روز گذشته، میزان مبتلایان روزانه به رقم ۲۴۸۹ نفر رسیده است، این رقم در چهار روز اخیر کمترین سطح بوده است. میزان مبتلایان در بازه هفتگی ۱۵ درصد رشد کرده است، از سوی دیگر میزان مبتلایان روزانه کاهش ۵ درصدی را ثبت کرده است. این میزان مبتلا از آزمایش ۲۴ هزار و ۲۶۱ نفر به‌دست آمده است. آمارها نشان می‌دهد که نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه در روز گذشته به رقم ۲۶/ ۱۰ درصد رسیده است. این رقم نسبت به روز‌های قبل تغییر قابل‌توجهی نداشته است. به بیان دیگر، در روزهای اخیر نیز همچنان نسبت مبتلایان به آزمایش‌ها در سطح ۱۰ درصد قرار داشته و از هر ۱۰۰ نفر که مورد آزمایش قرار می‌گرفتند، جواب ۱۰ نفر مثبت بوده است. در یک ماه اخیر ظرفیت تست‌گیری در کشور تغییر قابل‌توجهی نداشته و در سطح ۲۵ هزار نفر در روز بوده است. از سوی دیگر، به‌طور کلی نیز میزان مبتلایان شناسایی شده در حدود ۱۰ درصد تست‌ها بوده و این رقم نیز تغییر قابل‌توجهی نداشته است. با آمار روز گذشته میزان کل بیماران به رقم ۲۸۶ هزار و ۵۲۳ نفر رسیده است. ایران از لحاظ بیشترین میزان مبتلایان در دنیا در رتبه یازدهم قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که ایران در روزهای آینده جایگاه دهم را از انگلستان خواهد گرفت. میزان کل مبتلایان این کشور ۲۹۷ هزار نفر بوده است. پایین‌تر از ایران نیز پاکستان قرار گرفته که تاکنون توانسته ۲۷۰ هزار بیمار کرونایی را شناسایی کند.

کمترین فوت ۵ روز اخیر

برخلاف سطح شناسایی مبتلایان در روزهای اخیر، میزان فوتی‌های کرونا یک روند جدید را ثبت کرده است و در ۶ روز اخیر بالاتر از ۲۰۰ نفر در روز گزارش شده است. روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه ۲۱۵ نفر ثبت شد که کمترین در ۵ روز اخیر بوده است. اما همچنان فوتی‌های بالای ۲۰۰ نفر در روز این موضوع را نشان می‌دهد که در هر ساعت ۹ نفر به دلیل درگیری با این بیماری در ایران فوت می‌کنند. این یک رقم نسبتا بالایی است، در حالی که در ماه‌های گذشته این رقم حتی به ۲ نفر در ساعت نیز کاهش یافته بود. افزایش میزان و میر در روزهای اخیر به علت روند افزایشی بیماران بدحال در روزهای اخیر بوده است. میزان بیماران بدحال تا روزهای اخیر بیشترین سطح از ابتدای اردیبهشت ماه بود، روز گذشته ۱۴ نفر از سطح بیماران بدحال کاسته شده است. تداوم این روند کاهشی می‌تواند در روزهای آینده باعث شود که از سطح مرگ و میر روزانه نیز کاسته شود. ایران از لحاظ بیماران بدحال در دنیا در رتبه پنجم قرار دارد. بالاتر از ایران، آمریکا، هند، برزیل و مکزیک بیشترین سطح بیماران بدحال کرونایی را در دنیا ثبت کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که تعداد بیماران بدحال در انگلستان به رقم ۱۱۰ نفر کاهش یافته است. در ایتالیا نیز در حال حاضر این رقم ۴۹ نفر ثبت شده است.

کاهش سهم بستری‌ها

روز گذشته آمارها نشان داد که ۱۵۰۴ نفر از مبتلایان روزانه، در بیمارستان بستری شدند. این رقم به این معنی است که ۴/ ۶۰ درصد از مبتلایان در بیمارستان شناسایی شده‌اند. این در حالی است که در روزهای اخیر نسبت افراد بستری شده به مبتلایان به ۷۵ درصد رسیده بود. کاهش این نسبت در روزهای آینده می‌تواند سطح مرگ و میر روزانه را نیز کاهش دهد. در روزهایی که این نسبت به ۲۰ درصد رسیده بود، رقم مرگ‌و‌میر روزانه نیز کاهش یافته و در برخی مواقع به زیر ۵۰ نفر رسیده بود. می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت تداوم مقررات سختگیرانه در حوزه فاصله اجتماعی می‌تواند این رقم به سطح قابل‌توجهی کاهش یابد.

دو راهی کرونا

به نظر می‌رسد که سیاستگذار در یک دو‌راهی قرار گرفته است. از یکسو شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و لازم است که سطح فعالیت‌های اقتصادی در کشور افزایش یابد. کاهش فعالیت‌های اقتصادی نیازمند اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت یا بهره‌گیری از منابع ارزی است که در شرایط کنونی امکان آن برای سیاستگذار وجود ندارد. در حال‌حاضر، منابع درآمدهای کشور در بسیاری از کشورها بلوکه شده و امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

 از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که وضعیت تولیدی کشور نیز در شرایط مطلوبی نیست. وقوع کرونا کار را برای بسیاری از کسب و کارها سخت کرده و در نتیجه این کسب و کارها نمی‌توانند در شرایط کنونی به حیات خود ادامه دهند. بنابراین سیاستگذار در پی آن است که دیگر کسب و کارها را فعال نگه دارد تا از لحاظ سطح تولید، وضعیت کشور بهبود یابد. حال سیاستگذار نیز باید بخشی از فعالیت‌های اجتماعی را به ناچار تعطیل کند، از سوی دیگر امیدوار باشد که گشایش‌های در وضعیت بین‌المللی اقتصاد کشور روی دهد. از سوی دیگر، یک نگرانی نیز وجود دارد که در فصل سرما، میزان مبتلایان و فوتی‌ها روند افزایشی را ثبت کند. مسوولان وزارت بهداشت نیز درخصوص بحران انسانی در پاییز هشدار داده‌اند.  به گفته مسوولان، اگر امروز به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بی‌اعتنا باشیم، وضعیت در شهریور و مهر بسیار بدتر از امروز خواهد شد. هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای کنترل کرونا، استفاده ۹۵ درصد مردم از ماسک و رعایت ۷۵ درصد مردم از پروتکل‌های بهداشتی است که به گفته مسوولان اگر به این هدف دست پیدا نکنیم، شاهد بحران انسانی در آبان‌ماه خواهیم بود. در حالی که به‌نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از مردم به این بیماری مبتلا شده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی در ایران نیز آمار مبتلایان کمتر از ۲۰ درصد است. از سوی دیگر، در بهترین حالت در سال آینده میلادی واکسن کرونا کشف خواهد شد و تا آن زمان باید شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گیرد.