به گزارش «ایلنا» به نقل از روابط‌عمومی موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی، معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی در وبینار «سطح‌بندی ارائه خدمات درمانی در سازمان تامین‌اجتماعی» گفت: قدم اول سطح‌بندی، خدمات اولیه سلامت است. ایجاد نظام ارجاع دغدغه قدیمی کشور است و سنوات زیادی روی سطح‌بندی و لایه‌بندی خدمات و پزشک خانواده کار شده است.

معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین‌اجتماعی نیز تلاش کرده در همین راستا گام برداشته و فراتر از متولی اصلی بهداشت و درمان که وزارت بهداشت است حرکت نکند، گفت: سازمان با درنظر گرفتن استانداردهای وزارت بهداشت کارش را پیش می‌برد. در سال ۶۸ و ۶۹ که قانون الزام تصویب و آیین‌نامه‌های اجرایی ابلاغ شد اقدامات را در بخش درمان شروع کردیم. او با اشاره به اینکه مستنداتی را از وزارت بهداشت درباره سطح‌بندی و لایه‌بندی دریافت و نقشه راه وزارت بهداشت تا سال ۱۴۰۴ را مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: امروز بانک اطلاعاتی جامعی در اختیار داریم که تمام ظرفیت‌های درمانی کشور در تمام حوزه‌ها و بخش‌ها در آن احصا شده و می‌دانیم در هر شهر، استان و شهری چه امکانات درمانی وجود دارد و مبنای کار ما برای سطح‌بندی قرار گرفته است.  او با اشاره به اهدافی که سازمان تامین‌اجتماعی در قالب سطح‌بندی خدمات دنبال می‌کند، عنوان کرد: توزیع عادلانه خدمات درمانی و تسهیل دسترسی مردم، ضابطه‌مند شدن خدمات درمانی، پرهیز از دخالت عوامل سیاسی بر سلامت مردم، مدیریت بهینه منابع درمان بر مبنای اصول علمی و اقتصاد درمان و استقرار سیستم ارجاع استاندارد با نگاه ملی از جمله اهدافی ماست. وی با اشاره به سطح‌بندی در سه محور خدمات بستری، سرپایی و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: در خدمات بستری در سطح کشور تفاوت‌های قابل‌توجهی میان استان‌ها شاهدیم و استان سیستان و بلوچستان در خدمت بستری جزو محروم‌ترین استان‌ها بوده است. دومین استان محروم استان البرز است.

معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی به چهار لایه سطح‌بندی خدمات اشاره کرد و گفت: اداره سطح‌بندی خدمات در تشکیلات جدید معاونت درمان گنجانده شده و کارگروه‌های تخصصی با محوریت اداره سطح‌بندی و اداره ارزیابی عملکرد تشکیل شده است و کار را به‌صورت تخصصی پیش می‌برد.

وی افزود: بیش از ۱۰ مطالعه به‌روز دنیا مبنای کار قرار گرفته است، بانک‌های اطلاعاتی آماده و اکنون جداولی تهیه شده که با فیلترهای مختلف تکلیف سازمان را در سطح مشخص می‌کند. ضوابط سطح‌بندی در بخش سرپایی، بستری و تجهیزات را تعریف کرده‌ایم و طبق آن عمل خواهیم کرد. مبنای کار نیز همان لایه‌بندی وزارت بهداشت است.   منوچهری با بیان اینکه ۴۴ شهرستان مشمول لایه اول، ۲۴۹ شهرستان لایه دوم، ۱۱۶ لایه سوم و ۳۰ شهرستان مشمول لایه چهارم هستند، گفت: در نهایت با احصای وضعیت موجود و مطلوب براساس نقشه راه وزارت بهداشت به این جمع‌بندی رسیدیم که لازم است با جذب ۱۶۴۰ میلیارد اعتبار که در بودجه امسال مصوب و ابلاغ شد به عدالت نزدیک‌تر شویم.

معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: بخشی از این مبلغ صرف ایجاد ۵۵۱ تخت بستری فعال در کشور بدون افزایش فضای فیزیکی و در قالب همان فضای فیزیکی موجود می‌شود. همچنین ۱۴ دستگاه تجهیزات پزشکی پیشرفته مانند سی تی اسکن وام آرای خریداری خواهد شد و برای شهرستان‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت قرار است ۲۵۰ میلیارد صرف ارتقای خدمات درمانی شود.