16 copy

مرکز آمار ایران در گزارشی جزئیات مربوط به تورم دهکی کشور در آبان‌ماه را منتشر کرد. بر این اساس، تورم دهکی نقطه به نقطه و ماهانه به تبعیت از تورم کل کشور روندی کاهشی را طی کرده و نسبت به ماه‌‌‌های قبل کمتر شده است. جزئیات این آمار نشان می‌دهد، همه دهک‌‌‌های درآمدی به یک اندازه از کاهش تورم متاثر نشده‌اند و به طور دقیق‌تر، دهک‌های درآمدی ضعیف‌تر شاهد کاهش تورم بیشتری بوده‌‌‌اند. علت این موضوع را باید در ترکیب سبد مصرف دهک‌های کم‌برخوردار جست‌وجو کرد. در آبان‌ماه تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی کاهش قابل‌توجهی یافت و از سطح 60درصدی مهرماه به سطح 45درصدی رسید. سهم بالای خوراکی‌‌‌ها در سبد مصرف دهک‌های کم‌برخوردار باعث شده است تا این دهک‌های درآمدی شاهد کاهش تورم کل بیشتری باشند.

از سوی دیگر در آبان تورم خدمات و کالاهای غیرخوراکی تغییر زیادی را تجربه نکرده است. با توجه به سهم بالای این دسته از کالا و خدمات در سبد دهک‌های برخوردار، تورم دهک‌های بالای جامعه تغییر زیادی را تجربه نکرده‌‌‌ است. روند موجود در تورم نقطه به نقطه در تورم ماهانه کالاها و خدمات نیز قابل مشاهده است؛ به طوری که بالاترین سطح تورم ماهانه در کالاهای خوراکی به دهک اول درآمدی و کمترین آن به دهک دهم درآمدی مربوط است. از طرفی بالاترین تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات مربوط به دهک دهم درآمدی و پایین‌ترین آن مربوط به دهک اول درآمدی است.

   تورم دهکی میانه پاییز

مرکز آمار ایران در گزارشی به بررسی جزئیات تورم دهک‌ها در آبان‌ماه پرداخته است. بر این اساس بالاترین تورم نقطه به نقطه دهکی به دهک دوم درآمدی مربوط است که شاهد تورم 4/ 38درصدی در آبان‌ماه بوده است.

این نرخ تورم با حرکت به سمت دهک‌‌‌های بالاتر درآمدی کاهش پیدا می‌کند؛ به طوری که پایین‌ترین تورم نقطه‌‌‌ای آبان‌ماه به دهک دهم درآمدی مربوط است که تورمی 8/ 31درصدی را تجربه کرده است. نکته قابل‌توجه در این آمارها این است که 9دهک‌‌‌ درآمدی کاهش تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده‌‌‌اند، در صورتی که تورم دهک دهم درآمدی 7/ 0‌درصد افزایشی بوده است.

بررسی جزئی‌تر این آمارها حاکی از آن است که در میان دهک‌های درآمدی، بیشترین کاهش در نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به دهک‌های کم‌درآمدتر بوده است و با حرکت به سمت دهک‌‌‌های پردرآمد این کاهش تورم کمتر می‌شود. به عبارت دیگر، کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه تاثیر بیشتری بر دهک‌های کم‌درآمدتر داشته و نرخ تورم آ‌‌‌نها را بیشتر کاهش داده است. علت این موضوع را باید در ترکیب سبد مصرفی دهک‌‌‌های مختلف جست‌وجو کرد. سهم بالای کالاهای خوراکی و آشامیدنی در سبد مصرف دهک‌های کم‌درآمد باعث شده کاهش 15درصدی نرخ تورم کالاهای خوراکی موجب شود این دهک‌‌‌های درآمدی کاهش بیشتری را در تورم آبان‌ماه احساس کنند. سهم کالاهای خوراکی و آشامیدنی خانوارهای کل کشور 3/ 27‌درصد و سهم کالاهای غیرخوراکی و خدمات 7/ 72‌درصد است. این سهم‌ها در میان دهک‌های درآمدی مختلف مقدار متفاوتی دارد. کالاهای خوراکی در سبد دهک درآمدی اول سهم 3/ 43 درصدی دارند؛ در حالی که سهم این دسته از کالاها در سبد مصرف دهک دهم تنها 2/ 17‌درصد است. بدیهی است، کالاهای غیرخوراکی و خدمات در سبد دهک‌‌‌های درآمدی بالاتر سهم بیشتری دارند و در دهک‌های درآمدی پایین‌تر سهمشان کمتر است.

تورم ماهانه دهک‌ها از روند خاصی پیروی نمی‌‌‌کند. در آبان‌ماه تورم ماهانه کل کشور 5/ 2‌درصد ثبت شد که کمترین تورم ماهانه را در میان دهک‌های درآمدی، دهک ششم به خود اختصاص داده و تورم ماهانه این دهک 3/ 2‌درصد به ثبت رسیده است. از سوی دیگر بالاترین تورم ماهانه مربوط به دهک دهم است که شاهد 8/ 2‌درصد تورم ماهانه کل سبد مصرف بوده است. در آبان‌ماه تورم ماهانه کالاهای خوراکی و آشامیدنی 1/ 3‌درصد به ثبت رسیده است. در میان دهک‌های درآمدی، بالاترین نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی متعلق به دهک اول درآمدی است که 6/ 3‌درصد تورم را در این بخش متحمل شده است. در دومین ماه پاییز، تورم ماهانه در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات 1/ 2‌درصد به ثبت رسید. با بررسی جزئیات بیشتر این آمارها متوجه می‌‌‌شویم که این نرخ تورم روند مشخصی دارد و هرچه به سمت دهک‌های پردرآمدتر حرکت می‌‌‌کنیم، نرخ تورم این دسته از کالاها بیشتر می‌شود. بر این اساس بالاترین تورم ماهانه خدمات و کالاهای غیرخوراکی با 8/ 2‌درصد متعلق به دهک دهم درآمدی است و در آن سوی این طیف، پایین‌ترین تورم ماهانه این دسته از کالاها را دهک اول درآمدی تجربه کرده است. نرخ تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات برای دهک اول 7/ 1‌درصد ثبت شد.

  تصویر کلی تورم آبان

هفته گذشته مرکز آمار ایران در گزارشی جداگانه تصویر تغییر قیمت‌ها در دومین ماه پاییز را ارائه داد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه آبان با کاهش قابل‌توجه به 7/ 35‌درصد رسیده است و روند کاهشی را که از ابتدای پاییز، با رسیدن سطح تورم نقطه به نقطه به زیر 40‌درصد آغاز شده بود، ادامه داده است. همچنین آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که در آبان‌ماه، نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی به 4/ 46‌درصد رسیده است.

نکته قابل‌توجه این است که نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در مهرماه بیش از 60‌درصد بوده است؛ موضوعی که از کاهش چشمگیر این دسته از کالاها حکایت دارد. با این حال روندی که کالاهای غیرخوراکی و خدمات در این ماه طی کرده‌‌‌اند، برخلاف روند خوراکی‌‌‌ها بوده است؛ به طوری که کالاهای غیرخوراکی و خدمات با رسیدن به سطح تورم نقطه به نقطه 2/ 30 درصدی در آبان، نسبت به ماه گذشته رشد اندک 7/ 0درصدی را به ثبت رسانده‌اند. لازم به ذکر است که تورم میانگین سالانه آبان از سوی دیگر نرخ تورم میانگین سالانه در آبان‌ماه 4/ 44‌درصد اعلام شده است که نسبت به ماه گذشته کاهش یک‌درصدی را نشان می‌دهد.