به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر افتخاری در این یادداشت که در صفحه اینستاگرام وی منتشر شده، آورده است: روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه، روز جهانی موزه‌ و آغاز هفته میراث فرهنگی است. صندوق بازنشستگی کشوری نیز نسبتی پررنگ با میراث‌فرهنگی دارد و حامل بخشی از میراث ملی ایرانیان در دوره معاصر است.

کافی است در نظر آوریم که صدها نفر از چهره‌های برجسته تاریخ معاصر ایران، شامل دانشمندان، هنرمندان، ورزشکاران، شاعران، ادیبان، سیاستمداران و… بازنشستگان کشوری هستند و هر کدام در این سازمان سوابق و پرونده‌هایی دارند؛ پرونده‌هایی که گاه ابعاد تازه و ناشناخته‌ای از زندگی آنان را پیش رو قرار می‌دهد. برای نمونه، شاید کمتر کسی بداند که زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان، بازنشسته سازمان‌ها جنگل‌ها و مراتع کشور در سمت کارشناس امور مطبوعاتی بودند و این خود داستانی خواندنی دارد که از خلال اوراق پرونده استاد در صندوق بازنشستگی کشوری قابل‌استخراج است.

او در ادامه نوشت: نمی‌دانم و نمی‌خواهم داوری کنم که چرا در سالیان گذشته اهمیت پرونده‌های تاریخی صندوق بازنشستگی کشوری مورد توجه قرار نگرفته است، اما به شخصه در مقام مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور وظیفه خود می‌دانستم که گردآوری و ساماندهی اسناد تاریخی را در زمره برنامه‌های این نهاد قرار دهم.

در این خصوص و با توجه به اینکه بخشی از اسناد تاریخی صندوق در دهه هفتاد طبق قانون اسناد ملی به آرشیو ملی منتقل شده بود، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اسناد و کتابخانه ملی به امضا رسید که بخشی از آن ناظر به دیجیتالی‌سازی ۲۳هزار پرونده صندوق بازنشستگی کشوری و بارگذاری آن در سامانه مرکز اسناد و مدیریت دانش صندوق است که به تازگی راه‌اندازی شده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان خرداد به پایان برسد.

در گام بعدی، برنامه‌ای برای شناسایی، گردآوری و ساماندهی اسناد مهم موجود در صندوق به اجرا گذاشته شد و از درون این دو برنامه، طرحی نیز با عنوان «روایتخانه صبا» متولد شد که شامل ایجاد موزه کوچکی در معرفی پیشینه تاریخی و ماهیت و عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری در ساختمان مرکزی است.

او در پایان یادداشت نوشت: هرجا که باشیم، میراث فرهنگی، ما را احاطه کرده است. وظیفه ماست که این میراث را بشناسیم، بشناسانیم و پاس بداریم.