1

براساس این پیش‌بینی در سال 2022 اقتصادهایی با بازارهای بسیار کوچک، بیشترین رشد را به خود اختصاص خواهند داد.

اکونومیست در این ویژه‌‌‌نامه خود عنوان کرد: «در شرایطی که اقتصادهای بزرگ جهان برای رونق گرفتن اقتصادشان پس از کووید-19 در تقلا هستند، رتبه‌‌‌بندی اقتصادهای دارای سریع‌‌‌ترین رشد در سال 2022 تحت سلطه بازارهای کوچک است، تا جایی که اگر 10 اقتصاد بزرگ جهان با هم ترکیب می‌‌‌شدند، رتبه آنها در رشد 66 می‌شد و جایی بین عراق و کویت قرار می‌‌‌گرفتند.»

   کوچک‌های با رشد بالا

اقتصادهایی که در زمره 10 اقتصاد برتر در رشد برای سال 2022 معرفی شده‌‌‌اند، یا بسیار کوچک هستند یا از بحرانی بزرگ‌تر از بحران پاندمی خارج شده‌‌‌اند. به‌عنوان مثال ونزوئلا (بزرگ‌ترین اقتصاد در این گروه)، در حال خروج از بحران مدیریت بسیار ضعیف اقتصادی و احیای پس از آن است و لیبی در حال رهایی از نزاع داخلی و احیای پس از آن.

بر این اساس، ماکائو، شبه جزیره‌‌‌ای در دریای جنوبی چین که تا سال ۱۹۹۹ میلادی مستعمره پرتغال بود ولی اکنون بخشی از خاک مناطق ویژه اداری چین محسوب می‌شود، سریع‌‌‌ترین رشد را در جهان طی سال 2022 تجربه خواهد کرد. این اقتصاد کوچک در حال خروج از بحران کووید-19 است، بحرانی که با فروپاشی صنعت گردشگری و بازی آن، در سال 2020 موجب نصف شدن اندازه اقتصادش شده بود.

با وجود محدودیت‌هایی که از سوی پکن وضع می‌شود، اغلب مشتاقان بازی که به این سرزمین باز می‌‌‌گردند از چین خواهند بود.

غیرچینی‌‌‌ها عمدتا تا سال 2023 به این سرزمین بازنخواهند گشت. کامبوج، سومین اقتصاد بزرگ این گروه که به لحاظ سرعت رشد در جایگاه نهم قرار می‌گیرد، به مدد پیمان‌های تجاری منطقه‌‌‌ای شاهد رونق اقتصادی خواهد شد و اقتصاد «گویان» از درآمدهای نفتی رونق خواهد گرفت.

مالدیو، آروبا، سنت لوسیا، کوراسائو و آنگویلا، همه به‌خاطر بازگشت گردشگران شاهد رشد سریع خواهند بود.

بر این اساس، ماکائو با رشد 8/ 39‌درصدی بیشترین رشد اقتصادی را در جهان شاهد خواهد بود و پس از آن گویان با 32‌درصد، مالدیو با 5/ 19‌درصد، آروبا با 15‌درصد، ونزوئلا با 13‌درصد، سنت لوسیا با 1/ 12‌درصد، لیبی با 8/ 11‌درصد، کوراسائو با 5/ 11‌درصد، کامبوج با 2/ 10‌درصد و آنگویلا با 2/ 9‌درصد به ترتیب در رتبه‌‌‌های دوم تا دهم قرار دارند.

   ایران 2022 از نگاه اکونومیست

براساس پیش‌بینی اکونومیست، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2022، 8/ 8‌درصد خواهد بود و سرانه این رشد 3‌هزار و 710 دلار تخمین زده شده است که البته بر اساس برابری قدرت خرید معادل 15‌هزار و 710 دلار خواهد بود.

اکونومیست نرخ تورم کشورمان را برای سال پیش روی میلادی 5/ 23‌درصد پیش‌بینی کرده است. تراز بودجه ایران منفی 4/ 5‌درصد از تولید ناخالص داخلی و جمعیت ایران 86‌میلیون نفر خواهد بود.

اکونومیست در رابطه با کشورمان ضمن اشاره به روی کار آمدن جناح راست در ساختار قدرت نوشته است دولت ابراهیم رئیسی که در سال 2021 به قدرت رسید، در صورت دستیابی به توافق هسته‌‌‌ای می‌‌‌تواند رای برخی از مخالفان را به سمت خود بکشاند. اما غرب و ایران هر دو امتیازاتی خواهند خواست. از نگاه این نشریه، سیاست‌‌‌های اقتصادی بر تولید داخل متمرکز خواهد بود.

   تصویر اقتصادهای منطقه

این گزارش در ادامه به بررسی وضعیت اقتصاد منطقه نیز پرداخته است.

عراق: اکونومیست رشد تولید ناخالص داخلی عراق را 6/ 3‌درصد و نرخ تورم آن را 4/ 5‌درصد پیش‌بینی کرده است.

به عقیده این نشریه، تشکیل یک دولت برای ائتلاف مقتداصدر و نوری مالکی ماه‌‌‌ها زمان خواهد برد و هرگونه اصلاحاتی در نهایت با بن‌‌‌بست مواجه می‌شود. اقتصاد این کشور اما به مدد افزایش تقاضا برای نفت سرعت خواهد گرفت.

عربستان سعودی: رشد تولید ناخالص داخلی عربستان 6/ 3‌درصد و نرخ تورم آن 9/ 1‌درصد پیش‌بینی شده است. بن‌سلمان طرح‌‌‌هایی را که منجر به متنوع‌‌‌سازی اقتصاد کشورش و خروج از اقتصاد تک محصولی متکی به نفت خواهد شد، در اولویت قرار خواهد داد. همچنین او تلاش خواهد کرد به جنگ نیابتی با گروه‌‌‌های یمنی پایان دهد و در عین حال مخالفان را در داخل، چه در بین عموم جامعه و چه در داخل خانواده، سرکوب کند.

افزایش تولید نفت موجب افزایش رشد این اقتصاد خواهد شد.

ترکیه: رشد تولید ناخالص داخلی ترکیه از نگاه اکونومیست در سال 2022 به 6/ 3‌درصد خواهد رسید، اما نرخ تورم آن بالغ بر 1/ 14‌درصد خواهد بود. بر این اساس، به‌رغم افزایش مشکلات اقتصادی و رو به وخامت گذاردن روابط خارجی، رجب طیب اردوغان و حزب محافظه‌‌‌کار عدالت و توسعه، سومین دهه قدرت خود را در شرایطی آغاز خواهند کرد که اپوزیسیون چالش چندان موفقیت‌‌‌آمیزی را طی چند سال آینده هم برایش ایجاد نخواهد کرد.

 با وجودی که، طی دوران همه‌گیری، اقتصاد ترکیه کند شد، اما به لطف ولخرجی‌‌‌های بانک مرکزی همچنان به رشد خود ادامه داد. رشد اقتصادی ترکیه در 2021 احیا شد و در سال 2022 مسیری پایدارتر را طی خواهد کرد. نرخ تورم بالا و نوسانات نرخ ارز همچنان گریبان‌‌‌گیر این همسایه ایران خواهد بود.

   غول‌‌‌های اقتصاد  جهان

چین: اکونومیست برای چین رشد تولید ناخالص داخلی 3/ 5‌ درصدی و نرخ تورم 7/ 2‌درصدی را پیش‌بینی کرده است. شی‌جین‌‌‌پینگ سلطه خود بر قدرت را تقویت خواهد کرد و در بیستمین کنگره حزب کمونیست در سال 2022 خواهد توانست همچنان در دوره‌‌‌ای دیگر در قدرت باقی بماند. دولت چین به دنبال خودکفایی در همه حوزه‌‌‌ها، از کشاورزی گرفته تا ریزتراشه‌‌‌ها، خواهد بود، چراکه روابط این کشور با قدرت‌‌‌های غربی رو به وخامت می‌‌‌گذارد. دولت‌‌‌های خارجی و شرکت‌های بزرگ مجبور خواهند شد که مشخص کنند در کدام طرف هستند.  اقتصاد چین که طی دوره همه‌گیری کند شده، اما کوچک نشده بود، پس از احیا شدن در سال 2021 رشد خوب خود را از سر خواهد گرفت.

پیش‌بینی می‌شود پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌‌‌ای، یک پیمان تجاری متشکل از 15 کشور منطقه آسیا-پاسیفیک، در نیمه نخست 2022 به مرحله اجرا برسد.

آمریکا: رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا 8/ 3‌درصد و نرخ تورم آن 2/ 3‌درصد پیش‌بینی شده است.

انتخابات کنگره در ماه نوامبر به مثابه رفراندمی در مورد دو سال نخست ریاست جمهوری جو بایدن از حزب دموکرات و اشتهای عوام برای سیاست‌‌‌های ترامپی هرچه بیشتر خواهد بود.

نتایج این انتخابات تلخ خواهد بود چراکه حزب در قدرت اغلب طی انتخابات میان‌‌‌دوره‌ای، کرسی‌‌‌های خود را از دست می‌دهد و این نتیجه‌‌‌ای است که می‌تواند ریاست جمهوری بایدن را فلج کند.

پس از احیای شدید و تمام و کمال اقتصاد در سال 2021، این ابرقدرت اقتصادی جهان همچنان روند رشد بالاتر از میانگین خود را ادامه خواهد داد، که حاصل حمایت‌‌‌های قوی مالی و برنامه زیرساختی اساسی آن است.