ایمنی 6/ 91 درصدی واکسن ساخت روسیه

به گزارش «سی ان ان» براساس گزارش آزمایش فاز سه واکسن اسپوتنیک که روز گذشته منتشر شده اثرگذاری این واکسن در برابر ویروس کرونا ۶/ ۹۱ درصد اعلام شده است. داده‌های ابتدایی گزارش شده در نشریه لنست که در سه شنبه منتشر شده و براساس اطلاعات طبقه‌بندی شده از ۱۹,۸۶۶ نفر است، نشان می‌دهد که به سه چهارم این افراد دو دوز تزریق شده، در حالی که به بقیه آنها یک دوز تزریق شده است. این آزمایش شامل ۲ هزار و ۱۴۴ نفر بالای ۶۰ سال نیز بوده است که نتایج این گروه از افراد نشان می‌دهد این واکسن عوارض خاصی در میان افراد پیر ندارد و اثرگذاری این واکسن در بین این افراد ۸/ ۹۱درصد گزارش شده است.

براساس نتایج این آزمایش اثرات جانبی واکسن بین افراد آزمایش شده بسیار نادر بوده است. فقط ۲/ ۰ درصد از افراد واکسینه شده عوارضی از خود نشان داده‌اند که اکثر این عوارض نیز کم‌اهمیت بوده‌اند. درد در ناحیه واکسن زده، علائمی مانند آنفلوآنزا و سطح کم انرژی در بین برخی از افراد گزارش شده است. البته براساس گزارش منتشر شده از این آزمایش ۲۱ روز می‌گذرد و نیاز به زمان و تحقیقات بیشتری است تا اثرگذاری کامل این واکسن مشاهده شود. نویسندگان این گزارش تاکید کرده‌اند که برای نتیجه‌گیری کامل در مورد این واکسن نیاز به تحقیقات بیشتری دارند تا میزان مدت تاثیرگذاری را متوجه شوند.

لازم به ذکر است که نتایج آزمایش این واکسن که تا به امروز منتشر شده قرار است همچنان در روزهای آینده تحقیقاتش ادامه یابد. در این آزمایش تا امروز از کمتر از ۲۰ هزار نفر نمونه گرفته شده است، در حالی که براساس اعلام برگزارکنندگان این آزمایش، قرار است در روزهای آینده این آزمایش روی افراد بیشتری نیز انجام شود به‌طوری‌که تعداد افراد شرکت‌کننده تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین نقدهایی در مورد نوع افراد شرکت‌کننده در این تحقیق نیز وجود داشته است و براساس گزارش‌ها اکثر افراد شرکت‌کننده در این آزمایش سفیدپوست بوده‌اند که این موضوع در نتایج این تحقیق معضل مهمی محسوب می‌شود زیرا واکسن باید روی افراد با نژادهای مختلف آزمایش شوند تا در مورد نتایج آن اطمینان یافت. برگزارکنندگان این تحقیق اعلام کرده‌اند که قرار است در ادامه آزمایش‌هایی نیز بر روی بقیه نژادها از بقیه کشورها انجام شوند.

به هر روی براساس نظر برخی از دانشمندان فعلا به‌طور قطع نمی‌توان در مورد تاثیرگذاری این واکسن نظر قطعی داد زیرا در این آزمایش از تعداد کمی از افراد پیر استفاده شده و در ضمن تنوع نژادی در بین افراد آزمایش شده تا به امروز وجود ندارد.

همچنین به احتمال زیاد سازمان بهداشت جهانی تا تکمیل تحقیقات در این رابطه اظهار نظری نخواهد کرد. البته به احتمال زیاد کشورها فعلا در این شرایط مجوز اضطراری استفاده از این واکسن را صادر خواهند کرد. در این راستا روز گذشته آلمان مجوز اضطراری این واکسن را صادر کرد و در ادامه انتظار می‌رود بقیه کشورهای اروپایی نیز مجوز استفاده اضطراری صادر کنند.

این واکسن تاکنون مجوز استفاده اضطراری را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده اما «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اواخر ژانویه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «تاس» گفته است: روسیه انتظار دارد سازمان بهداشت جهانی به زودی واکسن روسی کرونا را تایید کند.وزیر بهداشت آلمان نیز با اشاره به کمبود واکسن کرونا در اروپا گفته است که می‌توان از واکسن‌های کرونای ساخت چین و روسیه برای غلبه بر کمبود فعلی استفاده کرد هرچند که این اقدام مستلزم تایید آژانس دارویی اروپاست.

بر اساس اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری قرار است محموله نخست واکسن اسپوتنیک روسیه روز پنج‌شنبه وارد ایران شود به گزارش «ایسنا» طی روزهای گذشته مسوولان وزارت بهداشت از توافقات لازم و تایید واکسن روسی برای واردات به کشور خبر داده بودند و اعلام کردند که مطالعات لازم با بررسی همه مستندات ارسالی از روسیه روی واکسن اسپوتنیک V انجام شده و به‌زودی این واکسن به کشور وارد می‌شود. پیش‌تر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد اولین محموله واکسن روسی کرونا قبل از ۲۲ بهمن ماه وارد کشور می‌شود.

به گفته او، دو میلیون د‌ز واکسن روسی کرونا تا پایان سال و در سه مرحله وارد ایران خواهد شد.

همچنین در روزهای اخیر، واکسن از ایران مورد تایید گرفت. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روز پنج‌شنبه ۹ بهمن، در توضیح صدور این مجوز عنوان کرده بود: «در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V در فرم محلول فریز شده و ویال‌های تک د‌ز و ۵ د‌ز در ایران صادر شد.» به نظر می‌رسد با این اخبار، واکسیناسیون در ماه آخر سال جاری در ایران آغاز شود.