به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای  کشور، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی مجلس‌شورای‌اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای  کشور، با اصل ماده واحده این لایحه با ۱۸۱رأی موافق، ۵رأی مخالف و ۶رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای  کشور مجاز است به‌منظور گسترش و بهسازی مهارت‌آموزی و فراهم‌کردن زمینه‌های ایجاد اشتغال پایدار در کشور، کمک‌های نقدی و غیرنقدی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی را دریافت و برای احداث، تعمیر، توسعه، بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی مربوط با اولویت نیازهای مصرفی مهارتی شامل مواد مصرفی و ابزار کارگاهی برای آموزش‌های عملی کشور مصرف کند. استفاده از کمک‌های مذکور برای توسعه تشکیلات و پرداخت هزینه‌های پرسنلی ممنوع است.

بر اساس تبصره «یک» ماده‌واحده این لایحه، ‌تمام وجوه اهداشده به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه معادل ۱۰۰درصد آن در قالب بودجه سنواتی در اختیار سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای  کشور قرار می‌گیرد تا در محل مورد نظر اهداکننده و در اولویت بعدی به‌ترتیب در مناطق محروم و مناطق دیگر به مصرف برسد و کمک‌های غیرنقدی اعم از کالا و تجهیزات یا املاک و بناهای احداثی توسط خیرین با موافقت «خیر بنا» و در محل مورد نظر ایشان به‌عنوان اموال دولت (با ذکر نام خیر) ثبت و بهره‌برداری می‌شود.

بر اساس تبصره «۲» ماده‌واحده این لایحه، ‌‌درآمدهای حاصله سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای  کشور از محل خدمات آموزشی و فرهنگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و تعویض گواهینامه‌ها و پروانه‌ها، اختصاصی تلقی می‌شود و به‌صورت ۱۰۰درصد توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور تخصیص می‌یابد.

براساس تبصره «۳» ماده‌واحده این لایحه، ‌آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.