به گزارش «ایلنا» طرح حذف دفترچه‌های تامین‌اجتماعی و استفاده از نسخ الکترونیکی درحالی از اوایل اسفند سال گذشته در همه مراحل درمان و مراکز درمانی و داروخانه‌ها آغاز شده که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن، با اعتراض برخی از مراجعه‌کنندگان به خصوص در شهرهای دورافتاده و مراکز کم‌‌بهره همراه بوده است. اگرچه نمی‌توان فواید چنین پروژه‌ای را نادیده گرفت، اما در همان روزهای اول بسیاری خبر از دردسرهای جدیدی دادند که از قبَل اجرای این طرح برایشان ایجاد شده بود.

سازمان تامین‌اجتماعی همان زمان اعلام کرد چنانچه پزشکان به هر دلیلی نتوانند نسخه الکترونیکی بنویسند، باید نام و مشخصات بیمار را در همان دفترچه‌های بیمه‌ای که از قبل مانده یا سربرگ نوشته تا بیمار بتواند خدمات درمانی دریافت کند. مشکل از آنجا آغاز شد که خیلی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها هنوز نسخ الکترونیکی را قبول نداشتند و دفترچه می‌خواستند؛ در این بین آنهایی که هنوز دفترچه داشتند ظاهرا مشکل خاصی برایشان پیش نیامد اما آنهایی که دفترچه نداشتند، نه دیگر دفترچه‌ای برایشان صادر می‌شد و نه به گفته برخی از آنها در مراجعاتشان به برخی مراکز، می‌توانستند از خدمات بیمه تامین‌اجتماعی استفاده کنند. سردرگمی بیماران بین تامین‌اجتماعی از یک طرف و مراکز درمانی و داروخانه‌ها از طرف دیگر و همچنین مشکلاتی که برای دریافت مبلغ بیمه‌های تکمیلی برایشان ایجاد می‌شد، در همان روزهای اول شروع طرح صدای خیلی‌ها را درآورد. طبق این طرح، دیگر از صدور دفترچه‌های بیمه برای بیمه شدگان تامین‌اجتماعی خبری نیست و کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت کافی است. سازمان تامین‌اجتماعی همان زمان اعلام کرد چنانچه پزشکان به هر دلیلی نتوانند نسخه الکترونیکی بنویسند، باید نام و مشخصات بیمار را در همان دفترچه‌های بیمه‌ای که از قبل مانده یا سربرگ نوشته تا بیمار بتواند خدمات درمانی دریافت کند. مشکل از آنجا آغاز شد که خیلی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها هنوز نسخ الکترونیکی را قبول نداشتند و دفترچه می‌خواستند؛ در این بین آنهایی که هنوز دفترچه داشتند ظاهرا مشکل خاصی برایشان پیش نیامد اما آنهایی که دفترچه نداشتند، نه دیگر دفترچه‌ای برایشان صادر می‌شد و نه به گفته برخی از آنها در مراجعاتشان به برخی مراکز، می‌توانستند از خدمات بیمه تامین‌اجتماعی استفاده کنند. «زیرساخت مناسبی نداریم» پاسخی بود که به خیلی از این افراد داده می‌شد پاسخی که در نهایت آنها را مجبور می‌کرد که خودشان حق درمان را آزاد پرداخت کنند!

همچنین یک منبع آگاه در تامین‌اجتماعی به «ایلنا» گفت: از مشکلات موجود خبر داریم و می‌دانیم در مراکزی، با بیماران همکاری نمی‌شود.

او افزود: مشکلات به ترتیب درحال رفع شدن است. در مورد بیمه تکمیلی قرار است بین سازمان تامین‌اجتماعی و بیمه مرکزی جلساتی برگزار شود تا بیمه‌ها‌ی دیگر همه با هم یکصدا شوند و مشکلات به کلی رفع شود. طرح حذف دفترچه‌های بیمه اگرچه در راستای حمایت از بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی و تسریع در روند درمان و با الزام شیوع ویروس کرونا اجرایی شد اما به نظر می‌رسد همچنان برخی از بیمه‌شدگان که بخش اعظم آنها کارگران، بازنشستگان و حداقل‌بگیران هستند با مشکل مواجه شده‌اند تا جایی که مجبورند هزینه خدمات درمانی را به‌صورت آزاد پرداخت کنند. موضوعی که با توجه به وضعیت بد معیشتی، تنها باری مضاعف بر دوش حداقل‌بگیران انداخته است. اگرچه خیلی از مشکلات این طرح به گفته مسوولان سازمان تامین‌اجتماعی درحال رفع شدن است اما به نظر می‌رسد برای هماهنگی بیشتر بین طرفین خدمات درمانی، از تامین‌اجتماعی گرفته تا داروخانه‌ها و پزشکان و مراکز بیمه‌های سلامت، باید اقداماتی جدی‌تر صورت گیرد.