مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با حضور در این مراسم اظهار کرد: تنقیح ضوابط کار بسیار سنگین و زمان‌بری بود. در کشورهایی که نظام اداری آنها عمر بالایی دارد، این کار امری ضروری است. به هر حال در طول زمان به دلیل کثرت ضوابط، تفسیرها هم متفاوت خواهد بود.

مصطفی سالاری افزود: سازمان تامین‌اجتماعی یکی از نهادهایی است که از آغاز به‌کار آن در کشور زمان زیادی می‌گذرد. با تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۲ هزار ضابطه با تنقیح و اصلاحات به ۴۰ بخشنامه تبدیل شد که امروز ۲۰ بخشنامه در قالب ۲۰ کتابچه در اختیار نمایندگان تشکل‌ها قرار می‌گیرد و در آینده هم ۲۰ کتابچه دیگر رونمایی می‌شود. با وجود این با توجه به قانون گردش آزاد اطلاعات،این کتابچه‌ها در سایت سازمان تامین‌اجتماعی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به اینکه آرای نهادهای بالادستی مانند دیوان عدالت اداری در مجموعه تنقیح گنجانده شده است، ادامه داد: در جلساتی که برای تنقیح و اصلاح ضوابط برگزار کردیم، نمایندگان بخش‌خصوصی حضور پررنگی داشته‌اند و بیش از ۹۰ درصد نظرات آنها گنجانده شده است تا بتوانیم به بهبود محیط کسب‌وکار کمک کنیم.

سالاری در مورد طرح «۳۰۷۰» اظهار کرد: سازمان تامین‌اجتماعی همواره به سمت انجام سیستماتیک و غیرحضوری امور بیمه‌شدگان پیش می‌رود. به این منظور ۴۰ سرویس باید به صورت غیرحضوری ارائه شود و تاکنون حدود ۲۰ مورد نهایی و آماده ابلاغ است. سالاری تصریح کرد: موسسه عالی پژوهش میزبان انجام این کار است و اسناد خروجی را تدوین می‌کند و معاونت بیمه‌ای سازمان نیز بیشترین نقش را در این میان داشته است. سالاری تاکید کرد: تمامی این اقدامات در راستای دسترسی آزاد به مقررات و قوانین انجام شده و نباید قوانین و بخشنامه‌های جدیدی با تفسیرهای متعدد ایجاد کنیم. مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: تمامی اسناد بالادستی و آرا و وحدت رویه در بخشنامه‌های جدید لحاظ شده و هدف اصلی ما کمک به بهبود فضای کسب‌وکار است.

همچنین نعیمی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان تامین‌اجتماعی نیز اظهار کرد: امروزه کمتر نهادی است که به تنقیح و اصلاح ضوابط باور نداشته باشد به گونه‌ای که حتی مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه گام‌هایی برداشته است. اما در بین دستگاه‌های اجرایی به‌نظر می‌رسد نخستین دستگاهی باشیم که دست به این کار بزرگ زدیم. به هر حال با توجه به «بخشنامه‌محور» بودن سازمان تامین‌اجتماعی طبیعی است که استنباط‌ها از ضوابط متفاوت باشد و این مساله ضرورت کار ما را ایجاب می‌کرد. او افزود: برخی موضوعات تا ۲۰۰ بخشنامه داشتند و باید با جلسات متعدد این تعداد بخشنامه را تبدیل به یک بخشنامه می‌کردیم. او با بیان اینکه حدود ۱۴۸۵ جلسه برای تنقیح و اصلاح ضوابط برگزار شد، ادامه داد: ما حتی در مقطعی قصد برون‌سپاری کارها را داشتیم اما با توجه به اینکه در نهایت مجددا باز هم باید توسط سازمان تامین‌اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گرفت، تصمیم گرفتیم با استفاده از تجربه و دانش سازمان و تشکل‌هایی همچون اتاق اصناف ایران، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و... سایر تشکل‌های مرتبط از دوباره‌کاری جلوگیری کنیم.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به اینکه بخش بیمه بیش از سایر بخش‌ها نیاز به تنقیح داشت، گفت: ۴۰ کارگروه در مجموع کار تنقیح را پیگیری و به نتیجه رساندند.