به گزارش «ایسنا» در راستای فراهم کردن فرصت‌های اشتغال و کسب مهارت برای کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، وزارت کار طرح کارورزی را در دستور کار قرار داده است. این طرح یکی از برنامه‌های مهم دولت در راستای تحرک بازار کار و اشتغال‌زایی برای جوانان جویای کار به‌ویژه فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی به‌شمار می‌رود و هدف از اجرای آن، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب‌وکار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تسهیل در ورود جوانان به بازار کار و کاهش هزینه به کارگیری نیروی کار توسط کارفرما است.

کارشناسان با اشاره به اثرات مثبت اجرای طرح کارورزی معتقدند این طرح فرصت آشنایی افراد با محیط کار را فراهم کرده و در صورت انتقال دانش و مهارت به جذب کارجویان در واحدهای اقتصادی منجر می‌شود.

گزارش سامانه سیاست‌های فعال بازار کار از آخرین آمار متقاضیان اجرای دوره کارورزی نشان می‌دهد تا نیمه اول آبان ماه، ۱۳۴ هزار و ۹۹۱ نفر ثبت‌نام و واجد شرایط شناخته شده‌اند که از این تعداد ۴۵ هزار و ۷۴۹ نفر منجر به عقد قرارداد شده است؛ همچنین ۱۸ هزار و ۸۲۷ بنگاه اقتصادی ثبت‌نام کرده و ۹۱۲۷ واحد مشمول معافیت بیمه‌ای شده‌اند.

در بین استان‌های مجری طرح، استان فارس بیشترین تعداد داوطلب واجد شرایط، بنگاه پذیرنده و قرارداد منعقده را به خود اختصاص داده است. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای برخورداری از مزایای دوره کارورزی ابتدا باید به سامانه کارورزی به نشانی https:/ / karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی حداقل کارشناسی و سن کمتر از ۳۵ سال در زمان ثبت‌نام از جمله شرایط بهره‌مندی از مزایای کارورزی به‌شمار می‌رود.برای متقاضیان مرد داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه الزامی است.

مهم‌ترین مزیت پیش‌بینی شده برای کارآفرینان و کارفرمایان در طرح این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می‌شوند. مدت دوره کارورزی حداکثر ۳ ماه است که در این مدت، کارورزان بیمه مسوولیت مدنی هستند.

میزان کمک هزینه کارورزی پرداختی به کارورزان به ازای هر ماه، برای مقطع کارشناسی ۵۰۰ هزار تومان، مقطع کارشناسی ارشد ۶۰۰ هزار تومان و برای مقطع دکترا ۷۰۰ هزار تومان است.

به گزارش «ایسنا» فعالان حوزه کار بر این باورند که درحال‌حاضر بیشترین میزان بیکاران جامعه را افراد فاقد مهارت تشکیل می‌دهد که پیش‌بینی برنامه‌ریزی موثر برای افزایش توان مهارت‌افزایی آنها امری ضروری است، بر همین اساس وزارت کار با اجرای طرح کارورزی، پیگیری اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در دستور کار قرار داده تا از این طریق ضمن آشنایی کارورزان با محیط کار و گذراندن دوره آموزشی شغل موردنظر، کارفرمایان هم نیروی کار موردنیاز خود را از این طریق تامین کنند.