با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم

سید محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: دو معضل اساسی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی در دهه گذشته و تورم بسیار بالا و بی‌‌‌سابقه است و تا نتوانیم برنامه‌‌‌ای سازگار و منسجم برای پیگیری و حل این دو معضل داشته باشیم، عملا اقتصاد ما به جایی نخواهد رسید. سبحانیان افزود: اگر این مساله فهم نشود که ما با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم به مقصود اصلی نخواهیم رسید.

معاون وزیر اقتصاد گفت: برخی مسوولان سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که به تورم می‌‌‌انجامد، اما تورم خط قرمز ماست و حتی به‌‌‌بهانه حمایت از مردم و کمک به آنها نباید به آن دامن زد. او با بیان اینکه برنامه با فرض تداوم تحریم‌ها نوشته شده است گفت: اقداماتی که می‌تواند در جهت کنترل تورم و رشد اقتصادی اتفاق بیفتد در نقشه راه دولت آمده و فهرست شده است.

سبحانیان با تصریح به اینکه مجوز کسب و کار حق شهروندی است و باید به‌‌‌سهولت و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار بگیرد گفت: ۳‌هزار مجوز کسب و کار را شناسایی کرده‌‌‌ایم که تا پایان سال تلاش می‌‌‌کنیم ۸۰‌درصد آنها ساده‌‌‌سازی و برطرف شود.

علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی نیز، برنامه رشد غیرتورمی دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طولانی‌‌‌ترین تورم را ایران در تاریخ بشر دارد.

سعدوندی گفت: اگر بتوانیم برنامه‌‌‌ای ارائه کنیم که اکثر مردم بپذیرند و اقناع بشوند و بتوانیم انتظارات تورمی را مدیریت کنیم می‌توان تورم را هم کنترل کرد. او با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور از سال ۹۰ افزود: متاسفانه مقدار سرمایه‌گذاری در کشور از میزان استهلاک کمتر شده است. این کارشناس اقتصادی یکی از نکات مثبت برنامه دولت را تاکید بر رفع موانع تولید دانست و گفت: این می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود. سعدوندی تاکید کرد: نباید به‌‌‌سمت سیاست‌های غیرتورمی که منجر به رکود می‌شود، رفت.