دو هفته است که روسیه در کارزاری گسترده واکسیناسیون شهروندان کشور با واکسن اسپوتنیک (Sputnik V) را برای مقابله با واکسن کرونا آغاز کرده است. نتایج این واکسیناسیون هنوز روشن نیست، زیرا دو دُز واکسن در عرض سه هفته لازم است و طبق گفته سازنده آن، ایمنی پس از ۴۲ روز ایجاد می‌شود.

اکنون روسیه می‌خواهد از مسیری میانبر، «نمونه سبک» این واکسن (Sputnik V Light Version) را به بازار بیاورد که می‌گوید بسیار سریع‌تر کار می‌کند. این وعده‌ای است که موسسه گامالیا (Gamaleja) تولیدکننده این واکسن می‌دهد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از کنفرانس مطبوعاتی سالانه بزرگ خود به نقل از کارشناسان از پتانسیل عظیم این واکسن گفته است که فقط با یک تزریق عمل می‌کند و میزان اثرگذاری آن تا ۸۵ درصد است.

تاکنون گفته شده است که واکسینه کردن خود روس‌ها باید همچنان با واکسن اسپوتنیک Sputnik V ادامه داده شود. نسخه سبک در درجه اول برای صادرات در نظر گرفته شده است تا در مناطق بحرانی مورد استفاده قرار گیرد و گسترش سریع کرونا را در این مناطق کاهش دهد؛ این یک راه‌حل موقت است، زیرا اثر آن سه تا چهار ماه بیشتر نیست. آلکساندر گینزبورگ، مدیر موسسه گامالیا نسخه سبک واکسن اسپوتنیک را یک مکمل مهم در کنار سایر واکسن‌های موجود دانسته است.

او گفته است: «هیچ شرکتی در روسیه، اروپای غربی، آمریکا یا کل جهان نمی‌تواند به سرعت مقادیر لازم ترکیبات واکسن را در مواجهه با بیماری همه‌گیر کرونا در سراسر جهان تولید کند.» او از ابتکار خود به‌عنوان راه‌حلی برای پاسخ به نیاز بالای جهانیان در مبارزه با کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن سخن گفته است.

روسیه یکی از اولین کشورها در جهان است که جمعیت خود را در مقیاس وسیعی علیه کرونا واکسینه می‌کند، آن هم قبل از پایان مرحله سوم آزمایش این واکسن که تعیین‌کننده است. اولین نتایج قابل‌توجه واکسیناسیون با این دارو قاعدتا باید در ابتدای سال آینده روشن شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به این نتایج بسیار علاقه‌مند است و اعتقاد دارد که طیف وسیعی از واکسن‌ها از تولیدکنندگان مختلف برای تامین تقاضای جهانی لازم است.