به گزارش پایگاه خبری سازمان تامین‌اجتماعی، محمد ابراهیم جواهری، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین‌اجتماعی در مورد دلایل ارائه این طرح از طرف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داد: مطابق با تبصره ماده ۷۶ قانون تامین‌اجتماعی کسانی که ۳۰سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند در صورتی که سن مردان ۵۰ سال و سن زنان ۴۵ سال تمام باشد می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند. نمایندگان محترم مجلس در ارائه طرح اصلاح تبصره (۱)ماده(۷۶)با این توجیه که قانون مجری باعث نوعی بی‌عدالتی شده و به عنوان مثال افرادی که در سن پایین مشغول به‌کار می‌شوند قبل از رسیدن به سن مقرر در قانون ۳۰ سال سابقه را احراز می‌کنند و به واسطه عدم احراز سن و سابقه مقرر در تبصره(۱) ماده ۷۶ قانون تامین‌اجتماعی به صورت توامان نمی‌توانند بازنشسته شوند و این موضوع را اجحافی در حق آنان دانسته‌اند.

جواهری در مورد ادله ارائه شده برای رد این طرح در کمیسیون مجلس از سوی سازمان تامین‌اجتماعی گفت: سالمندی جمعیت یکی از مشکلات پیش روی نظام بازنشستگی در دهه‌های آینده خواهد بود و به دلیل کاهش ورودی‌های سیستم، مشکلاتی در جهت پایداری منابع و مصارف این نظام پدید خواهد آمد. در آینده تغییرات معناداری در ساختار جمعیتی ایران پدید خواهد آمد و درحال‌حاضر نیز نسبت سالمندان به کل جمعیت افزایش یافته است. این درحالی است که صندوق‌های بازنشستگی ایران یکی از بالاترین نرخ‌های جایگزینی را نسبت به سایر کشورهایی دارد که نظام بازنشستگی آنها براساس پرداخت جاری اداره می‌شود. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۵، این نرخ در صندوق بازنشستگی کشوری ۹۲درصد، سازمان تامین‌اجتماعی ۸۷ درصد و در کشورهای اروپایی به‌طور میانگین ۷۶ درصد است که این ارقام نشانگر فشار مالی بسیار زیاد بر صندوق‌های بازنشستگی در ایران بوده بنابراین وجود مشکلات در نظام بازنشستگی، نگرانی‌هایی را در ارتباط با پایداری نظام‌های فعلی به‌وجود آورده است که لازمه آن انجام اصلاحات برای مقابله با تغییرات غیرقابل اجتنابی است که در آینده رخ خواهند داد.

دو مقوله کاهش درآمد و افزایش هزینه، صندوق‌های بازنشستگی را با معضل عدم توازن مالی مواجه می‌سازد و در این بین تحمیل قوانین بازنشستگی پیش ازموعد و افزایش امید به زندگی موجب رشد تصاعدی تعداد مستمری‌بگیران و کاهش تعداد بیمه‌شدگان می‌شود. بدیهی است اصلاح قوانین بازنشستگی باید با محاسبات اکچوئریال همخوانی و مطابقت داشته باشد.