بالاترین توسعه‌های انسانی

در این رده بندی نروژ با ۹۵۷/ ۰ واحد مقام اول را در میان کشورها از نظر شاخص توسعه انسانی داراست. متوسط امید به زندگی در نروژ نیز ۸۲ سال و ۴ ماه اعلام شده است. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۰، ۶۶ هزار و ۴۹۴ دلار محاسبه شده است.  

ایرلند با کسب نمره ۹۵۵/ ۰ واحد، رتبه دوم شاخص توسعه انسانی را از آن خود کرده است. متوسط امید به زندگی در ایرلند ۸۲ سال و ۳ ماه است. مردم در ایرلند از درآمد سرانه بالایی برخوردار هستند، به‌طوری که سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور ۶۸‌هزار و ۳۷۱ دلار به دست آمده است. شاخص توسعه انسانی سوئیس مشابه رقم به دست آمده برای ایرلند است. با این حال متوسط امید به زندگی در سوئیس یک سال و پنج ماه از ایرلند بالاتر است. متوسط امید به زندگی در سوئیس ۸۳ سال و ۸ ماه ثبت شده است. سوئیس بالاترین درآمد سرانه را در میان کشور‌های جهان به ثبت رسانده است. به‌طوری که سرانه تولید ناخالص داخلی در سوئیس تنها ۶۰۶ دلار برای رسیدن به ۷۰ هزار دلار در سال فاصله دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی سوئیس با ثبت رقم ۶۹ هزار و ۳۹۴ دلار بالاترین درآمد سرانه در میان کشورهای جهان است.  در رتبه‌بندی مربوط به شاخص توسعه انسانی رتبه چهارم مربوط به کشوری از شرق آسیاست. هنگ‌کنگ با رقم ۹۴۹/ ۰ واحد برای شاخص توسعه انسانی در رتبه چهارم این رده‌بندی قرار گرفته است. در میان این کشورها هنگ‌کنگ دارای بالاترین متوسط امید به زندگی است. امید به زندگی در هنگ کنگ ۸۴ سال و ۹ ماه ثبت شده است. با این حال درآمد سرانه در این کشور شرقی با اختلاف در رده پایین‌تری از کشورهایی مانند سوئیس، نروژ و ایرلند به دست آمده است. سرانه تولید ناخالص داخلی در هنگ کنگ ۶۲ هزار و ۹۸۵ دلار در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است. رتبه پنجم رده‌بندی کشورها در مورد شاخص توسعه انسانی مربوط به کشور جزیره‌ای ایسلند است. شاخص توسعه انسانی ایسلند در سال ۲۰۲۰، ۹۴۹/ ۰ واحد برآورد شده است. متوسط امید به زندگی ۸۳ سال و رقم درآمد سرانه در این کشور ۵۴ هزار دلار و ۶۸۲ دلار ثبت شده است.

بدترین وضعیت‌ها در جهان

بدترین وضعیت شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۲۰ مربوط به نیجریه است. شاخص توسعه انسانی این کشور آفریقایی ۳۹۴/ ۰ واحد برآورد شده است. متوسط امید به زندگی در نیجریه ۶۲ سال و ۴ ماه ثبت شده است. بعد از نیجریه می‌توان بدترین کشور را از نظر شاخص توسعه انسانی، کشور جمهوری آفریقای مرکزی دانست. شاخص توسعه انسانی این کشور ۳۹۷/ ۰ واحد به دست آمده است. متوسط امید به زندگی در جمهوری آفریقای مرکزی ۵۳ سال و سه ماه ثبت شده است.  سومین رده بدترین‌های شاخص توسعه انسانی، مربوط به چاد است. چاد که در همسایگی هر دو کشور نیجریه و جمهوری آفریقای مرکزی واقع است، شاخص توسعه انسانی آن۳۹۸/ ۰ واحد محاسبه شده است. متوسط امید به زندگی در کشور چاد ۵۴ سال و ۲ ماه ثبت شده است.  سودان جنوبی که هم مرزی زیادی با کشور جمهوری آفریقای مرکزی دارد، دارای شاخص توسعه انسانی با رقم ۴۳۳/ ۰ واحد شده است. همچنین متوسط امید به زندگی در این کشور آفریقایی ۵۷ سال و ۹ ماه ارزیابی شده است.  هم‌ردیف با سودان جنوبی بدترین شاخص توسعه انسانی برای کشور کوچک بروندی ثبت شده است. شاخص توسعه انسانی برای این کشور کوچک آفریقایی که دقیقا در مجاورت مرز استوا قرار گرفته است، رقم ۴۳۳/ ۰ به دست آمده است. متوسط امید به زندگی در بروندی ۶۱ سال و ۶ ماه ثبت شده است.

رتبه دیگر کشورها

در این رده‌بندی همچنین آلمان در رتبه ششم، هلند در رده هشتم، انگلیس سیزدهم، کانادا شانزدهم، آمریکا هفدهم، امارات سی‌و‌یکم، روسیه پنجاه و دوم، ترکیه پنجاه‌و‌چهارم، چین هشتاد‌و‌پنجم، آذربایجان هشتاد و هشتم و هند صد و سی و یکم قرار گرفته‌اند.

امید به زندگی

هنگ کنگ، ژاپن، سوئیس، سنگاپور و اسپانیا بالاترین میزان امید به زندگی را دارند و کمترین امید به زندگی مربوط به گینه‌استوایی، گینه بیسائو، لسوتو، سیرالئون و نیجریه است.

وضعیت ایران

ایران از نظر شاخص توسعه انسانی از بین ۱۸۹ کشور در رده ۷۰ قرار دارد. ایران در این رده‌بندی پایین‌تر از کشورهایی نظیر گرجستان، کویت و صربستان در رده هفتادم و بالاتر از کشورهای مکزیک، اوکراین، برزیل و چین قرار دارد. شاخص توسعه یافتگی ایران ۷۸۳/ ۰ واحد و متوسط امید به زندگی در آن ۷۶ سال و ۷ ماه عنوان شده است. سرانه تولید ناخالص داخلی ایران نیز طبق این گزارش ۱۲ هزار و ۴۴۷ دلار برآورد شده است.