تامین منابع همسان‌سازی در میان‌مدت عكس: امیر پورمند- دنیای اقتصاد

نشست سوم از سلسله نشست‌های رویای تامین‌اجتماعی فراگیر با موضوع «متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران، از رویا تا واقعیت» روز سه‌شنبه با حضور مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی و چند تن از کارشناسان و استادان دانشگاهی و صاحب‌نظران حوزه تامین‌اجتماعی برگزار شد.

تخصیص ١٧ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران

مصطفی سالاری در این نشست با بیان اینکه امروز در راستای همفکری و هم‌اندیشی برای اجرای بهتر متناسب‌سازی حقوق و استمرار آن، گرد هم آمده‌ایم افزود: «مبلغی که در اسفند ۹۸ به‌منظور پرداخت حقوق مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی هزینه می‌شد، برابر با ۶/ ۶ هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ اکنون به ماهانه ١٧ هزار میلیارد تومان رسیده است.» او در ادامه بیان کرد که براساس این افزایش طی ١۴ ماه، پرداختی بیش از ۵/ ۳ میلیون نفر از مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی ۵/ ۲ برابر شده و بازنشستگان مطابق با سنوات، این افزایش حقوق را تجربه می‌کنند. این مقام مسوول با اشاره به اهمیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی تصریح کرد: این برنامه جز با همفکری جمعی، مشارکت بازنشستگان و صاحبان تجربه محقق نمی‌شد و امروز به‌رغم برخی از کاستی‌ها، باید این اتفاق را یک رویداد عظیم و بی‌نظیر تلقی کرد.

او با تاکید بر اهمیت عدالت بیمه‌ای ادامه داد: طرح متناسب‌سازی‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی باید تداوم داشته و به‌منظور استقرار و تداوم این برنامه منابع باید به طور صحیح هزینه شود، از اسراف جلوگیری و حقوق هیچ‌یک از بازنشستگان تضییع نشود. سالاری تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف باید برای منابع بلندمدت نیز چاره‌اندیشی شود. این طرح یک برنامه بلندمدت و مستلزم مدیریت صحیح هزینه‌ها، نگاه عادلانه و منابع پایدار است.

به گفته او، اعتبارات میان‌مدت برای این برنامه پیش‌بینی شده و به‌رغم دشواری‌ جهت تامین این منابع، برای سه‌سال آتی منابع نقدی و غیرنقدی (به ارزش روز) چاره‌اندیشی شده و در اختیار همکاران آینده نیز قرار خواهد گرفت. سالاری یادآور شد: دولت نیز به‌منظور اجراسازی این طرح در پرداخت دیون تامین‌اجتماعی، سازمان را حمایت کرده و ۴٣ هزار میلیارد تومان از طلب این سازمان نیز وصول شد.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، امسال نیز ٨٩ هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین‌اجتماعی از جانب دولت پیش‌بینی شد. سالاری ادامه داد: بنابراین با بهره‌گیری از این طرح، به‌عنوان یکی از تکالیف قانونی، عرفی و وجدانی سازمان تامین‌اجتماعی در صورت عدم‌تامین اعتبارات متناسب‌سازی حقوق هم باید این تکلیف ادا و بار سنگین هزینه‌ها از دوش ۴۶ میلیون نفر جامعه تامین‌اجتماعی برداشته شود. او همچنین اظهار امیدواری کرد، طی دو هفته آینده ٨٩ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تامین‌اجتماعی نیز تصویب و به‌عنوان منابع پایدار به‌منظور استمرار طرح متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان هزینه شود.  در نهایت این مقام مسوول یادآور شد: سلسله نشست‌های رویای تامین‌اجتماعی فراگیر نیز با هدف همفکری با شرکای اجتماعی برگزار می‌شود زیرا در اجرای این طرح نیز همکاری شرکای اجتماعی، دولت و مجلس شورای اسلامی نقشی اساسی داشته‌ است. به گفته سالاری، براساس متناسب‌سازی، بازنشستگان با ٣٠ سال سابقه از فروردین سال جاری، ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و بازنشستگان با بیش از ٣٠ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ٣٠ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد که در این راستا ۲۸ اسفندماه سال گذشته مبلغ یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شد.

کاهش هزینه‌های درمان مستمری‌بگیران

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به این نکته که خدمات درمان بستری برای بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی رایگان است، بیان کرد: طی دو هفته آتی طرحی به‌منظور کاهش هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان سازمان در قالب نسخه الکترونیک تدوین می‌شود که بخشی از آن ابلاغ و طی هفته‌های آینده اجرا خواهد شد. سالاری با یادآوری این مطلب که طلب سازمان تامین‌اجتماعی از دولت در حقیقت سهم بیمه‌پرداز بوده که توسط دولت پرداخت می‌شود، افزود: سال قبل ۴۳ هزار میلیارد تومان از دولت بابت رد دیون وصول کردیم و امسال ظرفیت رد دیون ۸۹ هزار میلیارد تومانی در بودجه پیش‌بینی شده است. بنابراین ١٠ درصد منابع دولتی جهت رد دیون تامین‌اجتماعی درنظر گرفته شده و امید است به‌همراه تقویت پرداختی‌ها (متناسب با شرایط روز) متناسب‌سازی حقوق ادامه داشته باشد. او تاکید کرد: با اصلاح ضوابط سنی بازنشستگان، طرح سه‌جانبه‌گرایی، اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای طرح توانمندسازی و همچنین اصلاح رابطه پرداخت حق بیمه با تعهدات دولتی، می‌توان طرح متناسب‌سازی حقوق را پایدار، کیفی و متناسب با حداقل سطح زندگی بازنشستگان اجرا کرد. این مقام دولتی در ادامه افزود: همچنین در طرح نسخه الکترونیک که از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند، می‌توان به‌همراه پرداخت ٨٠ تا ٩٠ درصد سهم دولت به‌عنوان سرانه دولتی به سمت رایگان‌شدن خدمات درمانی بازنشستگان حرکت کرد. به گفته مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، با استقرار کامل طرح نسخه الکترونیک، در کوتاه‌مدت می‌توان هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج را نیز رایگان کرد.

ترمیم فاصله ۱۱۴ درصدی  حداقلی‌بگیر با سایر سطوح

معاون بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: طرح متناسب‌سازی حقوق خواست بحق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی بود که اجرای آن امیدواری این جمعیت را به‌دنبال داشت. مهرداد قریب تصریح کرد: براساس ماده ٩۶ قانون تامین‌اجتماعی سالانه پرداختی مستمری‌بگیران با توجه به نرخ تورم سالیانه افزایش می‌یابد و سازمان تامین‌اجتماعی براساس ماده قانونی ١١١ این وظیفه را هرساله عملی می‌کند. او توضیح داد: طرح متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۸ در سازمان تامین‌اجتماعی انجام شد.

قریب یادآور شد: در سال ۱۳۵۴ به ازای هر ۲۵ نفر بیمه‌پرداز به سازمان تامین‌اجتماعی یک نفر مستمری‌بگیر داشته‌ و در سال ۱۳۹۹ با کاهش ضریب پشتیبانی این عدد به ۳/ ۴ درصد رسیده است. او افزود: بنابراین با توجه به این متناسب‌سازی، دولت نیز باید مطابق با قانون اساسی سهم خود را به این منظور پرداخت کند. قریب در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد که براساس عدالت بیمه‌ای یک بیمه‌پرداز متناسب‌ با میزان مشارکت در حق بیمه باید از صندوق بازنشستگی نیز استفاده کند. بنابراین سازمان در مرداد ۱۳۹۹ با اجراسازی مرحله اول این طرح، رضایتمندی جامعه هدف سازمان تامین‌اجتماعی را جلب کرد، اما دو عامل تورم و متناسب‌سازی صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری و در حقیقت ایجاد فاصله بین مستمری‌ها، سبب بروز برخی از نارضایتی‌ها شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: اکنون بیش از ۵۵درصد مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی از حداقل‌بگیران بوده و بنابراین مطابق با محاسبه میانگین دو سال آخر حقوق، این قشر از جامعه کمتر از مبلغ حداقلی را دریافت می‌کنند. قریب همچنین یادآور شد: طی ۲۰ سال گذشته افزایش حقوق حداقل‌بگیران بیش از دیگر سطوح مستمری‌بگیران بوده و حداقل بگیران ۱۱۴ درصد بیش از سایر مستمری‌بگیران افزایش حقوق را تجربه کرده‌اند.

هنوز وصولی بابت رد دیون سال‌جاری نداشته‌ایم

سالاری با بیان اینکه سه ماه از سال گذشته است و تاخیری در پرداخت حقوق‌ها نداشته‌ایم، عنوان کرد: هنوز وصولی بابت رد دیون سال‌جاری نداشته‌ایم اما فهرست اموال و سهامی که باید به ما واگذار شود را با وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نهایی کردیم و امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده نهایی و مصوبه‌ای در این‌باره قطعی شود. این فهرست شامل سهام و دارایی است که باید ارزش آن برای استمرار متناسب‌سازی در سال‌های آینده حفظ شود. سالاری ادامه داد: معتقدم تامین‌اجتماعی می‌تواند پایدار بماند اما نیازمند اصلاحاتی است. در کوتاه‌مدت برای چندسال آتی مشکلی در تامین منابع نداریم و برای وصول منابع بلندمدت نیز باید چاره‌اندیشی شود.

کاهش سن بازنشستگی به ۵۲ سال

محمدعلی همتی با اشاره به اینکه هنگامی که سن امید به زندگی در دنیا افزایش می‌یابد به تبع آن نیز سن بازنشستگی زیاد می‌شود گفت: در ایران خلاف این موضوع حرکت کرده‌ایم به‌طوری‌که سن بازنشستگی به ۵۲ سال رسیده و کاهش پیدا کرده است.همتی در ادامه بیان کرد: اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با کمترین مشکل انجام شد و این موضوع حاصل مشارکت، خرد جمعی و همفکری شرکای اجتماعی بود. عضو هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی افزود: پایدارسازی منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی دیگر از موضوعات مهم ما در سال‌های آینده خواهد بود. همچنین راه‌حل‌های مختلفی برای پایدارسازی منابع مطرح شده که یکی از آنها اصلاحات پارامتریک است.روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه در اولین نشست با حضور شرکای اجتماعی در موسسه عالی پژوهش این افراد از اجرای متناسب‌سازی ناامید بودند، اضافه کرد: شرکا تلویحا اعلام کردند که امیدی به حل مسائل بازنشستگان ندارند. او تاکید کرد: در مردادماه سال گذشته اولین مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شد به‌طوری‌که شرکای اجتماعی اعلام کردند که این مطالبه بعد از ۷ یا ۸ سال محقق شده‌است. به اعتقاد این مقام دولتی، در این نشست‌ها با توجه به چالش‌های مطرح شده، راهکارهایی نیز عنوان می‌شود که در نهایت بسیار مثمرثمر و مفید بوده‌اند. او همچنین اشاره کرد: عرصه سیاست‌گذاری کشور کلکسیونی از مسائل حل نشده‌است که امیدواریم با تدابیری که در حوزه تامین‌اجتماعی اندیشیده شده، چالش‌ها و مشکلات مربوط به بازنشستگان برطرف شود.