Untitled-2 copy

 در کنار این خبر مثبت، خبر نگران‌کننده این است که با گذشت بیش از 18 ماه از شیوع پاندمی در کشور، در فاز کنترل پیک پنجم این همه‌گیری هنوز به وضعیت پایدار و باثباتی نرسیده‌ایم. به عبارت دیگر بیشتر شواهد آماری بر این موضوع دلالت می‌کنند که التهاب پیک پنجم کرونا هنوز فروکش نکرده و به دلیل شکننده بودن آمارها نمی‌توان با قطعیت درباره روند صعودی یا نزولی این پاندمی اظهارنظر کرد و برای مشخص کردن روند قطعی باید منتظر روزهای آتی بود. در نهایت اینکه براساس آخرین آمار رسمی، کشور ما از نظر شمار مبتلایان و قربانیان کرونا، رتبه 9 را در بین کشورهای دیگر از آن خود کرد.

 جهش 13 هزار دزی در واکسیناسیون

آمارهای تزریق واکسن به‌طور رسمی از تاریخ 25 فروردین‌ماه گزارش شد. در هفته‌ نخست واکسیناسیون، میانگین سرعت تزریق هفتگی برابر 25 هزار دز بود. در ادامه، این روند با افزایش تنوع سبد واکسیناسیون وارداتی در کنار تولید داخل شتاب گرفت، به نحوی که در هفته منتهی به 30 تیر میانگین تزریق هفتگی واکسیناسیون برابر 285 هزار دز بود. در نهایت در 6 هفته اخیر منتهی به 8 شهریورماه با تمهیدات صورت‌گرفته در دولت جدید، سرعت واکسیناسیون شدت گرفته ‌است، به نحوی که در هفته‌های منتهی به 3 و 8 شهریور، میانگین تزریق هفتگی واکسیناسیون برابر 480 و 493 هزار دز بوده است. به عبارت دیگر، در هفته آخر که تنها پنج روز از آن گذشته، سرعت واکسیناسیون با رشد بیش از 13 هزار دزی مواجه بوده که نکته مثبتی در این خصوص محسوب می‌شود. علاوه بر این تا 8 شهریورماه به 18 میلیون و 551 هزار و 964 نفر دز اول واکسن و نیز به 8 میلیون و 389 هزار و 296 نفر دز دوم واکسن کرونا تزریق شده است. بنابراین می‌توان گفت، در مجموع 26 میلیون و 941 هزار و 260 دز واکسن تزریق شده است. این موضوع در شرایطی است که به گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون گسترده کرونا در دنیا تنها راه مقابله با ویروس کرونا و جهش‌های آن است. آمارهای مذکور از تسریع واکسیناسیون در کشور حکایت دارد، اما این سرعت همچنان با سرعت گسترش کرونا در کشور و آمار قربانیان دلتا در کشور همخوانی ندارد. سبد واکسیناسیون در کشور شامل واکسن‌های وارداتی اسپوتنیک (روسی)، سینوفارم (چینی)، بهارات (هند) و آسترازنکا (کشورهای مختلف) است. همچنین این سبد شامل واکسن تولید داخل برکت نیز است.

 سنجش سرعت واکسیناسیون

در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با استفاده از واکسیناسیون موفق به کنترل نسبی شیوع پاندمی و بازگشت به وضعیت عادی برای شهروندان و صاحبان کسب‌وکار شده‌اند، ما در کشور همچنان با موج‌ها و جهش‌های تازه این ویروس دست به گریبان هستیم. اگر بخواهیم تحلیلی از سرعت واکسیناسیون در کشور داشته باشیم، لازم است به بررسی این شاخص در کشورهای همسایه و سایر کشورها بپردازیم. آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تاکنون 40 درصد جمعیت دنیا حداقل یک دز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. میزان واکسن‌های تزریق‌شده معادل 24/ 5 میلیارد دز واکسن بوده است. به عبارت دیگر به‌طور متوسط معادل 46/ 38 میلیون دز واکسن در دنیا تزریق می‌شود. با وجود این، تنها 6/ 1 درصد مردم ساکن کشورهای کم‌درآمد حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند. بررسی آمارهای واکسیناسیون در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که در امارات (85 درصد)، آمریکا (61 درصد)، ترکیه (56 درصد)، ایران (21 درصد) و سوریه نیز (3/ 1 درصد) مردم حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند. با توجه به اینکه جمعیت کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد، برای اینکه بخواهیم مقایسه آماری در سرعت واکسیناسیون داشته باشیم، بهتر است به جای درصد پوشش جمعیتی کشورها از ملاک تعداد افراد دریافت‌کننده واکسن استفاده کنیم. بر این اساس می‌توان گفت، در کشورهای امارات (49/ 8 میلیون نفر)، آمریکا (44/ 204 میلیون نفر)، ترکیه (8/ 47 میلیون نفر)، ایران (5/ 18 میلیون نفر) و سوریه (230 هزار نفر) به افراد واکسن تزریق شده است.

 5 شاهد از جولان کرونا

بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که وضعیت پاندمی کرونا در وضعیت کنترل‌نشده‌ای قرار دارد، به‌طوری‌که بیشتر شواهد آماری از وضعیت نگران‌کننده این پاندمی حکایت دارند. شاهد آماری نخست، میزان مبتلایان روزانه است. علاوه بر این میزان روز گذشته ایران با ثبت مجموع 4 میلیون و 926 هزار و 964 نفر مبتلای کرونایی در رتبه 9 کشورهای با بالاترین آمار کرونایی از ابتدای شیوع پاندمی تا به حال قرار گرفت. تحلیل آمارها حاکی از این است که این شاخص در نخستین ماه سال با افزایش دید و بازدیدها و همچنین مسافرت‌های نوروزی افزایشی شد، به نحوی که در انتهای این ماه از 25 هزار مورد نیز فراتر رفت. در ادامه با تشدید محدودیت‌های قرنطینه‌ای، این روند کاهشی شد و تا هفدهمین روز از خرداد این موضوع برقرار بود، اما پس از آن مجددا صعودی شد، به نحوی که در بیست‌وششمین روز مرداد، میزان مبتلایان روزانه از 50 هزار نفر نیز بالاتر رفت. در نهایت در دو هفته اخیر این شاخص با افت و خیز زیادی همراه بود، به نحوی که روز گذشته به میزان 33 هزار و 780 مورد برآورد شد. به عبارت دیگر، تعداد مبتلایان روزانه روز گذشته بیش از 2200 مورد رشد داشت که آمار بالایی است.

شاهد آماری دوم، میزان فوتی‌های روزانه است. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این شاخص از اول فروردین تا ششم اردیبهشت روند صعودی داشت، به نحوی که 6 اردیبهشت 496 مورد ثبت شد. در ادامه، این روند نزولی شد و تا 12 تیر این وضعیت ادامه داشت. از تاریخ مذکور به بعد این روند مجددا صعودی شد، به نحوی که 2 شهریورماه با ثبت 709 مورد به بیشترین میزان خود از ابتدای پاندمی رسید. با وجود این، روز گذشته فوتی‌های روزانه با افزایش 88 واحدی به 669 مورد رسید که همچنان میزان بالایی است.

شاهد آماری سوم، نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه است. این شاخص از ابتدای سال تا به حال دو قله داشته است. نخستین مورد در تاریخ 18 فروردین (که معادل 28 درصد بود) ثبت شد و دیگری در تاریخ 12 مرداد (به میزان 65 درصد). در ادامه، این شاخص به صورت پله‌ای سقوط کرد، به نحوی که روز گذشته به میزان 30 درصد ثبت شد. این به آن معنا است که از هر سه موردی که تست کرونا می‌دهند، یک نفر دارای بیماری کرونا است.  شاهد آماری چهارم، وضعیت بیماران بدحال است. این شاخص از 3 هزار و 858 مورد در نخستین روز فروردین به 5 هزار و 545 مورد در 18 اردیبهشت رسید. از 19 اردیبهشت تا 8تیر این روند نزولی شد؛ به نحوی که در 8 تیر به 3 هزار و 176 مورد رسید. در نهایت از نهمین روز تابستان تا روز گذشته این روند صعودی بود و هشتم شهریور 7 هزار و 886 مورد برآورد شد. به عبارت دیگر این مقدار بیشترین میزان بیماران بدحال از ابتدای شیوع کرونا در کشور بوده است.

در نهایت شاهد آماری آخر، میزان افراد بستری‌شده کرونایی است. تحلیل‌های رسمی نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال تا به حال دو قله داشته است؛ یکی 30 فروردین با ثبت 3 هزار و 901 مورد و دیگری 2 شهریور با ثبت 5 هزار و 487 مورد. آمار دومین روز شهریور بیشترین میزان بستری‌شدگان کرونایی از ابتدای پاندمی است. در نهایت این شاخص که از چهارم شهریورماه به مدت 3 روز نزولی شده بود، به یکباره روز گذشته تغییر مسیر داد و با جهشی معادل یک هزار و 304 نفر به میزان 4هزار و 918 مورد رسید.