نخست تابستان به‌طور میانگین نیمی از افراد شناسایی شده نیاز به بستری در بیمارستان داشته‌اند. این درحالی است که هفته‌های پایانی بهار این نسبت به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده بود. از سوی دیگر در روز ۷ تیرماه، تعداد افراد بستری در بخش‌های مراقبت ویژه نیز به ۲۹۲۸ نفر رسیده که بیشترین مقدار آن از نیمه اردیبهشت ماه بوده است. به عبارت دیگر از نیمه بهار به بعد، به‌رغم اینکه تعداد فوت شدگان به‌دلیل ابتلا به کرونا افزایش داشته است، روند بستری شدن بیماران در بخش ICU نیز صعودی شده است.

یک سوم استان‌ها در وضعیت خطرناک

به گفته لاری، سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان‌غربی و خراسان‌رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کووید-۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. به عبارت دیگر یک سوم استان‌های کشور به‌طور جدی درگیر بیماری کرونا هستند.