به گزارش ایلنا،  محمد شریعتمداری در نشست کمیته راهبردی ارتقای بهره‌وری که با حضور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران و تعدادی از معاونان و روسای سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با بیان این مطلب افزود: تبیین درست شاخص‌های بهره‌وری، دستاوردهای مهمی را به همراه دارد. در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاخص‌های ارزیابی، دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها است و باتوجه به اهمیت فوق‌العاده موضوع بهره‌وری در کشور، آمادگی خود را برای استفاده از تمامی تجهیزات، امکانات و ظرفیت‌ها در این مسیر اعلام می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود سابقه دیرینه مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه بهره‌وری گفت: کار در این حوزه طی دو سال اخیر به‌طور جدی‌تری نسبت به سال‌های قبل از آن پیگیری شده است و همه سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه، با جدیت راه خود را برای رسیدن به این مسیر آغاز کرده‌اند. شریعتمداری با تاکید بر اینکه باید تعریف دقیق بهره‌وری در حوزه‌های مختلف ارائه شود، افزود: وظایف این وزارتخانه ترکیبی از حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است و باید تعریف دقیقی از بهره‌وری در هر دو حوزه ارائه و شاخص‌ها به درستی تعیین شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به روابط کار به‌عنوان یکی از وظایف اختصاصی این وزارتخانه اشاره و اظهار کرد: اجرای قانون کار با توجه به تاثیر معنادار آن در فضای کسب‌وکار، وظیفه تخصصی این وزارتخانه تلقی می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به ضرورت بهره‌ورتر عمل کردن در حوزه روابط کار و اثرگذاری آن بر تولید ناخالص ملی تصریح کرد: باید تعریف دقیق بهره‌وری در حوزه روابط کار مشخص شود.

وی با بیان اینکه در حوزه بازار کار شاخص‌های مقایسه‌ای وجود دارد افزود: در ارزیابی‌ها و شاخص‌های بهره‌وری، باید به رابطه بین قوانین و مقررات حاکم بر فضای کسب‌وکار و تنظیم روابط کار نیز توجه شود.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قانون تامین‌اجتماعی و قانون کار همواره مکمل هم هستند و در کنار یکدیگر قرار دارند، افزود: این دو قانون با هم می‌توانند فضای کسب‌وکار مطلوب و تسهیل‌گر ایجاد و با ارائه مشوق‌های لازم در حوزه نظام تامین‌اجتماعی، قوانین حاکم بر بازارکار را تعیین کنند. علاوه بر تنظیم روابط کار، موضوع تامین‌اجتماعی و آثار آن بر بازار کار یکی دیگر از ماموریت‌های اصلی این وزارتخانه محسوب می‌شود.

شریعتمداری تصریح کرد: با شناسایی دقیق وظایف این قانون می‌توان به توسعه سیاستی در این حوزه دست یافت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مداخله این وزارتخانه در امر کارآفرینی و اشتغال نیز موضوع مهمی محسوب می‌شود، افزود: در شرایط فعلی که تحت شرایط تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه قرار داریم، سیاست‌های مداخله‌گرانه در بازار کار برای ایجاد تعادل یکی از اقداماتی است که باید به آن توجه شود.

وی همچنین اظهار کرد: سیاست‌هایی نظیر یارانه دستمزد، توسعه مشاغل خانگی، تامین مالی خرد و فعالیت‌های تولیدی کوچک در روستاها و پرداخت تسهیلات به مشاغل پایدار روستایی و سهم این تسهیلات در حل مشکل بیکاری از جمله وظایف مهم این وزارتخانه در حوزه‌های اقتصادی محسوب می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با این حجم از وظایف، ضرورت ارزیابی آن در سطح ملی دارای اهمیت ویژه‌ای است که می‌توان آن را با شاخص‌های ترکیبی انجام داد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه رفاه اجتماعی نیز تصریح کرد: برای ارزیابی دقیق این فعالیت‌ها، نیازمند تعریف شاخص‌های صحیح هستیم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در این وزارتخانه اقدامات ارزشمندی از سوی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انجام گرفته است، افزود: ما در زمینه رفاه اجتماعی مسوولیت داریم و از بین بردن فقر آموزشی و اقتصادی از جمله وظایف ماست.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور دارای سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی است افزود: سیاست‌گذاری، نظارت و ساماندهی حوزه تعاون به‌عنوان بخشی از اقتصاد کشور در این وزارتخانه انجام می‌شود.

شریعتمداری بررسی وضعیت موجود و رسیدن به شاخص‌های مطلوب را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به زمان اندک باقی‌مانده تا پایان دولت گفت: باید در این مدت، کارهای ماندگاری انجام شود که بیشترین تاثیر را در زندگی مردم داشته باشد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: درکمیته راهبردی ارتقای بهره‌وری به ریاست معاون تعاون وزارتخانه، باید با همکاری سازمان ملی بهره‌وری، اقدامات به مرحله نهایی برسند و به نتایج مطلوبی دست یابیم. وی همکاری بین موسسات پژوهشی این وزارتخانه در زمینه بهره‌وری با معاونت‌های ستادی ازجمله معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی را ضروری دانست.

شریعتمداری همچنین بر تشکیل کمیته راهبردی در زمینه بهره‌وری تاکید کرد و با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه کار و تامین‌اجتماعی دارای مطالعات ارزشمندی است، افزود: با استفاده از این ذخایر، می‌توان به سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها در حوزه بهره‌وری کمک کرد.

وی بر همکاری و تعامل دوجانبه همه سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه با کمیته راهبردی ارتقای بهره‌وری تاکید کرد.