کاهش آمار فوتی‌های روزانه

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در روز گذشته ۲۳۱۶ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا شناسایی شده که از این تعداد ۵۶ درصد آن، یعنی ۱۲۹۸ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند. کاهش نسبت افراد بستری شده به مبتلایان روزانه در دو هفته گذشته بی‌سابقه بوده است. این نسبت در ۲۷ تیرماه ۷۸ درصد بوده است. یعنی بیش از دو سوم مبتلایان شناسایی شده در روز نیاز به خدمات بیمارستانی داشته‌اند. افزایش تعداد بیماران نیازمند به بستری، فشار مضاعفی را به کادر درمانی کشور وارد می‌کند. کاهش این نسبت می‌تواند علاوه براینکه نشانه‌ای برای عبور از بحران باشد، فرصت تنفس به کادر درمان بیمارستان‌ها را بدهد.

با توجه به آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت، در روز گذشته ۱۹۵ نفر جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند. از ۲۹ تیرماه تا ۳ مرداد ماه، تعداد فوت‌شدگان روزانه بیش از ۲۰۰ نفر بود، اما در روز گذشته پس از ۶ روز این تعداد کمتر از ۲۰۰ نفر گزارش شده است. به این ترتیب مجموع تعداد افراد فوت شده به دلیل ابتلا به کرونا ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر اعلام شده است. نسبت تعداد افراد فوت شده به تعداد مبتلایان کل نیز در حد ۴/ ۵ درصد است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر مبتلا به این بیماری، ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که نگاهی به روند این نسبت نشان می‌دهد که برخی از روزها این نسبت به حدود ۸/ ۴ درصد هم رسیده بود، اما مجددا روند صعودی در پیش گرفته است.

افزایش تعداد بیماران بدحال

آمارها نشان می‌دهد در روز گذشته تعداد کل بیماران بدحال که نیاز به مراقبت‌های ویژه بیمارستانی دارند، ۳۶۷۰ نفر بوده است. این تعداد در روز ۳ مرداد ۳۶۵۳ نفر اعلام شده بود که به نسبت روزهای گذشته‌اش کاهش را نشان می‌داد. اما در روز گذشته مجددا آمار بیماران بدحال، به‌رغم تعداد بالای فوت شده‌های روزانه، روند صعودی داشته است.

بیماری کرونا، یک بیماری تدریجی است که طی دو هفته از شروع علائم روند بیماری می‌تواند به سمت وخیم شدن، یا به سمت بهتر شدن پیش برود. بیماران بدحال نیازمند خدمات ویژه بیمارستانی هستند. اما این خدمات در کشور محدود بوده و قاعدتا بیماران دیگر نیز نیازمند این خدمات هستند. به همین دلیل افزایش تعداد بیماران بدحال سبب فشار به مراکز پزشکی و بهداشتی کشور می‌شود. خبرهای رسیده نشان می‌دهد که بسیاری از بیماران در صف انتظار تخت‌های ICU هستند.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد در روز گذشته ۲۴ هزار و ۲۵۰ آزمایش تشخیصی کرونا انجام شده است که تعداد کل آزمایش‌های انجام شده را به ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۶۳۴ عدد رسانده است. به این ترتیب نسبت مبتلایان به تعداد آزمایش‌های روزانه در ۴ مرداد ۵/ ۹ درصد بوده که کاهش ۷/ ۰ درصدی را به نسبت ۳ مرداد ثبت کرده است. این نسبت نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ تست انجام شده در روز گذشته کمتر از ۱۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.

از پیک دوم عبور می‌کنیم؟

بررسی روند شناسایی مبتلایان روزانه و بیماران بدحال نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده از تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا کم شود و به دنبال آن تعداد بیماران بدحال نیز با کاهش مواجه شود. بنابراین این امکان وجود دارد همان‌طور که در اردیبهشت و خرداد ماه دیده شد، در شهریور ماه نیز یک روند کاهشی در تعداد مبتلایان دیده شود. چرا که در پیک اول و دوم این بیماری، بسیاری از استان‌های مرکزی و مرزی کشور درگیر ویروس کرونا شده‌اند، در نتیجه اکثر استان‌های کشور با این بیماری مواجه شده و احتمالا یک ایمنی نسبی پیدا کرده‌اند. بنابراین این احتمال وجود دارد که در شهریور ماه با کاهش تعداد بیماران مواجه شویم. اما بحث این است که در شرایط کنونی، مقرراتی که در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی وضع شده، اثر خود را تا چه زمانی خواهد گذاشت و آیا می‌تواند آمار را به یک روند نزولی با ثبات برساند؟

به‌نظر می‌رسد با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجباری شدن استفاده از ماسک در فضاهای بسته، در شهریور ماه روند بیماری باثبات‌تر شده و از تعداد بیماران کاسته شود. اما این نگرانی وجود دارد که در مهرماه با آغاز فصل‌های سرد سال، که شروع بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا است، مجددا درگیری با ویروس کرونا نیز از سر گرفته شود. البته این نگرانی نیز وجود دارد در پاییز و زمستان، برخی از افرادی که در موج اول به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ایمنی خود را از دست داده و مجددا به این بیماری مبتلا شوند. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا، بین ۳ تا ۶ ماه از ابتلا به این بیماری مصون هستند. بنابراین احتمال دارد افرادی که در اسفند سال گذشته به این بیماری مبتلا شده‌اند در پاییز امسال ایمنی خود را از دست بدهند. در نتیجه لازم است اقدامات احتیاطی لازم برای مقابله با این ویروس برای ماه‌های آتی در نظر گرفته شود. اگرچه گفته می‌شود در شهر تهران همچنان اقداماتی مانند لغو برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و همایش‌ها و تعطیلی برخی از مشاغل با ریسک بالاتر مانند آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنانه، تالارهای پذیرایی، چایخانه‌ها و سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی برقرار است اما دیده می‌شود که برخی از افراد این تعطیلی‌ها را جدی نمی‌گیرند. حتی سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرده که اگر اقدامات جدی برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی صورت نگیرد، احتمال دارد مجددا ابتلا به بیماری کرونا سیر صعودی در پیش گرفته و حتی بسیاری از استان‌ها که فعلا در شرایط هشدار هستند به وضعیت قرمز برسند. بنابراین یکی از نکته‌های مهم این است که حتی در صورت کاهش تعداد بیماران در کشور نیز، تا زمانی که این بیماری در کشور به سطح باثباتی نرسیده است، قوانین وضع‌شده برای حفظ فاصله اجتماعی رعایت شود تا در ماه‌های سرد سال نیز بتوان از وقوع فاجعه جلوگیری کرد.