رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به انتشار گزارش متغیرهای پولی، عنوان کرد: خوشبختانه سیالیت پول و رشد آن صفر شده و این امر به معنای توقف رشد پول است. در توضیح لازم به ذکر است که رشد پول به معنای حجم سپرده دیداری و اسکناس و مسکوک است و همانگونه که اشاره کردم رشد آن متوقف شده و البته این امر نوید‌دهنده کنترل انتظارات تورمی است.

وی یادآور شد: توقف رشد «پول» و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، نشانه مهمی از کاهش انتظارات تورمی است و این نکته سیگنال مثبتی به بازارها تلقی می‌شود و آرامش بازارها به‌تبع این امر محقق‌ خواهد شد. همچنین آمارها حاکی از، رشد ۵/ ۱۵ درصدی پایه پولی در ۹ماهه سال‌جاری و توقف رشد «پول» در آذر ماه و کاهش ۳/ ۱۰درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان ماه بوده است و البته دلیل کاهش این امر ناشی از عواملی مانند مقاومت بانک مرکزی، همکاری بانک‌ها و انتشار اوراق است. همتی با اشاره به اهمیت استقلال بانک مرکزی در کنترل تورم گفت: در صورتی‌که بانک مرکزی مستقل و براساس نظرات کارشناسی خود تصمیم بگیرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و با تحقق این امر در طولانی‌مدت شاهد رسیدن به هدف تورمی خواهیم بود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره کنترل ترازنامه بانک‌ها از ابتدای دی‌ماه سال جاری گفت: همانطور که پیش از این نیز عنوان کردم، بانک مرکزی ترازنامه بانک‌ها را به‌صورت سه ماهه کنترل می‌کند و ضروری است شبکه بانکی درخصوص رشد ترازنامه‌های خود کنترل لازم را داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که این بانک برای بانک‌ها که نسبت به کنترل ترازنامه‌های خود اهتمام لازم را نداشتند، باتوجه به مجوزهای شورای پول و اعتبار اقدامات تنبیهی را لحاظ می‌کند. وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دی‌ماه ترازنامه‌های بانک‌های تجاری باید ماهانه ۲درصد و بانک‌های تخصصی ماهانه ۵/ ۲درصد رشد کند. رئیس شورای پول و اعتبار درخصوص کنترل نقدینگی گفت: کنترل نقدینگی برای بانک مرکزی بسیار مهم است و البته از نظام بانکی می‌خواهم که نسبت به این امر اهتمام لازم را داشته و برای تحقق این مهم، بر رشد ترازنامه خود کنترل داشته باشند.

عبدالناصر همتی با اشاره به برخی انتقادات درباره عملکرد بانک‌ها تاکید کرد: طی هشت ماه اول سال‌جاری بانک‌ها بیش از هزارهزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کردند که ۳۰ درصد آن متعلق به بخش صنعت است. همچنین در مجموع، ۶۰درصد سرمایه در گردش بوده و این امر به معنای آن است که نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال بابت سرمایه گردش اعطا شده و این موارد به بخش‌های مختلف اقتصادی همچون صنعت، کشاورزی و بازرگانی تعلق گرفته است؛ لذا شبکه بانکی تلاش خود را برای حمایت از تولید به‌کار گرفته است، قطعا جهش تولید بدون همکاری و تسهیلات‌دهی بانک‌ها محقق نمی‌شود و در این زمینه ضروری است مدیران‌عامل بانک‌ها دستاوردها و عملکرد خود در حمایت از تولید را از طریق رسانه‌ها به اطلاع هموطنان برسانند.

همتی بااشاره به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه، مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: از قوه‌قضائیه به دلیل حمایت‌ها و دقت‌نظرشان تشکر می‌کنم و البته نظام بانکی نیز در این زمینه اقدامات جدی را انجام داده است.

 امیدواریم بانک‌ها در امور اقتصادی کشور همچنان از تولید حمایت کنند و قطعا رشد اقتصادی و جهش تولید بدون حمایت‌های شبکه بانکی از تولید محقق نمی‌شود. البته در این مسیر ضروری است نظام بانکی براساس بخشنامه‌های بانک مرکزی نسبت به نرخ سود پایبندی لازم را داشته باشند. رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه یادآور شد: البته ذکر این نکته ضروری است که برخی نرخ‌های سود نرخ مبادله‌ای است و مبنای آن مشخص و براساس اعلام بانک مرکزی است. اما برخی نرخ‌های سود مربوط به عقود مشارکتی و علی‌الحساب است و براساس محاسباتی که در قرارداد وجود دارد، نرخ سود اخذ می‌شود. البته بانک مرکزی نیز در این زمینه نظارت لازم را به‌عمل می‌آورد و در این زمینه حقوق تولیدکنندگان را نیز مدنظر دارد.