رونق در دورکاری فرامرزی

از آنجا که پیش‌بینی اقتصاددان بین‌الملل، ریچارد بالدوین مبنی بر اینکه دورانی که کار از راه دور به جریان اصلی تبدیل شود، دور از انتظار نیست، از این‌رو کشورهای در حال ظهوری مانند هند، پاکستان و بنگلادش حضور خود را در این روند رو به رشد تقویت می‌کنند. دانشگاه آکسفورد اعلام کرد؛ در سال ۲۰۲۰، کارمندان در کشورهای در حال ظهور ۸۲ درصد کار از راه دور را تشکیل می‌دهند که دارای بیشترین سهم است. از طرفی میانگین پرداخت ساعتی آنها ۱۰ دلار است، در حالی‌که در ایالات‌متحده ۳۳ دلار است.

بر اساس اعلام دانشگاه آکسفورد، در سال ۲۰۲۰، کارمندان کشورهای در حال‌ظهور ۸۲ درصد کار از راه دور را تشکیل می‌دهند که دارای بیشترین سهم در جهان است. از طرفی میانگین پرداخت ساعتی آنها ۱۰ دلار است، در حالی‌که در ایالات‌متحده ۳۳ دلار است.

همچنین سازمان بین‌المللی کار معتقد است که بسیاری از مشاغل به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، از این‌رو تخمین زده‌می‌شود که تقریبا یک‌ششم کارمندان، از جمله مهندسان فناوری اطلاعات و متخصصان مالی، می‌توانند از راه دور کار کنند. این بدان معنی است که نیروی کار جهانی حدود ۶۰۰ میلیون کارمند بالقوه از راه دور دارد. برخی از کشورهای پیشرفته، مانند ژاپن، از این روند عقب مانده‌اند و ممکن است شاهد کاهش رقابت بین‌المللی خود باشند، مگر اینکه به سرعت منابع انسانی خود را در فناوری دیجیتال پرورش دهند.

تعداد افراد در سراسر جهان که در Freelancer، یک سایت پیشرو استرالیایی مربوط به کسانی که شغل آنلاین را ارائه می‌دهند یا به‌دنبال آن هستند، ثبت‌نام کردند، در پایان سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸/ ۵۰ میلیون نفر بود که نسبت به سال گذشته ۹/ ۸‌میلیون نفر افزایش داشت. در ماه ژوئن، این تعداد به ۱/ ۵۳ میلیون نفر رسیده که تقریبا ۳۰درصد بیشتر از قبل از شیوع ویروس‌کرونا بود.  طبق نظرسنجی دانشگاه آکسفورد، مشاغل ارائه‌شده از طریق کارگزاران کار آنلاین مستقر در انگلیس به‌طور مشابه از ژوئیه ۳۰‌درصد نسبت به دو سال قبل افزایش یافته است. در عین حال محدودیت‌های مرزی ناشی از همه‌گیری به روند توسعه جهانی این بخش کمک کرده است.

از طرفی باید اشاره کرد صدور ویزا توسط ایالات‌متحده به‌شدت در حال کاهش است. در سال مالی ۲۰۲۰، از سپتامبر ۲۰۲۰، ۱۲۴ هزار و ۹۸۳ ویزا در گروه H-۱B صادر شده است که به کارفرمایان اجازه می‌دهد کارمندان خارجی را در فناوری دیجیتال و سایر مشاغل حرفه‌ای استخدام کنند که این تعداد ۳۰ درصد کمتر از سال قبل بوده و این تعداد با سرعت سریع‌تر ۵۰‌درصد در سال مالی جاری در حال کاهش است. همچنین شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات که تعداد زیادی مهندس را به آمریکای‌شمالی اعزام کرده‌اند، مانند Infosys هند و خدمات مشاوره‌ای تاتا، ویزای خود را محدود کرده‌اند. با این حال درآمد آنها در آمریکای‌شمالی کاهش نیافته است. به‌عنوان مثال درآمد Infosys در سال تجاری منتهی به مارس ۳/ ۸ میلیارد دلار حدود ۱۰درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. شرکت‌های فناوری اطلاعات نه‌تنها با افزایش کارمندان محلی بلکه همچنین به دلیل اینکه مهندسان از زمان بازگشت به کشور خود از راه دور کار کرده‌اند، توانسته‌اند از بحران عبور کنند. این درحالی است که ونکاتارامان راماکریشنان، مدیر ارشد مالی سابق خدمات مشاوره‌ای تاتا، گفت: کار از راه دور باعث شده تا بدون درنظر‌گرفتن محل و ویزا کار کردن کارمندان را امکان‌پذیر سازد. رشد تقاضا برای کار از راه دور، امکان می‌دهد پیشنهادهای شغلی بدون توجه به مرزهای ملی ارائه و پذیرفته شود.

 در همین راستا یک سازنده وب‌سایت در هند که مرتبا از طریق فریلنسر از بانک‌های سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده، رسانه‌های استرالیایی و سایر شرکت‌ها سفارش می‌گیرد که بیشتر آنها در خارج از هند مستقر هستند، در این‌باره گفت: خدمات مشتری می‌تواند بدون گذراندن مراحل پیچیده ویزا انجام شود و نیازی به تیم بازاریابی نیست.  با این حال یکی از کشورهایی که از این روند جهانی عقب‌مانده کشور ژاپن است.

طبق گزارش آکسفورد و سایر منابع، ژاپن ۱/ ۰ درصد از سفارشات کاری را که از طریق کارگزاران کار در سراسر جهان به‌دست آورده است، تشکیل می‌دهد. به‌طوری که بدون ایجاد سیستمی انعطاف‌پذیر برای استفاده از کارمندان آنلاین، افرادی که در خارج از کشور هستند و همچنین تسریع در پرورش افراد با مهارت‌های دیجیتال، ممکن است در رقابت جهانی در این روند دیجیتالی عقب بماند.