آمارهای رسمی نشان می‌دهد در روز اول مرداد ماه تعداد مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونا در کشور ۲۵۸۶ نفر اعلام شده است. اگرچه این تعداد نسبت به ۳۱ خرداد ماه کاهش ۳۹ نفری را نشان می‌دهد، اما به نسبت میانگین تیرماه که حدود ۲۴۶۰ نفر است، افزایش ۱۲۶ نفری داشته است. با اعلام آمار روز اول مرداد ماه، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به رقم ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر رسیده است. تقریبا سه ماه است که تعداد مبتلایان شناسایی شده در روز بیش از ۲ هزار نفر است و به جز روزهای معدودی (دو روز) تعداد مبتلایان روزانه به زیر این رقم رسیده است. تعداد افراد شناسایی شده در روز تابعی از تعداد آزمایش‌های روزانه است. براساس آمار رسمی تعداد کل آزمایش‌های انجام شده تا اولین روز مرداد ماه ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۲۷۷ عدد اعلام شده است. محاسبات نشان می‌دهد تعداد آزمایش‌های انجام شده در روز گذشته ۲۶ هزار و ۳۱۹ عدد بوده است. نگاهی به روند تعداد آزمایش‌های روزانه نشان می‌دهد که به طور میانگین در تیرماه ۲۶ هزار تست روزانه انجام شده است و حدود ۱۰ درصد از آزمایش‌های انجام شده به شناسایی بیماران کرونایی ختم می‌شود. این نسبت در یک ماه گذشته تقریبا ثابت بود و نشان می‌دهد ظرفیت شناسایی بیماران در کشور محدود است و امکان افزایش بیش از این تاکنون وجود نداشته است. این در حالی است که آمار مرگ‌و‌میر به واسطه ابتلا به این ویروس روند صعودی داشته است.  براساس آماری که وزارت بهداشت کشور اعلام کرده، در روز گذشته ۲۱۹ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. ۴ روز متوالی است که تعداد جان‌باختگان این بیماری بالای ۲۰۰ نفر گزارش می‌شود و مجموع رقم افراد فوت‌شده این بیماری نیز ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر اعلام شده است. مشاهده ثابت ماندن تعداد مبتلایان روزانه و افزایش رقم فوت‌شده‌ها نشان می‌دهد برای تخمین تعداد مبتلایان کشور، باید به رقم فوت‌شده‌ها اکتفا کرد. در واقع رقم تعداد فوتی‌های روزانه نشان می‌دهد باید تعداد مبتلایان در کشور بیش از این تعدادی باشد که به طور روزانه اعلام می‌شود. بنابراین برای برآورد وضعیت کشور از نظر ابتلا، رقم فوتی‌ها دقیق‌تر به‌نظر می‌رسد.

روند صعودی نسبت فوت‌شدگان به کل مبتلایان

براساس آمار اعلام شده، تعداد افراد فوت‌شده در روز گذشته ۲۱۹ نفر و تعداد مبتلایان شناسایی شده ۲۵۸۶ نفر بوده است. به این ترتیب نسبت تعداد فوت‌شده‌ها به مبتلایان روزانه ۵/ ۸ درصد بوده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر مبتلای شناسایی شده حدود ۹ نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند. در نسبت کلی‌تر، اگر تعداد کل فوت‌شده‌ها به تعداد کل مبتلایان را محاسبه کنیم، این نسبت حدود ۵ درصد است. درواقع از هر ۱۰۰ نفر مبتلا به این بیماری ۵ درصد جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که این نسبت در ابتدای تیرماه سیر نزولی داشته اما با افزایش تعداد فوت‌شده‌ها روند صعودی پیدا کرده است.

نسبت کل تعداد مبتلایان شناسایی شده به کل آزمایش‌های انجام شده نیز تا کنون به رقم ۶/ ۱۲ درصد رسیده است. روند این نسبت نشان می‌دهد با افزایش تعداد آزمایش‌های انجام شده، تعداد مبتلایان روندی نزولی داشته است. میانگین این نسبت در تیرماه حدود ۴/ ۱۳ درصد بوده است.

تداوم سیرصعودی بیماران بدحال

آمار تعداد بیماران بدحال در روز گذشته از مرز ۳ هزار و ۶۰۰ نفر گذشت و حدود ۳هزارو۶۰۹ نفر اعلام شد. این در حالی است که آخرین بار در اواخر فروردین‌ماه تعداد بیماران بدحال به این رقم رسیده بود. در اردیبهشت ماه رقم بیماران بدحال از حدود ۳ هزار نفر به حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر کاهش پیدا کرد. در خرداد ماه به طور میانگین ۲هزارو۶۲۵ نفر بیمار بدحال مبتلا به کرونا اعلام شد. اما در تیرماه این رقم از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر شروع شد و در هفته دوم تیرماه از مرز ۳ هزار نفر گذشت. روند صعودی بیماران بدحال در حالی ادامه داشته که تعداد فوتی‌ها نیز با افزایش همراه بوده است. این موضوع نشان می‌دهد تعداد زیادی از بیماران به بخش ICU منتقل شده‌اند. افزایش تعداد بیماران بدحال علاوه براینکه خبر از افزایش تعداد فوت‌شده‌ها در روزهای آتی می‌دهد، نگرانی‌ها برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی را افزایش داده است. تعداد بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها محدود و با افزایش تعداد بیماران کرونایی، بسیاری از بیماران در صف استفاده از خدمات بخش ICU هستند.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد تعداد بیماران بستری شده نیز با رشد بالایی همراه بوده است. در روز گذشته هزار و ۹۳۴ نفر از افراد شناسایی شده در بیمارستان بستری شده‌اند. با توجه به تعداد بیماران شناسایی شده در روز گذشته، ۷۵ درصد از افراد شناسایی شده‌ نیازمند مراقبت بیمارستانی بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد دو روز متوالی است که تعداد بیماران بستری شده بالای هزار و ۹۰۰ نفر بوده، تداوم این آمارها باعث می‌شود که ظرفیت تخت‌های بیمارستان به مرور پر و در نتیجه فشار بالایی به کادر درمان وارد شود. در حالی که دو ماه پیش شاید تنها یک‌چهارم آمار مبتلایان روزانه نیاز به خدمات بیمارستانی داشتند، در حال حاضر این نسبت افزایش یافته است. در حقیقت این موضوع نشان می‌دهد که در دو ماه اخیر روند شیوع بیماری در کشور صعودی بوده است و بسیاری از استان‌ها و شهرها دوباره به وضعیت قرمز بازگشته‌اند. آمارهای نگران‌کننده از کرونا در حالی است که سیاست‌گذاران تصویر شفافی از آینده بیماری در کشور ارائه نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث شود یک بحران اجتماعی در کشور شکل بگیرد. از سوی دیگر، مسوولان بدون قرنطینه و تعطیلی شهرهای قرمز تاکید می‌کنند که مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا این بیماری در کشور در وضعیت کنترل قرار گیرد، به نظر می‌رسد که با توجه به نبود یک نقشه راه مشخص در مقابله با این بیماری وضعیت در هفته‌های آینده بدتر شده و در نتیجه دوباره قرنطینه اجباری در برخی از شهرها ایجاد شود تا بتوان سدی در مقابل این بیماری ایجاد کرد. بسیاری از کشورها توانسته‌اند با رعایت اصول بهداشتی سطح شیوع و مرگ‌و‌میر را در کشورشان به شکل ویژه‌ای کاهش دهند.