به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد مسیحی با بیان اینکه برای اولین بار و با اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم در سال‌جاری و برای عملکرد سال ۹۸، نزدیک به ۷۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی و بر مبنای الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی مورد پذیرش قرار گرفت، گفت: این دستاورد در سایه اجرای پروژه‌های طرح جامع مالیاتی و حرکت نظام مالیاتی به سمت هوشمندسازی به‌دست آمده است. او با اشاره به الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی به‌عنوان الگوی مورد پذیرش همه نظام‌های مالیاتی گفت: رسیدگی تمامی اظهارنامه‌های مالیاتی به مفهوم هدر دادن منابع و افزایش هزینه‌های وصول مالیات است و از طرفی کشف فرار و تقلب مالیاتی را با مشکل جدی مواجه می‌کند. بنابراین روش جایگزین مشروط سازی رسیدگی‌های مالیاتی به میزان درجه ریسک مؤدیان و با استناد به اطلاعات قابل اتکا با رعایت اصل اهمیت است که این موضوع منجر به بهبود کیفیت گزارش‌های حسابرسی، ابراز صادقانه و افزایش تمکین مالیاتی می‌شود.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: همه نظام‌های مالیاتی با انجام بازی ریسک و تمکین مالیاتی به‌دنبال کاهش هزینه‌های وصول مالیات، افزایش رضایت‌مندی مؤدیان و وصول درآمدهای مالیاتی به‌صورت واقعی و عادلانه از فعالیت‌های اقتصادی هستند که منجر به بهبود تمکین مالیاتی به‌عنوان شاخص کارآمدی و اثربخشی نظام مالیاتی می‌شود.

مسیحی عنوان کرد: با پذیرش خوداظهاری نزدیک به ۷۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی مؤدیان درمجموع اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای اولین بار در سال‌جاری به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد طرح جامع مالیاتی، صرفا حدود ۳۰ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که برای رسیدگی به این ۳۰ درصد نیز دستورالعمل جامع حسابرسی تدوین و ابلاغ شده است.

او اضافه کرد: بر مبنای دستورالعمل مذکور اولویت اول ادارات امور مالیاتی، رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی یا به‌دست آمده و متکی به بانک‌های اطلاعاتی سازمان است. بنابراین ادارات امور مالیاتی موظفند مادامی که مؤدیان مالیاتی همکاری لازم را درخصوص نگهداری و ارائه اسناد و مدارک مثبته داشته باشند و امکان حسابرسی بر مبنای یاد شده وجود داشته ‌باشد؛ از اعمال سلیقه و برآوردهای غیرکارشناسی خودداری کرده و اولویت اول خود را در رسیدگی‌های مالیاتی، اسناد و مدارک قرار دهند.

در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ نیز مالیات بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰هزار مؤدی بدون رسیدگی قطعی شده است که با لحاظ این تعداد از مؤدیان و با استفاده از هر دو ظرفیت قانونی ماده ۹۷ و تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، میزان پذیرش خوداظهاری مؤدیان در سال‌جاری، به حدود ۸۵ درصد می‌رسد.