حرکت نرخ ارز به سمت تعادل

او در بخش نخست به عوامل موثر در قیمت دلار اشاره کرد و گفت: روند نرخ ارز، براساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد. لذا، براساس آنچه طی دوسال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، خصوصا تشدید انتظارات، درافزایش قیمت ارز موثر و تعیین‌کننده بوده است. لذا انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.

همتی تا‌کید کرد: همان‌گونه که ریاست محترم جمهوری تا‌کید کردند با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت موثرتر دربازار ارز، در راستای اهداف کلان بانک مرکزی فراهم می‌شود. در این میان، حفظ قدرت رقابت‌پذیری اقتصاد، به همراه صیانت از ذخایر ارزی، برای بانک مرکزی اهمیت دوچندان دارد. به گفته همتی، بانک مرکزی درطول دو سال ونیم گذشته تلاش کرده است با برنامه و تدبیر، تحریم‌های دولت آمریکا را خنثی و در حد توان از سقوط بیش از حد ارزش پول ملی جلوگیری و دشمن را از رسیدن به هدف فروپاشی اقتصادی، مأیوس و ناموفق بسازد.

هشدار به بهره‌برداری سیاسی

او در بخش پایانی صحبت‌های خود یک هشدار به فعالان سیاسی داد. از نگاه همتی، بانک مرکزی تمام توان خود را برای ایجاد تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی به کار می‌گیرد. انتظارم از فعالان سیاسی این است، رقابت‌های حزبی و جناحی خود را به تلاش‌های بانک مرکزی برای بهبود شرایط اقتصاد و استفاده از فرصت‌های بین‌المللی برای خنثی‌سازی و کاهش تحریم و تقویت ارزش پول ملی وصل نکنند. نهایتا، اینجانب هرچه را که بتوانم برای منافع ملی و رفاه مردم عزیز انجام می‌دهم و در این مسیر، براساس خوشامد افراد و گروه‌های سیاسی تصمیم نمی‌گیرم.

تاکید لزوم استقلال سیاست‌گذار پولی؟

به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به منازعه‌های انتخاباتی و کاهش نرخ ارز، بسیاری از جریان‌های سیاسی بخواهند، این موضوع را به نام خود بزنند. از این رو رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت به موج‌سواری جناح‌های سیاسی هشدار داده است. این موضوع به نوعی نیز شاید نشان‌دهنده این باشد که بانک مرکزی به‌دنبال داشتن رویکرد استقلال از جناح‌ها و قدرت‌ها است.  پیش‌تر رئیس‌کل بانک مرکزی استقلال این نهاد را لازمه کنترل تورم عنوان کرده بود. به گفته همتی، مهم‌ترین دستاورد علم اقتصاد در عرصه سیاست‌گذاری، شناخت ریشه‌های تورم و درمان آن است. این مهم، نتیجه سه تغییر مهم و کلیدی بوده است: «اذعان به اینکه سیاست مالی براساس یک قاعده مشخص انجام گیرد»، «سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف مصرح قانونی خود باشد» و «بانک مرکزی متعهد به هدف کاهش پایدار تورم باشد». برای تحقق این سه امر، در کشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته‌اند، نهادهای قانون‌گذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه بر سیاست‌گذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته است و به‌طور مشخص، بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده و لذا، استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام‌آور به خود گرفته است.