به گزارش «ایلنا» به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی، مصطفی سالاری در جلسه‌ای با اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: بعد از وزارت بهداشت بیشترین تعداد پرستاران با سازمان تامین‌اجتماعی همکاری دارند و ۱۶۵۰۰ پرستار در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی به بیماران هستند. وی با بیان اینکه تعداد زیادی از پرستاران شاغل در مراکز درمانی دولتی و خصوصی نیز بیمه‌شده سازمان تامین‌اجتماعی هستند، گفت: در مجموع ۷۰ هزار پرستار تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی قرار دارند. سالاری با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی سازمان تامین‌اجتماعی در ماه گذشته اظهار کرد: با جذب و به کارگیری پرستاران پذیرفته شده در این آزمون که درحال انجام است، شاهد کاهش فشار کاری پرستاران و بهبود شاخص تعداد پرستار نسبت به تخت‌های بستری خواهیم بود. مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی توسعه خدمات درمانی این سازمان را براساس سطح‌بندی مراکز درمانی کشور عنوان کرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده در سازمان تامین‌اجتماعی و وزارت بهداشت، توسعه خدمات درمانی براساس اولویت و به‌منظور تحقق عدالت در دسترسی به خدمات موردتوجه قرار می‌گیرد.

سالاری از نهایی شدن مطالعات مربوط به سطح‌بندی مراکز درمانی خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به بیمارستان‌های موجود سازمان تامین‌اجتماعی ۵۵۰ تخت اضافه و توسعه و تجهیز مراکز موجود را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

جذب ۲۶۵۰ پرستار جدید در سازمان تامین‌اجتماعی

امیرعباس منوچهری، معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی نیز در این جلسه گفت: حدود ۱۶۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی سراسر کشور مشغول به کار هستند و مجموع تخت‌های بستری بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی ۹۲۰۰ تخت است و در مجموع از نظر شاخص تعداد پرستاران به نسبت تخت بیمارستانی در شرایط قابل قبولی قرار داریم و کمبود نیروی جدی در بخش پرستاری وجود ندارد. وی از جذب ۲۶۵۰ پرستار جدید در سازمان تامین‌اجتماعی براساس آزمون استخدامی که ماه قبل برگزار شده است، خبر داد و گفت: قانون ارتقای بهره‌وری از سال ۹۱ در سازمان تامین‌اجتماعی اجرا می‌شود و پرداختی پرستاران به روز است.

مهم‌ترین خواسته پرستاران: برخورداری از مزایای مشاغل سخت

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در این جلسه گفت: با شیوع کرونا در کشور ۸ ماه از دفاع مقدس پرستاران می‌گذرد و پرستاران علاوه بر فعالیت‌های معمول وظایف جدیدی نیز برعهده گرفته‌اند. وی افزود: در کشور ۱۹۳ دانشکده پرستاری داریم و در کل فعالیت‌های پرستاری بیش از ۲۵۰ هزار نفر مشغول به کار یا تحصیل هستند و سازمان نظام پرستاری ۱۹۲ هزار عضو دارد. میرزابیگی از خدمت‌رسانی ۱۱۰ هزار پرستار به بیماران مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: ۳۲ هزار نفر از پرستاران به بیماری کرونا مبتلا شده و ۶ هزار نفر از آنان به دلیل این بیماری از خدمت منفک شده‌ و ۵۲ پرستار نیز به شهادت رسیده‌اند. وی خدمت‌رسانی به بیماران را وظیفه‌ای مقدس برای پرستاران توصیف کرد و گفت: کار و خدمت به بیماران نسبت به پیگیری مطالبات در اولویت است و البته اگر مطالبات محقق شود، خدمت به مردم بهتر ارائه می‌شود. رئیس سازمان نظام پرستاری برخورداری از مزایای مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور را مهم‌ترین خواسته پرستاران عنوان کرد و گفت: بخشی از اعضای جامعه پرستاری تحت پوشش تامین‌اجتماعی و تابع قانون کار هستند که حدود ۴۰ هزار نفر این‌گونه هستند و از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده می‌کنند. میرزابیگی با اشاره به تصویب قانون بهره‌وری برای سرمایه انسانی کادر درمان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار جامعه پرستاری اجرای کامل این قانون در تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی و تامین‌اجتماعی است. وی تامین نیروی کمک پرستار در مراکز درمانی را از دیگر مطالبات جامعه پرستاری برشمرد و گفت به ازای هر چهار پرستار باید یک نفر کمک پرستار در بخش‌ها باشد و انتظار داریم این موضوع موردتوجه باشد.