به گزارش «ایسنا» علائم بیماری کووید تنها به ریه محدود نمی‌شود و این بیماری اندام‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند و عوارض سیستمیک ایجاد می‌کند. این بیماری می‌تواند به اندام‌هایی مثل مجاری تنفسی، ریه، کیسه‌های هوایی، مخاط بینی، نایژه‌ها، قلب، روده، مری، معده، کبد، کلیه و مثانه آسیب برساند.

با توجه به شیوع بالای ویروس کووید-۱۹ در جهان، پژوهشگران با انجام یک مطالعه، فراوانی آسیب‌های این بیماری به چند اندام را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری‌شده در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه که در نیمه اول سال ۱۳۹۹ انجام شد، ۶۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بستری‌شده در بیمارستان‌های امام حسین و شهدای تجریش، مورد بررسی قرار گرفتند. از ۶۰۰ بیمار شرکت‌کننده در مطالعه نزدیک به ۶۰درصد مرد و حدود ۹۳درصد متاهل بودند و میانگین سنی بیماران حدود ۶۰ سال بود. مشاهدات این بررسی حاکی از آن است که بیشترین درصد آسیب به اندام‌ها، مربوط به ریه بوده است (حدود ۹۱درصد). سپس تعداد سلول‌های خونی (نزدیک ۶۰درصد)، کبد (حدود ۲۸درصد)، قلب (۵/ ۲۶درصد)، کلیه (حدود ۲۴درصد)، گوارش (۵/ ۲۲درصد)، سیستم انعقادی (نزدیک ۱۶درصد) و سیستم بویایی و چشایی (حدود ۹درصد) بیشترین آسیب‌ها را از کووید-۱۹ دیده‌اند. همچنین ارزیابی‌ها نشان داد که اکثر بیماران (حدود ۳۲درصد) دچار آسیب به دو ارگان، ۲۹درصد دچار آسیب به سه ارگان، ۱۵درصد دچار آسیب به یک ارگان و حدود ۲۴درصد دچار آسیب مولتی‌ارگان بودند. در این پژوهش مشخص شد که بین جنسیت و آسیب مولتی‌ارگان ارتباط آماری وجود ندارد، درحالی‌که بین میانگین سنی و آسیب مولتی‌ارگان ارتباط معناداری وجود دارد. به این معنی که افراد مسن‌تر، بیشتر دچار آسیب‌های مولتی‌ارگان بودند.

همچنین بیمارانی که اینتوبه (لوله‌گذاری در مجاری تنفسی) شده بودند، بیشتر دچار آسیب‌های مولتی‌ارگان بودند. افرادی که سابقه بیماری داشتند نیز دچار آسیب به تعداد ارگان‌های بیشتری بودند.

در انجام این تحقیق سحر میربها، محمدمهدی فروزانفر، سعید صفری، بهروز هاشمی، آنیا جعفری و عاطفه کاوه، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی مشارکت داشتند. یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «فراونی آسیب مولتی‌ارگان در مبتلایان به کووید-۱۹؛ یک مطالعه مقطعی» در مجله طب اورژانس ایران منتشر شده است.