حسابرس کل برنامه‌‌‌ریزی و توسعه دیوان محاسبات کشور ادامه داد: سال گذشته دیوان محاسبات در بحث برنامه ششم توسعه، اهداف را بررسی کرد. در این برنامه ۴۲۱ بند و تبصره داشتیم که حدود ۳۰۰ بند از آنها مهم هستند. ۳۵‌درصد از اهداف به طور کامل محقق شد، ۳۳‌درصد فاقد عملکرد و ۱۴‌درصد بین ۵۰ تا ۷۵‌درصد عملکرد داشتند و در واقع ۶۵‌درصد از برنامه تحقق نیافته است. او گفت: برنامه ششم یک برنامه میان‌مدت است، وقتی می‌‌‌گوییم این برنامه اجرا نشده است باید در برنامه یکساله که بودجه است بررسی شود. در بحث اجرایی کردن قوانین، ۵۹‌درصد آیین‌نامه‌های برنامه ششم تصویب شده است اما دیگر آیین‌نامه‌‌‌ها نهایی نشده است. از ۵۸‌درصد احکام بودجه، ۵۵‌درصد آنها عملکرد نداشته است.

به گفته هادی‌پور، مجلس ما امروز به دنبال رفع مشکلات است. دلایل برخی از این عدم‌تحقق‌ها مشخص شده است. ضریب جینی که در برنامه ششم داشته‌ایم ۳۹/ ۰‌درصد بوده که متاسفانه افزایش یافته است. او ادامه داد: نقش صندوق توسعه ملی که قرار بود افزایش یابد کاهش یافته است. تراز عملیاتی ما منفی بوده است و در درآمدهای مالیاتی نیز کاستی وجود دارد و فقط در سال ۹۰ یا ۹۱ تحقق ۱۰۱‌درصدی داشتیم. در نتیجه نتوانستیم به اهداف برنامه ششم برسیم اما هرکدام از این موارد نیاز به بررسی دارد. گاهی اهداف آرمانی است و فقط مشکل در اجرا یا قانون‌گذاری نیست.

هادی‌پور در خصوص اجرای احکام برنامه ششم توسعه گفت: در فرآیند تغییر، سه گام تغییر در دانش، نگرش و رفتار را داریم. تغییر در دانش رخ داد اما در بحث نگرش دولت متوقف شد. ضمن اینکه اقدامات عملی نیز در این زمینه رخ نداد.