این سویه به سرعت به دور تازه‌‌‌ای از نگرانی‌ها درباره بازگشت دوباره محدودیت‌های مسافرتی به دلیل شیوع کرونا دامن زده و موجب شد سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌‌‌های سرمایه‌گذاری صنعت توریسم و هتل‌‌‌داری به‌شدت سقوط کند. به گزارش بی‌‌‌بی‌‌‌سی، ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا گفت که این سویه هنوز به این کشور نرسیده، اما در عین حال شیوع آن یک «نگرانی بین‌المللی» است.

جان ادموندز، یکی از اعضای گروه مشاوره علمی برای موارد اضطراری که از مشاوران دولت بریتانیا محسوب می‌شود به بی‌‌‌بی‌‌‌سی گفت که سویه اومیکرون، جهشی «بسیار نگران‌‌‌کننده» است و بسیاری از واکسن‌‌‌های کرونا در برابرش کارآمد نخواهند بود.  در عین حال هنوز بر سر این موضوع که تا چه اندازه واکسن‌‌‌های موجود می‌توانند جلوی خطرات سویه اومیکرون را بگیرند، در بین کارشناسان توافق نظر وجود ندارد.

  ندادن واکسن به کشورهای فقیر باعث جهش کرونا شده

به گزارش «ایسنا»، گوردون براون، نخست‌وزیر سابق انگلیس، در مقاله‌‌‌ای در روزنامه گاردین اذعان داشت که به دلیل عدم‌انجام واکسیناسیون گسترده در سطح جهانی، ویروس کرونا حالا نه‌تنها به شکل افسارگسیخته‌‌‌ای افراد واکسینه‌‌‌ نشده را هدف قرار داده است، بلکه در حال جهش یافتن است و جدیدترین گونه‌‌‌های آن، از کشورهای فقیر سر برآورده است. حال، این گونه‌‌‌های جدید، افراد واکسینه شده در کشورهای ثروتمند را نیز تهدید می‌کنند.

در آفریقای جنوبی، نرخ واکسیناسیون ۲۷‌درصد است، اما در مناطق روستایی‌‌‌نشین آن، ‌درصد واکسینه شده‌‌‌ها تک رقمی است. آمریکا که مدعی تامین ۵۰‌درصد از واکسن موردنیاز این ۹۲ کشور فقیر است، تنها به ۲۵‌درصد از تعهدات خود عمل کرده است. به گفته موسسه آماری ایرفینیتی، اتحادیه اروپا تنها ۱۹‌درصد از واکسن‌‌‌هایی که وعده کرده را تحویل داده است و انگلیس و کانادا به ترتیب ۱۱ و ۵‌درصد.  نتیجه این کوتاهی‌‌‌ها این است که اکنون تنها ۳‌درصد جمعیت کشورهای کم‌‌‌درآمد به صورت کامل واکسینه شده‌‌‌اند و این در حالی است که بیش از ۶۰‌درصد جمعیت کشورهای پردرآمد و دارای درآمد متوسط رو به بالا، کاملا واکسینه شده‌‌‌اند.