وی افزود: اما پس از چهارسال تلاش برای استقرار چرخه بهره‌وری ۳۴ دستگاه ماده پنج نتوانستند به برنامه عملیاتی برسند چراکه زمان‌بندی درستی در قانون‌گذاری انجام نشد. رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: از سال ۹۷ روش اجرایی استقرار چرخه بهره‌وری توسط سازمان ملی بهره‌وری ابلاغ و تحرک دستگاه‌ها بیشتر شد.

وی ادامه داد: روش اجرایی چرخه بهره‌وری ۱۰ گام داشت که تا نیمه سال گذشته ۵۰ درصد دستگاه‌ها چهار گام را طی کردند و وارد مساله‌شناسی و تبیین شاخص‌ها شدند وپایان اسفندماه ۹۸ چند تکنیک خاص بهره‌وری به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

پهلوانی گفت: با توجه به اینکه سال آخر دولت دوازدهم است اولویت استقرار چرخه بهره‌وری را به شرکت‌های متولی بخش اقتصادی قرار دادیم و ۱۴ دستگاه هدف اصلی کار قرار گرفتند تا امکان استفاده از ابزار بودجه را داشته باشند و در استقرار بهره‌وری بودجه خود را تامین کنند.

وی با اشاره به بند «د» تبصره ۲۱ قانون بودجه امسال گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های دولتی توابعی از دستگاه‌های اجرایی هستند بنابراین باید برنامه بهره‌وری خود را ارائه کنند تا بودجه مورد نیاز برای آنها تصویب و پرداخت شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ادامه داد: در نتیجه اصل کار ما در این مدت ارزیابی و سنجش شرکت‌های دولتی است و عملکرد آنها براساس بهره‌وری ارزیابی می‌شود و پس از آن حتی پرداخت حقوق مدیریت نیز منوط به بهره‌وری شرکت پرداخت می‌شود.

وی گفت: برای این منظور کارگروهی برای سنجش بهره‌وری شرکت‌های دولتی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، وزارت اقتصاد، سازمان بهره‌وری و شرکت‌ها تشکیل شد و براساس مدل الگوریتمی که ارائه شده مقرر شد صورت‌های مالی سنجش شود.

پهلوانی افزود: البته برای جلوگیری از وقت و اتلاف منابع سامانه جدید ایجاد نکردیم و سامانه شرکت‌های دولتی که در وزارت اقتصاد است پارامترهای بهره‌وری را اضافه خواهد کرد. همچنین کمیته بهره‌وری در دستگاه‌ها و استان‌ها با حضور استاندار شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه جامع و مانع تدوین شده تا با همکاری دستگاه‌ها انجام شود، سه ماه در این زمینه تاخیر وجود داشت که البته اردیبهشت ماه پیش‌نویس آیین‌نامه تهیه و در اختیار هیات‌وزیران قرار گرفت، که در  نوبت تصویب آیین‌نامه‌ها بود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: چنانچه در مسیر هدف‌گذاری شده گام برداریم در برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد رشد اقتصادی از بهره‌وری خواهد بود.

وی تاکید کرد: هدف‌گذاری ما این است که تحرک را در تمام بخش‌های اقتصادی فراهم کنیم و از قابلیت‌های موجود استفاده شود.

پهلوانی درمورد استقرار چرخه‌ بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف گفت: ۳۴ دستگاه (۸۲ درصد) فاز نخست را طی کردند و ۳۲ دستگاه (۷۸ درصد) وارد فاز دوم که مربوطه به برنامه‌های عملیاتی در استقرار چرخه بهره‌وری است شده‌اند.

وی درباره اختصاص بودجه برای استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف گفت: به‌زودی جزئیات بیشتر در این زمینه ارائه می‌شود.