بنا بر تحلیل آمارهای رسمی، نسبت مبتلایان به تست در روز گذشته به میزان 05/ 13 درصد رسیده است که نسبت به روزهای گذشته افت قابل توجهی را نشان می‌دهد. مورد سوم در ارتباط با تعداد افراد بستری‌شده است که در روز گذشته به میزان 2390 مورد گزارش شده است. گرچه آمار مذکور همچنان بالا است اما از 28 فروردین این کمترین میزان بستری‌شده‌های پاندمی کرونا محسوب می‌شود. به‌عبارت دیگر آمار بستری‌شده‌ها در روز شنبه به کمترین میزان خود در دو هفته اخیر رسیده است. در نهایت اینکه آمار فوتی‌های روزانه در روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسیده است. گرچه این آمار همچنان بالا است اما نشان از کاهش نسبی فوتی‌ها در روزهای اخیر دارد. از سوی دیگر، شواهد آماری نشان می‌دهد که آمار بیماران بدحال همچنان سیر صعودی دارد و نگران‌کننده است. البته در مورد عبور از قله چهارم کرونا، شواهد آماری کافی نیستند و به‌دلیل شکننده بودن این آمار، امکان تغییر این روند وجود دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد که برای رسیدن به سطوح کنترل‌شده و پایدار پاندمی کرونا در پیک چهارم، تداوم اعمال محدودیت‌ها و تسریع در واکسیناسیون همگانی همچنان ضرورتی غیرقابل انکار است.

تعداد مبتلایان روزانه در کف 26 روزه

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد فراز و نشیب‌های متعددی در آمار مبتلایان به کرونا از ابتدای شیوع این پاندمی ثبت شده است. پس از فروکش کردن موج سوم کرونا در نیمه اول آذر سال گذشته، روند مذکور تا پایان سال 99 و اوایل سال 1400 ادامه پیدا کرد. از 3 فروردین سال‌جاری این روند صعودی دوباره شروع شده به‌نحوی‌که در تاریخ 25 فروردین به میزان 25هزار و 582 نفر رسید. از 25 فروردین تا 29 فروردین این آمار نزولی بود به‌نحوی‌که در 29 فروردین به سطح 21هزار و 644 مورد رسید. در ادامه این روند مجددا صعودی شد و تا 31 فروردین ادامه داشت. در نهایت با شروع دومین ماه بهار این آمار کاهشی شده است. از 5 اردیبهشت‌ماه به بعد، آمار مذکور با افت و خیز همراه بوده است اما نکته مهم اینکه در سه روز گذشته این آمار در زیر 20 هزار نفر تثبیت شده به نحوی که در روز گذشته به سطح 17 هزار نفر رسیده است. مورد دیگر اینکه از تاریخ 16 فروردین چنین آماری در تعداد مبتلایان روزانه بی‌سابقه بوده و تداوم این موضوع می‌تواند بسیار مهم تلقی شود.

نسبت ابتلا به تست به سطح 13 درصد رسید

یکی از نکات قابل‌توجه در بررسی آمار کرونا، نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه است. بررسی‌ آمارهای رسمی از ابتدای1400 نشان می‌دهد که با شروع سال جدید و افزایش مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای دسته‌جمعی این آمار باز هم صعودی شد. بررسی آمارهای رسمی حاکی از این است که از تاریخ 5 فروردین سال‌جاری تا 18 فروردین روند این شاخص صعودی بوده ولی در ادامه تا ابتدای اردیبهشت همواره با افت و خیز همراه بوده است. از 4 اردیبهشت به بعد این آمار در زیر سطح 20 درصد در نوسان بوده به نحوی که در دو روز اخیر به سطوح زیر 15 درصد کاهش یافته است. نکته قابل‌توجه اینکه از 9 فروردین سال‌جاری این آمار کمترین میزان نسبت مبتلایان کرونا به آزمایش‌های روزانه بوده است. بنا بر تحلیل آمارهای رسمی، نسبت مبتلایان به تست در روز گذشته به میزان 05/ 13 درصد رسیده است که نسبت به روزهای گذشته افت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

آمار افراد بستری شده در کف 14 روزه

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که آمارهای افراد بستری شده کرونا از نیمه دوم آبان ماه و پس از پایان یافتن موج سوم این پاندمی، با افت و خیز ملایم تا پایان اسفند برقرار بود به نحوی که در 30 اسفند، آمار مذکور تعداد 849 مورد را ثبت کرد. با شروع سال جدید و با یک روز وقفه دوباره این وضعیت روند صعودی به خود گرفت به‌نحوی‌که در 30 فروردین به سطح 3901 مورد رسید. در ادامه این روند تا تاریخ 10 اردیبهشت‌ماه با نوسان همراه بود. در روز گذشته تعداد افراد بستری شده به میزان 2390 مورد گزارش شده است. نکته قابل ذکر در این خصوص اینکه گرچه آمار مذکور همچنان بالا است، اما از تاریخ 28 فروردین این کمترین میزان بستری‌شده‌های پاندمی کرونا محسوب می‌شود. به‌عبارت دیگر آمار بستری‌شده‌ها در روز شنبه به کمترین میزان خود در دو هفته اخیر رسیده است.

تزریق واکسن بیشتر از یک میلیون دز

تا چندی پیش هیچ گونه آماری از تزریق واکسن مشخص نبود اما از روز 25 فروردین منابع رسمی آمار تزریق واکسن در دز اول و دوم را منتشر کرده‌اند. آمارهای رسمی نشان می‌دهند که تا روز 25 فروردین به 361 هزار و 951 نفر واکسن دز اول تزریق شده است. این آمار در روز 11 اردیبهشت‌ماه به 889 هزار و 95 مورد رسید. همچنین تا تاریخ 25 فروردین ماه به 100 هزار و 691 نفر واکسن دز دوم تزریق شد که در روز گذشته این میزان به 211 هزار و 822 مورد رسید. در نتیجه می‌توان گفت تا روز 11 اردیبهشت در مجموع یک میلیون و 100 هزار و 917 دز واکسن تزریق شده است. همچنین تحلیل آمارهای رسمی از این موضوع حکایت دارد که میانگین تزریق واکسن در 17 روز اخیر به 37 هزار و 546 دز و میانگین یک هفته اخیر به 51 هزار و 275 دز رسیده است. گرچه این آمارها از تسریع تزریق واکسن حکایت دارد، اما برای کنترل این پاندمی با جهش‌های مختلف کافی نیست.

روند نزولی فوتی‌های روزانه

تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهند که روند فوتی‌های روزانه پاندمی کرونا با فروکش کردن موج سوم و از نیمه دوم دی ماه به جز در سه تاریخ 18 دی، 11 اسفند و 25 اسفند دورقمی باقی ماند. با شروع سال جدید و افزایش تعداد مسافرت‌ها این روند دوباره صعودی شده است به نحوی که در 6 اردیبهشت به تعداد 496 نفر رسید. در ادامه این آمار نزولی شده به نحوی که در روز گذشته به 332 نفر رسید. نکته قابل توجه در این خصوص اینکه آمار مذکور کمترین میزان از تاریخ 29 فروردین ماه بوده است. به‌عبارت دیگر در دو هفته اخیر فوتی‌های روزانه در روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. گرچه این آمار همچنان بالا است، اما نشان از کاهش نسبی فوتی‌ها در روزهای اخیر دارد.