افزایش فوتی‌های کرونا

حدود دو هفته از ابتدای تابستان گذشته است، اما امیدی به اثرگذاری گرما بر کنترل میزان بیماری وجود ندارد. به بیان دیگر، نمی‌توان این مشکل را با یک عامل طبیعی حل کرد و نیاز است که سیاست‌گذاری‌های درست به مدد کنترل شیوع بیماری‌ آید. آمارها تایید می‌کند که وضعیت در تابستان از لحاظ شیوع بیماری بدتر شده و در ۱۳ روز سپری شده از تابستان، میزان شیوع کرونای جدید در کشور رشد داشته است. این موضوع را می‌توان از مقایسه چند آمار متوجه شد. نکته نخست اینکه در ۱۳ روز نخست تابستان، ۱۷۵۳ نفر به‌دلیل بیماری کرونا فوت کردند، این موضوع درحالی است که در ۱۳ روز پایانی بهار تعداد فوتی‌ها به رقم ۱۲۲۶ نفر رسیده بود. این موضوع نشان می‌دهد که میزان فوتی‌ها در این زمان روند صعودی داشته است. برخی از کارشناسان معتقدند آمارهای فوتی تحلیل دقیق‌تری از روند بیماری را در کشور نشان می‌دهد، با این تفاوت که این روند اثر ابتلاهای دو هفته قبل از آن است.

می‌توان این نتیجه را گرفت که افزایش میزان مرگ‌ومیر در تابستان به‌دلیل افزایش شیوع بیماری در پایان بهار سال‌جاری است. این موضوع در آمار مبتلایان در انتهای بهار منعکس شده بود. با بررسی آمارها می‌توان مشاهده کرد که در خرداد ماه روند مبتلایان صعودی گزارش شد و تا نیمه خرداد آمار مبتلایان روزانه به رقم بیشتر از ۳۵۰۰ نفر رسیده بود. اگرچه که در هفته‌های پایانی بهار از سطح ۳ هزار پایین‌تر آمد، اما این رقم در تابستان عمدتا در سطح ۲۵۰۰ نفر قرار داشت و به ندرت به کمتر از این رقم رسید. بالا رفتن آمار مبتلایان در پایان بهار اثر خود را در آمار فوتی ابتدای تابستان گذاشته است. در مجموع در ۱۳ روز گذشته از تابستان مجموع کل مبتلایان رقمی معادل با ۳۲ هزار و ۸۴۵ نفر بوده است، این درحالی است که در ۱۳ روز پایانی بهار میزان کل مبتلایان حدود ۳۰ هزار نفر بوده است. بنابراین در تابستان نیز آمارها بالاتر از روزهای آخر بهار بوده است.

عبور بیماران بدحال از سطح ۳۱۰۰

آمار دیگری که نشان می‌دهد در دو هفته اخیر وضعیت تغییر کرده است، افزایش بیماران با وضعیت شدید بیماری است. در ابتدای تابستان میزان کل بیماران با وضعیت شدید بیماری ۲۸۸۷ نفر بوده است که این رقم تا روز ۱۳ تیر ماه به رقم ۳۱۲۳ نفر رسیده است. ایران، از لحاظ بیشترین بیماران بدحال در دنیا در رتبه چهارم قرار دارد. این درحالی است که تنها کشورهای برزیل، هند و آمریکا از ایران بیماران بدحال بیشتری دارد. این کشورها اکثرا دارای جمعیت بالاتری نسبت به ایران هستند و بالا بودن بیماران بدحال در این کشورها طبیعی است. از سوی دیگر کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و فرانسه که در ابتدا با سطح بالایی از این بیماری دست و پنجه نرم می‌کردند، حال وضعیت پایدارتری دارند و تعداد بیماران بدحال در این کشورها عمدتا به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است. یکی از خطراتی که افزایش بیماران بدحال ایجاد می‌کند این است که از ظرفیت بیمارستان‌ها بیشتر شود و در نتیجه برخی از بیماران با وضعیت شدید در ترافیک بیمارستان‌ها باقی بمانند. این موضوع در نتیجه باعث می‌شود که رسیدگی به این بیماران انجام نشود و امکان افزایش فوتی‌ها بیشتر از حالت معمول ‌شود. در نتیجه نیاز است که سیاست‌ها برای کاهش شیوع بیماری و کنترل آن تشدید شود.

رشد بیماران بستری شده در تابستان

بررسی آماری نشان می‌دهد که در تابستان میزان بیماران بستری شده به رقم بالای هزار نفر رسیده است. در روز پایانی بهار این رقم ۶۰۰ نفر گزارش شد، اما در تاریخ اول تیرماه این رقم به سطح بالای ۱۱۱۴ نفر رسید. آمار روز گذشته نشان می‌دهد که درحال‌حاضر، رقم افراد بستری شده در یک روز به ۱۴۸۳ نفر افزایش یافته است. بنابراین این آمار نیز تایید می‌کند که سهم بالاتری از افراد مبتلا شده، در بیمارستان بستری می‌شوند. در ابتدای تابستان نسبت افراد بستری شده به کل مبتلایان ۴۷ درصد ثبت شده بود که این رقم تا روز ۱۳ تیرماه به سطح ۵۷ نفر در روز افزایش یافته است. به بیان دیگر درحال‌حاضر، از کل مبتلایان جدید بیش از نیمی بستری می‌شوند. این موضوع در حالی است که به‌طور معمول دانشمندان عنوان می‌کنند که ۱۵ درصد از بیماران نیاز به بستری در بیمارستان دارند. حال که این آمار در ایران بیش از ۵۰ درصد است، می‌توان پیش‌بینی کرد که رقم مبتلایان که به‌طور روزانه اعلام می‌شود، کمتر از سطح واقعی آمارها است.

سهم فوتی‌ها از مبتلایان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته میزان مبتلایان روزانه به رقم ۲۵۶۶ نفر در روز رسید. با این آمار میزان کل مبتلایان کرونا به رقم ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر رسیده است. همچنین براساس آمارهای اعلام شده روز گذشته ۱۵۴ نفر نیز به علت این بیماری فوت کرده‌اند. در مجموع میزان کل فوتی‌ها نیز تا روز گذشته به رقم ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسیده است. با این آمار، ایران از لحاظ کل بیماران در رتبه یازدهم قرار گرفته است، همچنین از لحاظ بیشترین فوتی‌ها، ایران در رتبه نهم کشورها قرار گرفته است. با آمار روز گذشته نسبت کل فوتی‌ها به کل مبتلایان به رقم ۷۸/ ۴ درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ نفر که به کرونا مبتلا شدند، حدود ۵ نفر فوت کرده‌اند. البته این نسبت در دنیا حدود یک تا یک و نیم درصد اعلام شده است. بنابراین با توجه به آمارهای ایران درصد قابل‌توجهی از بیماران مبتلا به کرونا در کشور شناسایی نشده‌اند.

آمار دیگری که در روز گذشته اعلام شده این است که میزان آزمایش‌های روزانه در کشور به رقم ۲۵ هزار و ۵۰۷ نفر رسیده است. این رقم در دو هفته نخست تابستان به میزان ۳۷۴ هزار و ۲۴۰ عدد آزمایش بوده است. به‌طور متوسط روزی ۲۶ هزار و ۷۰۰ آزمایش صورت گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که رقم قابل‌توجهی از آزمایش‌ها در دو هفته اخیر برای شناسایی مبتلایان صورت گرفته است.  به نظر می‌رسد که دو تصویر برای شیوع کرونا در آینده کشور وجود دارد. با توجه به اینکه استان‌های مرکزی و استان‌های مرزی کشور درگیر این بیماری شدند، در ماه‌های آینده این احتمال وجود دارد که از میزان شیوع بیماری در کل کشور کاسته شود و در نتیجه شرایط پایداری ایجاد شود. البته این موضوع به شرطی است که موارد لازم در سطح فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و نرخ شیوع بیماری کاهش یابد. این موضوع در بسیاری از کشورها رعایت شده است. یک روند دیگر این است که میزان شیوع در روزهای آینده اوج گیرد و ظرفیت بیمارستان‌ها از لحاظ بیماری به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد. در این صورت می‌توان پیش بینی کرد که میزان فوتی‌ها به سطح بیشتری از روزهای قبل برسد که نگران‌کننده است.