به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، داروی جدید یک ترکیب تازه از دز پایین داروی ضد ایدز «ریتوناویر» است که در صورت پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش‌های بالینی برای افراد بالای ۱۸ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان می‌‌‌گویند، استفاده از این دارو علاوه بر کمک به درمان در افراد، به کند شدن گسترش بیشتر همه‌گیری کمک می‌کند.

میکائیل دولستن، مسوول بخش علمی شرکت فایزر، گفته است، این درمان ضد ویروسی خوراکی به طور بالقوه می‌تواند در درمان علائم عفونت برای بیماران کووید-۱۹ مورد استفاده قرار بگیرد. او در این باره اضافه کرد: «این درمان هم برای افرادی که به ویروس مبتلا شده‌‌‌اند و هم افرادی که در معرض آن قرار گرفته‌‌‌اند می‌تواند موثر باشد و در واقع مکمل تاثیر واکسن‌‌‌هاست.»

مراحل اولیه آزمایش داروی جدید با نام «۰۷۳۲۱۳۳۲-PF» در مارس ۲۰۲۰ آغاز شده است. این قرص که اصطلاحا «مهار‌کننده پروتئاز» نام دارد، ترکیبی از درمان‌‌‌های مخصوص ایدز و هپاتیت‌سی به شمار می‌رود و مانع تولید آنزیم‌‌‌های موردنیاز برای تکثیر ویروس در سلول‌‌‌های انسانی می‌شود.

محققان انتظار دارند، این قرص بتواند جلوی بروز علائم و انتشار عفونت در بدن را برای مدت ۱۴ روز بگیرد. فایزر می‌‌‌گوید، نتایج آزمایشات بالینی این دارو را که روی ۲هزار و ۶۶۰ نفر در حال انجام است، احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی (یعنی سه ماه دیگر) اعلام می‌کند.

در حال حاضر چند شرکت دیگر نیز در حال کار روی داروهای خوراکی ضد کووید-۱۹ هستند که به لحاظ ساختار شبیه داروی ضد آنفلوآنزای تامیفلو است و از پیشرفت شدید بیماری جلوگیری می‌کند. با این حال فایزر از معدود شرکت‌هایی است که به طور خاص برای مقابله با ویروس کرونا دست به طراحی دارو زده است.

کارل دیفن‌باخ، مدیر بخش ایدز در موسسه ملی آلرژی و بیماری‌‌‌های عفونی آمریکا که بر توسعه قرص ضدویروس کرونا نظارت می‌کند، می‌‌‌گوید: «دست‌کم سه داروی ضد ویروس امیدوارکننده برای کووید-۱۹ در مرحله تست بالینی در حال آزمایش هستند که پیش‌بینی می‌شود نتایج آنها اواخر پاییز یا زمستان آماده شود.» یکی از این داروها «مولنوپیراویر» نام دارد که محصول شرکت بیوتراپی «ریج‌‌‌بک و مرک» است.

 این دارو با دستکاری در آنزیم تکثیر ویروس در بدن کاری می‌کند که سرانجام ویروس قابلیت تولیدمثل و تکثیر خود را از دست بدهد. با این کارف حجم ویروس در بدن کاهش پیدا کرده، زمان بیماری کم شده و از جدی شدن بیماری و خطر مرگ جلوگیری می‌شود.

تیموتی شاهان، ویروس‌‌‌شناس دانشگاه کارولینای شمالی، می‌‌‌گوید: «داروهای ضدویروسی خوراکی نه‌تنها می‌توانند مدت زمان ابتلا را کاهش دهند، بلکه این پتانسیل را دارند که خطر بستری را به میزان قابل ملاحظه‌‌‌ای کم کنند.»

به گزارش یورونیوز، تلاش‌‌‌ها برای تولید داروی ضدکووید-۱۹ در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون تنها یک داروی ضد ویروسی به نام «رمدسیور» برای درمان کووید-۱۹ تایید شده است که البته تنها برای بیماران شدید و آن هم به صورت وریدی تزریق می‌شود.