نقشه جهانی واکسیناسیون نشان می‌دهد که در ایران ۲/ ۱۰ میلیون دز واکسن تزریق شده که ۱/ ۶ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. اکنون واکسیناسیون ۶/ ۲۵ درصد از جمعیت جهان انجام شده است اما توزیع یک‌طرفه است. کشورها و مناطقی که بیشترین درآمد را دارند بیش از ۳۰ برابر سریع‌تر از کشورهایی که کمترین درآمد را دارند واکسینه شده‌اند.

 چه زمانی به زندگی عادی برمی‌گردیم؟

در حالی که تصور می‌شود بهترین واکسن‌ها، ۹۵ درصد موثر باشند اما برای جلوگیری از همه‌گیری، به کارزاری هماهنگ نیاز است. آنتونی فائوچی، عالی‌ترین مقام ارشد در بیماری‌های عفونی ایالات متحده گفته است که واکسیناسیون ۷۰ تا ۸۵ درصدی جمعیت ایالات متحده امکان بازگشت به حالت عادی را فراهم می‌کند.  در مقیاس جهانی، این سطح از واکسیناسیون دلهره‌آور است. با سرعت فعلی ۴/ ۳۵ میلیون دز در روز، دستیابی به سطح بالایی از مصونیت جهانی ممکن است یک سال دیگر طول بکشد. ظرفیت تولید به طور پیوسته در حال افزایش است و واکسن‌های جدید توسط تولیدکنندگان مختلف به بازار می‌آید.

 همه‌گیری افراد واکسینه نشده

اسرائیل با واکسیناسیون زودهنگام تا فوریه بیش از ۸۴ درصد از افراد ۷۰ سال به بالا را با دو دز واکسینه کرده‌است. موارد کووید به‌سرعت کاهش یافت و الگوهای مشابه واکسیناسیون و بهبودی در ده‌ها کشور دیگر تکرار شد اما حالا این پیشرفت‌ها در معرض تهدید است.  ظهور سویه‌های جدید کووید، به‌خصوص نوع دلتا که بسیار مسری است، تهدیدهای جدیدی را به میان آورده است. در سراسر دنیا، موارد جدید و بستری شدن در بیمارستان در حال افزایش است و پس از ۱۰ هفته کاهش جهانی مرگ‌ومیر، دلتا دوباره نرخ‌ها را افزایش داده است. اکنون مسابقه مرگ و زندگی بین واکسن و ویروس در جریان است.  بر اساس داده‌های اخیر ایالات متحده و انگلیس لیست فعلی واکسن همچنان در پیشگیری از موارد شدید که منجر به بستری شدن یا مرگ می‌شود، موثر است. اما واکسن‌ها در پیشگیری از موارد خفیف دلتا کمتر موثرند. از زمان آغاز واکسیناسیون جهانی، کشورها دسترسی نابرابری به واکسن‌ها و درجات مختلف کارآیی تزریق آن به مردم را تجربه کرده‌اند.  قبل از ماه مارس، تعداد کمی از کشورهای آفریقایی محموله‌های واکسن را دریافت کرده‌اند. اما در آمریکا برای هر ۱۰۰ نفر، ۲/ ۱۰۳دز واکسن تجویز شده  است. تحویل میلیاردها واکسن برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ در سراسر جهان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که تاکنون انجام شده است.