به گزارش روابط‌عمومی انجمن بهره‌وری ایران، سیدحمید کلاتتری در ابتدای این نشست خبری با بیان این مطلب گفت: بر همین اساس، دهمین همایش ملی بهره‌وری روزهای ۲۶ و ۲۷ مردادماه سال‌جاری با حضور تعداد برجسته‌ای از مسوولان، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه به‌صورت مجازی در سه محور اصلی بهره‌وری در حوزه اجتماع و فرهنگ، اقتصاد و محیط کسب‌وکار، بهره‌وری و مدیریت ساختارها و محور ویژه «بهره‌وری و تولید» برگزار می‌شود. وی هدف این همایش را ایجاد بستر و فضای هم‌اندیشی و گفت‌وگو در مسیر دستیابی به راهکارهای موثر در بهبود و ارتقای بهره‌وری ملی دانست و گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این همایش به‌صورت آنلاین می‌توانند به سایت انجمن بهره‌وری ایران مراجعه و ثبت‌نام کنند.

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران در ادامه ضمن ارائه تعاریف ساده از بهره‌وری گفت: بهره‌وری به معنای بهتر شدن است. یعنی روزبه‌روز در جهت پیشرفت، بهبود، ارتقای کیفیت، مدیریت اثربخش‌تر و در جهت اعتلا در اداره، کارخانه، بنگاه اقتصادی، مدرسه، بیمارستان، سایر سطوح و در مجموع کشور حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بهره‌وری، موضوع بسیار مهمی است که مبنای سنجش توانمندی مدیریت در هر کشوری به شمار می‌آید، تولید ناخالص داخلی از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود. یکی موضوع میزان سرمایه‌گذاری و بخش دوم میزان بهره‌وری است، از همین‌رو می‌توانیم اهمیت بهره‌وری را دریابیم.

فاصله معنادار با متوسط بهره‌وری کشورهای آسیایی

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران خاطرنشان کرد: از برنامه چهارم توسعه بهره‌وری، برای بهره‌وری در برنامه‌های توسعه از نظر کمی سهمی در نظر گرفته شده است. در برنامه چهارم ۳۱ درصد و در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه به ترتیب ۳۳ و ۳۵ درصد از رشد اقتصادی باید از محل بهره‌وری حاصل می‌شده است.

به گفته وی، بر اساس آمار سازمان بهره‌وری آسیایی، بین سا‌ل‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶سهم رشد بهره‌وری در رشد اقتصادی ۲۴ کشور آسیایی به طور متوسط ۳۵ درصد (یعنی ۲/ ۲ واحد از میانگین رشد اقتصادی ۵/ ۵ درصدی این کشورها) بوده است، در صورتی که کشور ما با این میزان فاصله بسیاری دارد و امکان نیل به این میزان هنوز آسان نیست.

وضعیت تامل برانگیز در بهره‌وری انرژی

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران با بیان اینکه وضعیت بهره‌وری انرژی کشور تامل برانگیز است، تصریح کرد: در بین کشورهای جهان، کشور ما بالاترین یارانه انرژی را در سال ۲۰۱۸ میلادی، به میزان ۷۰ میلیارد دلار پرداخت کرده که این میزان ۱۵ درصد از GDP کشور محسوب می‌شود. این درحالی است که عربستان ۴۴ میلیارد دلار و چین با آن جمعیت ۴۳ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده‌اند و این نشان می‌دهد که در حوزه مدیریت انرژی رفتار بهره‌ورانه لازم شکل نگرفته است.

وی افزود: بر اساس مقایسه دیگری که صورت گرفته است، میانگین مصرف انرژی در بخش خانگی در ایران دو برابر میانگین جهانی است و در بخش صنعت، ۷۵ درصد بیش از میانگین جهانی ما مصرف انرژی داریم.

حمل‌ونقل بهره‌ور نیست

کلانتری در ادامه تصریح کرد: بخش حمل‌ونقل، کشور ما در میان ۹۴ کشور اندازه‌گیری شده، در رتبه هشتاد و چهارم از نظر میزان مصرف انرژی قرار دارد که نشان می‌دهد یا ناوگان حمل‌ونقل فرسوده است یا کیفیت نگهداری و تجهیزات مناسب نیست یا سیستم حمل‌ونقل ما غیراثربخش است.

وی اضافه کرد: تولید ناخالص داخلی ایران ۴۵۰ میلیارد دلار است، درحالی‌که تولید ناخالص کشور ترکیه در همسایگی ما حدود هزار میلیارد دلار و بیش از دو برابر کشور ماست. اما مصرف انرژی ترکیه یک سوم کشور ماست که این آمار به خوبی نمایانگر عمق مشکلی است که کشور با آن روبه‌رو است. کلانتری بخشی از این مشکلات را ناشی از ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی دانست و گفت: قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی در کشور ما یک سنت بوده، در حالی که قیمت جهانی آن ۳۵ سنت است.

بهره‌وری در آب و برق مناسب نیست

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران با بیان اینکه در بهره‌وری آب نیز وضعیت مناسبی نداریم، خاطرنشان کرد: کشور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد و بارندگی در کشور ما یک سوم میانگین بارندگی جهان بوده و برداشت از سفره‌های زیرزمینی بسیار بالاست، از ۷۵۰ هزار چاه کشاورزی، نزدیک به ۴۰۰ هزار چاه بدون مجوز حفر شده و درحال استفاده است و مدام سطح آب در سفره‌های زیرزمینی درحال کاهش است.

در شبکه انتقال و توزیع برق، ۲۳ درصد هدر رفت انرژی وجود دارد که ۷ درصد آن مربوط به انتقال شده و ۱۶ درصد آن مربوط به بخش توزیع است.

وی در ادامه وضعیت بهره‌وری از منابع طبیعی را نیز قابل تامل دانست و به بیان مثال‌هایی در این زمینه از جمله فرسایش خاک پرداخت و خواستار توجه بیشتر به موضوع بهره‌وری خاک شد، چرا که نزدیک به ۴۰۰ سال زمان می‌برد تا یک سانتی متر خاک شکل بگیرد.

سرمایه و چالش‌های بهره‌وری

کلانتری، خواب سرمایه را نیز از دیگر مشکلات کشور برشمرد و با بیان اینکه بهره‌وری کل، حاصل بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سایر عوامل تولید است، بر اهمیت این سرمایه‌ها تاکید و تصریح کرد که پروژه‌های نیمه تمام و واحدهای صنعتی نیمه فعال یا راکد نقش منفی در بهره‌وری سرمایه کشور دارد. وی در ادامه با اشاره به اینکه هر چند وضعیت ساختمان‌سازی در کشور از نظر مصالح، اصول مهندسی، رعایت ضوابط و نظارت‌های فنی رو به بهبود بوده است، اما از نظر مدیریت ساخت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: وجود تعداد قابل‌توجهی از خانه‌هایی که بدون سکونت هستند نشان می‌دهد در حکمرانی در بخش ساختمان موفق نبوده‌ایم. کلانتری تصریح کرد: ظرف ۱۲ سال در تهران، معادل ۸۸ درصد واحدهای مسکونی موجود، پروانه ساخت صادر شده که نشان می‌دهد ساخت‌وساز در تهران در این مدت، حدودا دو برابر شده است، اما از آن طرف با مشکل افزایش نامتعارف قیمت مسکن و حتی اجاره روبه‌رو هستیم که فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند.

تلاش انجمن بهره‌وری ایران برای آسیب‌شناسی مشکلات کشور

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران در ادامه این نشست و در پاسخ به خبرنگاری درباره اقدامات این انجمن برای ارتقای بهره‌وری کشور با وجود این مشکلات تصریح کرد: بهره‌وری به این معناست که ما همه این مسائل را آسیب‌شناسی کنیم و برای آن راهکار ارائه بدهیم و انجمن بهره‌وری ایران نیز تلاش می‌کند که راهکارهای بلندمدت و کلان را با استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران، اندیشمندان و کارشناسان برجسته تدوین و تنظیم کند و به مسوولان ذی‌ربط انتقال دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه انجمن بهره‌وری ایران تلاش دارد، حساسیت را نسبت به بهره‌وری در سطوح مختلف کشور بالا برد، تصریح کرد: یکی از راهکارها، برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های سالانه از جمله همایش ملی بهره‌وری ایران است که همان طور که گفتم امسال به‌دلیل شیوع کرونا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در این همایش از طریق سایت انجمن بهره‌وری ایران به نشانی  www.irpa.ir اقدام کنند.