مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران برای سنجش افکار مردم ایران درباره برخی از ابعاد و مسائل واکسیناسیون کرونا، در روزهای ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات انجام داده است. به گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، جامعه آماری این نظرسنجی تمام شهروندان ۱۸سال به بالای ساکن مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن ۱۵۸۵ نفر بوده است.

۱/ ۵۰درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و ۹/ ۴۹درصد زن بوده‌اند. ۷/ ۲۵ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴/ ۴۸درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۹/ ۲۵درصد در رده سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار دارند. ۳/ ۲۳درصد مجرد، ۹/ ۷۲درصد متاهل و ۷/ ۳درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت‌همسر هستند. ۲/ ۳۹درصد پاسخگویان در مراکز استان، ۹/ ۳۵درصد در شهرهای کوچک‌تر و ۹/ ۲۴درصد در روستاها سکونت دارند.

 رضایت شهروندان از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون

از پاسخگویان پرسیده شده است «اگر اجازه بدهید می‌خواهم نظر شما را درباره بعضی از موضوعات مربوط به شیوع کرونا در کشور بدانم. شما در مجموع از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا چقدر راضی هستید؟» ۱/ ۴۱درصد از پاسخگویان اصلا از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون رضایت ندارند، ۱/ ۲۰درصد پاسخگویان گفته‌اند به میزان کمی از عملکرد دولت در این زمینه رضایت دارند، ۳/ ۲۳درصد تا حدودی، ۷/ ۷درصد به میزان زیاد و ۲/ ۴درصد پاسخگویان کاملا از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا رضایت دارند. ۶/ ۳درصد افراد نمونه به این سوال پاسخ نداده‌اند. مردان نسبت به زنان، افراد ۳۰ تا ۴۹ سال نسبت به دیگر گروه‌های سنی، افراد با تحصیلات دانشگاهی نسبت به افراد غیردانشگاهی و کسانی که سرانه هزینه ماهانه فرد در خانوار آنها بالای ۲ میلیون تومان در ماه است، نسبت به دیگر گروه‌های هزینه‌ای نارضایتی بیشتری از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون دارند.

  ترجیح شهروندان در استفاده از واکسن داخلی یا خارجی

از شهروندان پرسیده شده است «اگر امکان انتخاب داشته باشید، ترجیح می‌دهید از کدام واکسن استفاده کنید؟» طبق نتایج، ۳/ ۲۸درصد از پاسخگویان ترجیح می‌دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند، ۲/ ۲۳درصد واکسن خارجی را ترجیح می‌دهند، ۲/ ۲۳درصد گفته‌اند فرقی نمی‌کند، ۹/ ۱۷درصد تمایلی به واکسن‌زدن ندارند و گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کرده‌اند، ۵/ ۵درصد از پاسخگویان واکسن زده‌اند و ۹/ ۱درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند. افراد ۱۸ تا ۲۹ سال کمتر از دیگر گروه‌های سنی، افراد با تحصیلات غیردانشگاهی بیش‌تر از افراد دانشگاهی و همچنین کسانی که سرانه هزینه ماهانه فرد در خانوار آنها تا یک میلیون تومان در ماه است، بیشتر از دیگر گروه‌های هزینه‌ای واکسن ایرانی را ترجیح می‌دهند. ترجیح مردم در استفاده از واکسن داخلی یا خارجی در بین زنان و مردان تفاوت معناداری ندارد.

  دیدگاه شهروندان درباره نوبت واکسن‌زدن

در ادامه از کسانی که واکسن نزده‌اند، پرسیده شد «فکر می‌کنید چه زمانی برای واکسن‌زدن نوبت به شما خواهد رسید؟» براساس نتایج به‌دست‌آمده، از نظر ۴/ ۱۴درصد تا پایان تابستان، از نظر ۵/ ۱۰درصد تا پایان پاییز و از نظر ۴/ ۱۶درصد از پاسخگویان تا پایان سال نوبت واکسن آنها خواهد رسید. ۸/ ۱۸درصد فکر می‌کنند نوبت واکسن‌زدن آنها سال بعد خواهد بود و ۴/ ۲۶درصد فکر می‌کنند هیچ‌وقت نوبت واکسن‌زدن آنها نخواهد رسید. ۶/ ۱۳درصد به این سوال

پاسخ نداده‌اند. از کل کسانی که بیان کرده‌اند هیچ‌وقت نوبت واکسن‌زدن آنها نخواهد رسید، ۱/ ۳۵درصد در پاسخ به سوال قبلی گفتهاند دریافت هیچ‌کدام از واکسن‌های ایرانی و خارجی را ترجیح نمی‌دهند. ۶/ ۳۲درصد آنها نیز واکسن خارجی را بر ایرانی ترجیح می‌دهند. مردان بیشتر از زنان، افراد ۱۸ تا ۲۹ سال بیشتر از دیگر گروه‌های سنی و افراد غیردانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی گفته‌اند که هیچ‌وقت نوبت واکسن‌زدن آنها نخواهد رسید. دیدگاه پاسخگویان در این‌خصوص برحسب سرانه ماهانه فرد در خانوار تفاوت معناداری ندارد.