فکری با اشاره به اینکه در ایران فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: در عین حال در کشور، یکسری جذابیت‌های فرهنگی و مذهبی هم نیز وجود دارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران با انگیزه‌ وارد ایران می‌شوند و صرفا منافع اقتصادی را مد نظر ندارند، بلکه منافع اقتصادی صرفا جزئی از اهدافی است که دنبال می‌کنند و سازمان سرمایه‌گذاری نیز باید این دو تا را با هم جلو ببرد و این یکی از فلسفه‌های وجودی سازمان است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند صرفا با اتکا به منابع داخلی خود به توسعه‌ دست یابد، اظهار کرد: باید از منابع خارجی و منابع موجود در جهان استفاده شود و چون نتایج توسعه هر کشوری در جهان بر سایر کشورها هم تاثیرگذار است، بنابراین آنها هم در هزینه‌های توسعه شریک می‌شوند. او افزود: برای شریک شدن در هزینه‌های توسعه می‌توانیم از جهان خارج، اعتبار و خطوط اعتباری دریافت کنیم که تسهیل این تامین مالی خارجی یکی دیگر از فلسفه‌های وجودی سازمان سرمایه‌گذاری است. معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال وقتی کشوری از توسعه ایران و از فرصت‌های اقتصادی که برای کشور ایجاد می‌شود بهره‌مند می‌شود، باید در هزینه‌اش هم مشارکت کند و این مشارکت از طریق تامین مالی اتفاق می‌افتد. معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: یکی دیگر از فلسفه‌های وجودی سازمان سرمایه‌گذاری این است که از نهادها، سازمان‌ها و صندوق‌های بین‌المللی تامین‌کننده منابع مالی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی، جذب منابع کند.فکری برنامه‌ریزی روابط اقتصاد خارجی کشور را از دیگر کارهای ویژه‌ سازمان سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: هم در قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی و هم در اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری تاکید شده است که برنامه‌ریزی روابط اقتصاد خارجی بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی و از جانب این وزارتخانه بر عهده سازمان سرمایه‌گذاری خارجی است. فکری به ماده ۱۹ قانون مقابله با اقدامات خصمانه و ماجراجویانه آمریکا اشاره و اظهار کرد: در آن ماده وزارت اقتصاد مسوول است تا برنامه جامع مقابله با تحریم را طراحی کند و بر این اساس، در این مدت ۱۰۰ روز از آغاز دولت سیزدهم کارگروه مقابله با تحریم تشکیل شده و تاکنون حدود هشت جلسه برگزار شده است. او افزود: اینجانب به‌عنوان مسوول سازمان و نماینده وزارت اقتصاد در حوزه رفع تحریم هم فعالیت می‌کنم و در مذاکرات با ۱+۴ کمیسیون مشترک برجام نیز حضور دارم. همین ترکیب کار نشان می‌دهد که ما هم برای رفع تحریم حرکت می‌کنیم و هم برنامه‌های کشور را معطل رفع تحریم‌ها نخواهیم کرد.

او گفت: ما به سمت رفع تحریم‌ها حرکت می‌کنیم؛ اما باید برنامه‌ای را برای کشور طراحی کنیم که مستقل از مساله تحریم‌ها باشد و بتوانیم برنامه‌های توسعه‌ای خودمان را پیش ببریم که این نیازمند تغییر رویکرد است. معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: هرکسی در هر مسوولیتی قرار می‌گیرد، یکی از اولین ماموریت‌هایش این است که مجموع آن سازمان را با این رویکردی که نهادهای بالادستی و رئیس‌جمهور دارند، همسو کند. یکی از کارهایی که در این ۱۰۰ روز انجام‌ شده است، همسوسازی سازمان با سیاست‌های جدید و رویکردهای نو دولت است. فکری افزود: در این زمینه روابط خارجی کشور را به سمت کشورهای همسایه و همسو هدایت کردیم و در این زمینه اقدامات متعددی انجام‌شده است. ما می‌خواهیم از آن فضایی که بعضی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند، خارج شویم. در این مدت به این نتیجه رسیدیم که فرصت‌های زیادی در حوزه همسایگی‌مان وجود دارد و همسو با دولت و بخش‌های دیگر دولت، برنامه‌ها را به سمت گسترش همکاری‌ها با کشور افغانستان بردیم و برنامه‌های زیادی چه در حوزه جذب سرمایه و چه در حوزه همکاری‌های سرمایه‌گذاری مشترک و چه در حوزه همکاری با نهادها و سازمان‌های داخل کشور افغانستان به اجرا درآمد. فکری گفت: بعد از همسایگان شرقی به سمت کشورهای همسایه شمالی رفتیم و اقداماتی هم در این زمینه برای توسعه روابط در حد سازمان سرمایه‌گذاری و وزارت اقتصاد انجام دادیم تا نوع رابطه جدیدی را با این کشورها برقرار کنیم. سپس به سمت کشورهای غربی مثل عراق و ترکیه رفتیم و البته برنامه‌هایی هم برای کشورهای جنوبی و همسایه‌های حاشیه خلیج‌فارس داریم. او گفت: یکی از رویکردهای جدید دیگر، جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج است که جلساتی هم در این زمینه در داخل سازمان برگزار کردیم. سازمان سرمایه‌گذاری مسوولیت کمیته سرمایه‌گذاری و تجارت دبیرخانه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور را بر عهده دارد که وزیر اقتصاد رئیس این کارگروه است و من نیز دبیر آن هستم. وی افزود: قوه مجریه به‌ تنهایی نمی‌تواند تسهیل‌کننده ورود سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور باشد و به همکاری‌های دو قوه دیگر و همین‌طور نیروهای انتظامی، نیاز داشتیم تا همه با هم در کشور در این زمینه همکاری داشته باشیم. در حال حاضر جلسات با حضور نماینده‌های دستگاه قضایی و قوه مقننه در این خصوص برگزار می‌شود و به‌ زودی مصوبه‌های لازم را برای این اقدام خواهیم گرفت.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری در زمینه اولویت برنامه‌ای این سازمان در دولت سیزدهم گفت: همان‌طور که گفتم توسعه روابط با کشورهای همسایه و همسو با جمهوری اسلامی در اولویت ماست؛ اما اولویت دیگر ما راه‌اندازی سامانه اطلس سرمایه‌گذاری کشور است که بر مبنای مکان‌یابی طراحی شده است و به ‌زودی افتتاح خواهد شد تا سرمایه‌گذار خارجی از کشور خود بخش زیادی از امور مربوط به ورود سرمایه به ایران را از راه دور انجام دهد و نگران رفت‌وآمدها نباشد.فکری با اشاره به اینکه از بسترهای مطمئن آی‌تی هم در این سامانه استفاده‌ شده است، افزود: ما در حوزه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ضعف جدی داریم و امیدواریم که سامانه اطلس سرمایه‌گذاری بخش بزرگی از این ضعف را پوشش دهد.