علی اوسط هاشمی در مراسم آغاز به کار مرکز آموزش بین کارگاهی مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، افزود: به همین جهت باید به میزانی از کیفیت کاری برسیم که در موارد این‌چنینی بتوان شغل را حفظ کرد. او با اشاره به آغاز به‌کار مرکز آموزشی جوار صنعت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، ادامه داد: باید در کنار صنایع، مراکز آموزش تخصصی نیروها قرار گیرد تا با توجه به نیاز و فناوری روز، بتوان مهارت کارکنان را افزایش داد و راندمان کاری را بالا برد که این ظرفیت آموزشی و تقویت مهارت در سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور وجود دارد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پیوند صنعت و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور شد و گفت: به پیمان‌های میان صنعت و سازمان فنی‌وحرفه‌ای نیاز داریم تا با توان مشترک چسبندگی شغلی ایجاد کنیم و آمادگی داریم طرح سنجش مهارت را در مجتمع کشتی‌سازی اجرا کنیم تا نیروهای ماهر در مجتمع فعالیت کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه سازمان فنی‌وحرفه‌ای امکان آموزش ۵۶ گروه شغلی با هزاران حرفه را دارد، اظهار کرد: این درحالی است که تا دو سال قبل در سطح کشور تنها ۹۲ مرکز وجود داشت که در دو سال گذشته به ۶۳۱ مرکز رسیده است. ایجاد ۱۴۰۰ مرکز برای امسال هدف‌گذاری شده تا بتوان حرکت جهشی با این باور که محور توسعه، انسان توانمند و بامهارت است، انجام داد.

  ایران از ظرفیت دریا بهره لازم را نبرده است

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بیان کرد: بهترین فرصت ایران دریاست که کشور از این فرصت بهره لازم را نبرده است. این موهبت خدادادی نقش مهمی در اقتصاد و توسعه صنایع مرجع کشور دارد. وی افزود: اگر سیاست و اقتصاد ایران اسلامی دریامحور باشد، می‌توان به برون‌رفت از مشکل‌ها و به دنبال آن کاهش رنج مردم امیدوار شد. خداوند دریا را یک ظرفیت پرفرصت در اختیار قرار داده که باید با نیازسنجی و آموزش‌های مهم از این ظرفیت به‌درستی استفاده کرد و فعالیت بر مبنای طرح آمایش سرزمینی امکان توزیع ثروت و استفاده از ظرفیت‌های مختلف را فراهم می‌کند. ضمن ایجاد صنایع بزرگ و مادر، صنایع پایین‌دستی را می‌توان مدیریت و نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد ایفا کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه نیازمند به‌روزرسانی مهارت هم‌راستا با پیشرفت فناوری هستیم، گفت: باید به‌روزرسانی مهارت را مد نظر قرار داد و در مسیر فناوری حرکت کرد؛ چرا که با پیشرفت فناوری، مهارت نیز باید پیشرفت کند تا همیشه از مهارت خود در راستای فرصت شغلی بهره ببریم، در غیر این صورت ریزش شغلی خواهیم داشت.