امضای تفاهم‌نامه‌های بزرگ بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهادکشاورزی با هدف تامین امنیت غذایی کشور

محمد مخبر در این مراسم با اشاره به این تفاهم‌نامه‌ها اظهار کرد: پس از اینکه رهبر معظم انقلاب در سال ۹۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند متوجه شدیم که تغییر نگرش دراین حوزه لازم و ضروری است. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تاکید کرد: روح اقتصاد مقاومتی، محوریت دادن و میدان دادن به مردم است که اگر این اتفاق بیفتد خیلی از مسائل حل می‌شود که نمونه‌اش تفاهم‌نامه امروز بین ستاد و وزارت جهاد کشاورزی است. وی افزود: در ۶ ماه آخر سال گذشته با اجرای ۱۰ هزار طرح در سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی، ۱۶ هزار تن گوشت قرمز تولید شد و با اجرای تفاهم‌نامه امروز، تا پایان امسال نیز از سه طریق اشتغال‌های خرد و خانگی، تهاتر و ساماندهی تولیدات، این میزان به ۴۸ هزار تن خواهد رسید.

مخبر با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام در هر دو حوزه امنیت غذایی و دارویی ورود کرده، گریزی به بحث تولید واکسن ایرانی کرونا زد و افزود: تست انسانی واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی با مجوز صادرشده ازسوی وزارت بهداشت ازهفته اول دی آغاز و در سه فاز ۲۸ روزه انجام خواهد شد. وی افزود: دانشمندان ستاد اجرایی اطمینان دارند بهترین و مطمئن‌ترین واکسن کرونا در کشور را تولید خواهیم کرد و به دلیل استفاده از ویروس کشته‌شده، این واکسن هیچ خطری برای مردم عزیزمان نخواهد داشت. مخبر خاطرنشان کرد: این واکسن ابتدا روی ۵۶ نفر تزریق خواهد شد، در فاز دوم این واکسن به ۵٠٠نفر تزریق خواهد شد و برای فاز سوم هیچ محدودیتی اعمال نمی‌شود و ما می‌توانیم به تولید انبوه برسیم و ۳ تا ۴ ماه بعد از تست انسانی به نقطه‌ای خواهیم رسید که کشور از واردات این واکسن بی‌نیاز خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام افزود: با سیل عظیمی از متقاضیان برای تست واکسن کرونا مواجه هستیم.

در ادامه این مراسم کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در بازدید از نمایشگاه دائمی ستاد اجرایی فرمان امام مشاهده کردم که ستاد در بخش کشاورزی اقدامات خوبی را با تاکید بر محرومیت‌زدایی رقم زده است. وزیر جهادکشاورزی افزود: از مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام تشکر می‌کنم که در حوزه تامین امنیت غذایی درکشور اقدامات بزرگی انجام داده‌اند. وی درخصوص تفاهم‌نامه امروز با ستاد اجرایی گفت: طرحی که امروز با همکاری ستاد آغاز می‌شود، موجب افزایش درآمد کشاورزان در دیمزارها، افزایش تنوع گیاهی دراین مزارع و موجب تقویت خاک‌ها و کاهش خطراتی مانند سیل و نابودی زمین می‌شود. وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ستاد اجرایی فرمان امام یک پشتوانه بزرگ برای اجرای این طرح بزرگ هستند و دستور دکتر مخبر برای بسیج امکانات ستاد دراین حوزه ستودنی و عامل انگیزه‌بخشی است. وی افزود: امیدوارم با امضای تفاهم‌نامه امروز، تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد خودکفایی کشور درحوزه تولید بذر باشیم. در ادامه این مراسم ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان‌های گلستان و آذربایجان‌شرقی برقرار شد و استانداران این دو استان درخصوص اجرای این طرح‌ها در استان‌هایشان توضیحاتی را ارائه کردند.

در انتهای این مراسم، تفاهم‌نامه‌های مختلفی در زمینه امنیت غذایی بین مدیران عامل هلدینگ‌ها و معاونان ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهاد کشاورزی امضا شد.