به گزارش «ایلنا» فرهاد دژپسند در حاشیه دیدار با وزیر مالیه عراق با بیان اینکه حجم تجارت خارجی کشورمان با عراق قابل‌توجه است و با توجه به اینکه سابقه دیرینه فرهنگی ایران و عراق اقتضا‌ می‌کرد که در این شرایط با وزیر مالیه عراق درباره توسعه روابط تجاری و اقتصادی هم‌اندیشی داشته باشیم، افزود: قرار بر این شد که رئیس کل گمرک کشورمان در آینده نزدیک سفری به عراق داشته باشد.

دژپسند با بیان اینکه ایران و عراق ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک دارند، گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی در کشورهای طرفین مشغول به‌کار هستند و سیاست ما این است که در این حوزه ساماندهی ویژه‌ای داشته باشیم تا حجم روابط خارجی دو کشور افزایش یابد. او ادامه داد: مباحث حمل‌ونقل ریلی چه در بحث کالا، چه در بحث مسافر جزو موضوعات مذاکرات امروز با وزیر مالیه عراق بود تا بتوانیم به حمل‌ونقل ریلی دو کشور سرعت ببخشیم.

وزیر اقتصاد درباره میزان صادرات در دو ماه ابتدای سال نیز گفت: صادرات ایران در در دوماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش «ایلنا»، دژپسند در پاسخ به اینکه بانک‌‌مرکزی مدعی شده ۲ میلیارد دلار ارز بفروشد و ریال آن یعنی ۳۷۵ هزار میلیارد تومان را در اختیار بگذارد، گفت: از نوع خبر می‌توان فهمید که این موضوع صحیح نیست چراکه به هیچ وجه معادل ۲ تا ۵/ ۲ میلیارد دلار که در سایت‌ها اعلام شده، با ۳۷۵ هزار میلیارد تومان سازگاری ندارد. او ادامه داد: از سوی دیگر چطور می‌شود که در عرض ۲ ماه دولت از بانک‌‌مرکزی بخواهد معادل ۳۷۵ هزار میلیارد تومان را تبدیل کند. بنابراین این خبر مصداق آن است که «یا شلاق نخوردند یا شمردن بلد نیستند.»

وزیر اقتصاد تاکید کرد: به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و چنین درخواستی از بانک‌‌مرکزی صحت ندارد. دژپسند ادامه داد: به جز تنخواه که طبق قانون می‌توان سه درصد آن را از بانک‌‌مرکزی دریافت کرد هیچ دریافتی مازاد دیگری نداشتیم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تنخواه سال‌های گذشته تسویه شده است، گفت: تنخواه سال گذشته تسویه شده و فرمول آن سه درصد از بودجه است یعنی دولت می‌تواند به اندازه سه درصد از بودجه از بانک‌‌مرکزی تنخواه بگیرد که اخذ این سه درصد سیال است و می‌توانیم آن را اول ماه دریافت کنیم یا در زمان دیگری. او با بیان اینکه سقف این سه درصد ۴۱ هزار میلیارد تومان است، گفت: تمام تنخواه سال گذشته تسویه شده است.