معاون روابط کار در تشریح دستاوردهای هیات اعزامی این وزارتخانه به استان خراسان‌جنوبی در جریان سفر رئیس‌جمهور گفت: در این سفر از محل اقامت و امکانات رفاهی کارگران معادن زغال‌سنگ طبس بازدید شد و در نشستی چهارساعته با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمای اصلی و پیمانکاران، درخواست‌ها و امور مرتبط با بیمه و حقوق و امور رفاهی آنها مورد بررسی قرار گرفت و در مورد این مسائل تصمیم‌گیری شد. شاکرمی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که بررسی شد، تفاوت میزان حقوق دریافتی با لیست بیمه‌ای داده‌شده کارگران به سازمان تامین اجتماعی بود. او افزود: بررسی‌های ما نشان داد که در این زمینه پیمانکاران قانون را رعایت نکرده‌اند که به صورت قطعی ملزم شدند از شهریورماه امسال، لیست حقوق کارگران را بدون هیچ‌گونه تفاوتی با حقوق پرداختی به آنها، طبق قانون به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. به گفته شاکرمی، همچنین با موافقت سازمان تامین اجتماعی، مقرر شد اصلاحات در این زمینه از ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام شود. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، خواسته دیگر کارگران بود که حسب گزارش نماینده کارگران در بعضی موارد به‌طور اصولی اجرا نشده که قرار شد، بازرسان ما با دقت بر این موضوع نظارت کنند تا نسبت به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در همه شرکت‌های پیمانکاری اقدام شود. او ادامه داد: از محل اقامت، خوابگاه کارگران و سرویس‌های بهداشتی بازدید شد که غیربهداشتی و غیراستاندارد بودن آنها محرز و بر همین اساس قرار شد به فوریت بازسازی و نوسازی این مکانها شروع شود.

شاکرمی تاکید کرد: بعد از یک ماه، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بازدید دوباره به این استان سفر می‌کند. او موضوع دیگر مورد تقاضای کارگران را پرداخت چهار درصد سخت و زیان‌آور بودن مشاغل دانست و گفت: این موضوع البته مشکل دیگر کارگران در بعضی از استان‌های کشور است و مختص به منطقه طبس نیست. موضوع تشخیص سخت و زیان‌آور نیست؛ چون کار در معادن ماهیتا سخت و زیان‌آور است و جزو گروه «ب» محسوب می‌شود، اما طبق مقررات چهار درصد باید در زمان بازنشستگی و بعد از ۲۰ سال به تامین اجتماعی پرداخت شود. شاکرمی گفت: برای حل این مشکل راه‌حلی ارائه کردیم که با توجه به تغییر پیمانکاران، در طول مدت ۲۰سال تامین اجتماعی بپذیرد چهار درصد واحد‌های دارای مشاغل سخت و زیان‌آور هرماه به سازمان پرداخته شود که مقرر شد سازمان طی دو هفته این موضوع را بررسی و حتی‌الامکان موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کند. او درخصوص وضعیت و امکانات بهداشتی کارگران نیز گفت: این موضوع در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اما بازدید از این اماکن نشان داد که بازرسی مستمر و بیشتر بازرسان بهداشت مورد نیاز است. شاکرمی همچنین اظهار کرد: تسریع در احداث پایگاه امداد و نجات منطقه پروده طبس نیز مورد تاکید قرار گرفت، این پایگاه به تجهیزات خاصی نیاز دارد که مسوولیت آن بر عهده وزارت صمت است که نماینده این وزارتخانه مکلف شد هرچه سریع‌تر موضوع را پیگیری کند.

در این سفر، علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست تخصصی بازرسان کار استان خراسان‌جنوبی که با حضور اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد، با تقدیر از زحمات بازرسان کار آن استان که به‌رغم همه محدودیت‌ها با تلاش حداکثری زمینه صیانت از نیروی کار استان را بر عهده دارند، به ‌تشریح راهبردهای کلان حوزه بازرسی کار کشور پرداخت و به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی بازرسان کار پاسخ داد. دبیر شورای عالی حفاظت فنی همچنین از برنامه ابلاغ الکترونیک بازرسی کار در محل کارگاه خبر داد و گفت: با تجهیز بازرسان کار به ابزار الکترونیک ثبت نقایص مشهود از مقررات و آیین‌نامه‌های حفاظت فنی و ایمنی، این امکان فراهم خواهد آمد که بازرسان کار با مراجعه به محل هر کارگاه به صورت برخط ضمن ثبت و مستند‌سازی تصاویر نقایص مشهود، با تسریع در ابلاغ نقایص به کارفرمایان، امکان پایش آتی رفع اشکالات از سوی کارفرما را هم فراهم آورند که این اقدام تحولی مهم در بخش بازرسی کار محسوب می‌شود. او ابراز امیدواری کرد که با تسریع در تکمیل زیرسامانه بازرسی‌های ادواری بازرسی کار و تامین تجهیزات مورد نیاز بازرسان کار شاهد عملیاتی‌سازی آن‌ طرح باشیم. وی افزود: با تکمیل زیرسامانه‌های تخصصی حوزه بازرسی کار، از جمله زیرسامانه مشاغل سخت و زیان‌آور که طی آن سوابق بیمه‌ای متقاضیان با همکاری سازمان تامین اجتماعی در آن بارگذاری خواهد شد، این امکان فراهم ‌خواهد شد که روند رسیدگی به درخواست متقاضیان تسریع شود و بهبود یابد.