به گزارش «ایسنا» سیدکامل تقوی‌نژاد در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم و در عین حال تبریک روز پزشک و تشکر از زحمات مجاهدانه پزشکان گفت: با تلاش‌هایی که همکاران حوزه سلامت برای ارتقای نظام بهداشت و درمان در کشور انجام دادند، موفق شدیم در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود ۳۶ هزار تخت را در قالب طرح احداث، تکمیل و توسعه تخت‌های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره‌برداری برسانیم که از این میزان هتلینگ حدود ۵۸۵ بیمارستان فعال، ارتقا یافته است که سه میلیون متر مربع را شامل می‌شود. همچنین بهره‌برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار متر مربع و بازسازی حدود ۱۷ هزار واحد بهداشتی فرسوده را داشتیم.

وی افزود: خوشبختانه پویشی در دست انجام است که در قالب آن ۱۹۲۱ پروژه از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید. در این پویش ابتدا در همین هفته ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت آغاز به‌کار خواهند کرد. بعد از هفته دولت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ که به‌عنوان سالگرد تثبیت جمهوری اسلامی ایران است، ۱۴۰۰ پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری خواهد رسید. در عین حال بعد از ۱۲ فروردین تا پایان دولت، ۳۵۷ پروژه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. برای این پروژه‌ها اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی تاکنون هزینه شده و ۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه‌ها در دستور کار است که بخش عمده آن تامین شده است.

جذب ۱۰هزار نیروی تازه نفس تا پایان خرداد امسال

تقوی‌نژاد ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که سعی کردیم علاوه ‌بر اقدامات عمرانی و تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت انجام دهیم توجه به همکاران و تقویت نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی کشور بود. بر این اساس نتیجه آزمونی که در آبان ماه سال گذشته برگزار شد، در اسفند اعلام شد و حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای تازه نفس در رشته‌های مختلف که ۴۵۰۰ نفر از آنها پرستار بودند تا پایان خرداد در مراکز مختلف به‌کار گرفته شدند. علاوه بر این مجوز به‌کارگیری ۲۲۸۴ نفر را طی دو هفته گذشته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ کردیم و داوطلبان ثبت‌نام خود را انجام دادند و در روزهای آتی در آزمونی که به‌طور مستقیم از طریق دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. وی افزود: در عین حال ۳ هزار نفر از باقی‌مانده افرادی که در آزمون آبان سال گذشته ثبت‌نام کردند و نمرات بعدی بعد از قبول شدگان را احراز کردند، با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی هماهنگ کردیم و در آینده نزدیک در خدمت مردم خواهند بود.

اخذ مجوز استخدام ۷هزار نیروی جدید

تقوی‌نژاد با بیان اینکه مجوز به‌کارگیری و استخدام ۷ هزار نفر نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم، گفت: این افراد طی آزمونی که بعدا اعلام خواهد شد، در خدمت نظام سلامت خواهند بود. قولی را که وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری به پرستاران دادند، مبنی‌بر جداسازی کارانه از اضافه کار، محقق شد و از ۵/ ۲۷ درصد جزء‌ فنی بیمارستان‌ها، کارانه را از اضافه کار جدا کردیم و از اسفند ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

همچنین برای ترمیم وضعیت معیشت و پرداختی به همکاران، ۵۰‌درصد به فوق‌العاده‌های فصل هشتم قانون نظام هماهنگی پرداخت اضافه شده است که در این زمینه دو اقدام انجام شد؛ اول بحث ارتقای معیشت همکاران و حقوق آنها بوده است و موضوع دوم و اساسی این بود که نیروهایی که در بین بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند، نیروهای رسمی، پیمانی، طرحی و شرکتی در دریافت اختلاف داشتند، اما دغدغه همکاران برطرف و حقوق این همکاران به هم نزدیک شد.

امتیاز وزارت بهداشت برای کادر بهداشتی و درمانی کرونا

تقوی‌نژاد افزود: اقدام دیگری که طی روزهای اخیر انجام شد، این بود که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، برای افرادی که طی ماه‌های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند امتیازاتی قائل شدیم. به‌طوری‌که برای کسانی که در این عرصه فعالیت کردند، به ازای هر ماه فعالیت ۲ امتیاز برای استخدام‌های آتی انجام شده است. سقف این امتیازات ۲۰ امتیاز خواهد بود و تا ۱۰ ماه افرادی که فعالیت کردند، ۲۰ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: بحث پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران نیز انجام شد. اقدام مهم ما این بود که میزان مطالبات کارانه پرستاران و پزشکان را از ۲۴ ماه به زیر ۱۰ماه کاهش دادیم که هم از نظر تامین اعتبار و هم از نظر هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر و تقویت وضعیت درآمدی بیمارستان‌ها این اتفاقات افتاد.

وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی

وی همچنین گفت: موفقیت جمهوری اسلامی در زمینه اخذ وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی نیز اقدام بسیار خوبی بود که از کسانی که در این زمینه کمک کردند، تشکر می‌کنم.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه بر اثر تعطیلی بخش‌های معمولی در بیمارستان‌ها، درآمد اختصاصی آنها تا ۷۰ درصد کاهش یافت، گفت: اگر در دی ماه سال قبل ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد را در یک ماه داشتیم این میزان در اسفند به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. باید از عنایت ویژه مقام معظم رهبری تشکر کنیم که با پرداخت یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی موافقت کردند که ۳۰ درصدش در اختیار ما قرار گرفته و انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کمک کنند که بقیه اعتبار را دریافت کنیم. زیرا تجهیزات بیمارستان‌ها را از این محل باید تامین کنیم.

وی ادامه داد: حدود هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز طرح‌های بیمارستانی که باید تا پایان همین دولت به بهره‌برداری برسد، از محل همین اعتبارات در نظر گرفته شده است. همچنین برای تامین لوازم مورد نیاز حفاظت فردی، حل مسائل سرمایشی برخی بیمارستان‌ها در نقاط گرمسیری و... به این اعتبارات نیاز داریم. در عین حال با توجه به‌کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها، اعتبار آنها صرف تقویت زیرساخت‌ها و حقوق پرسنل قراردادی و شرکتی می‌شود و وقتی درآمد کاهش می‌یابد، در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌شود.