به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در دیدار با چوی جونگ‌کان، قائم‌مقام وزیر امور‌خارجه کره‌جنوبی ضمن ابراز امیدواری درخصوص نتایج این مذاکرات گفت: بانک‌های کشور کره‌جنوبی سال‌هاست منابع ما را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین‌تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ما سود نیز تعلق نگرفته است. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسدود شدن پول‌مان در کره‌جنوبی چالش اصلی ما با این کشور است، عنوان کرد: ما در سایر کشورها نیز منابعی  داشتیم و ‌به‌رغم تحریم‌های آمریکا از آنها استفاده کردیم و به آنها دسترسی داشتیم؛ اما در مورد کره‌جنوبی که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده است، هنوز نتوانسته‌ایم به منابع‌مان در این کشور دسترسی داشته باشیم.

همتی با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره‌جنوبی و از جمله معاون نخست وزیر و وزیراقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که متاسفانه عملیاتی نشد. حتی نامه‌نگاری‌هایی نیز با مقامات کره‌ای انجام شد که به‌رغم قول و قرارها نتیجه‌ای در پی نداشت و ما نتوانستیم از منابع‌مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.

رئیس‌کل  بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران است که بیش از دو سال در بانک‌های کره‌جنوبی توقیف شده و البته امیدوارم این مساله که مانعی بر سر روابط ایران وکره‌جنوبی است هرچه سریع‌تر برطرف شود و قطعا هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است.

رئیس شورای پول و اعتبار، درخصوص عملکرد کره‌جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور تصریح کرد: این رفتار کشور کره‌جنوبی خطای بزرگی است و اساسا این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری‌ثالث پول ایران را مسدود کند غیرقابل قبول است.

وی یادآور شد: تا‌کید می‌کنم شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند و الا در شرایط عادی دادن اجازه برداشت از حساب‌ها که هنر و کار خارق‌العاده‌ای نیست، بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره‌جنوبی به‌صورت مستقل و بدون در‌نظر‌گرفتن دستورات دولت در حال اخراج آمریکا در این‌باره تصمیم‌گیری کند.   

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تا‌کید مجدد مبنی بر پیگیری‌های حقوقی در این‌باره گفت: در صورتی‌که این موضوع حل نشود برای احقاق حقوق‌مان و استفاده از حق طبیعی و منابع‌مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که شروع کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد.  همتی با بیان اینکه کره‌جنوبی نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کند، گفت: معتقدم کره‌جنوبی نباید مبنای روابط قدیمی و صمیمی خود با ایران را براساس روابط سایر کشورها و شخصی همچون ترامپ قرار دهد.