سید میرهاشم موسوی در مراسم امضای تفاهم‌‌‌نامه بیمه دانشجویان که با همکاری سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد، گفت: یکی از آرمان‌‌‌های بزرگ انقلاب اسلامی، تحقق عدالت و ایجاد آرامش و امنیت خاطر برای جامعه است و در این مسیر یکی از نهادهایی که در تحقق این آرمان کارکرد مهمی دارد، سازمان تامین اجتماعی است. امروز مفتخر هستیم که فراگیری پوشش سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور بعد از انقلاب اسلامی حدود ۶ برابر افزایش یافته و از عدد ۶‌میلیون نفر تحت پوشش در پیش از انقلاب اسلامی، به ۴۴‌میلیون نفر رسیده‌‌‌ایم. امروز به صورت تجمعی نرخ پوشش بیمه‌‌‌ای کشور حدود ۷۰‌درصد است که به طور کلی ۵۳‌درصد از جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و ۱۷‌درصد ذیل پوشش سایر صندوق‌ها هستند. برنامه راهبردی ما این است که ۳۰‌درصد باقی مانده را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر جایگاه و نقش موثر دانشجویان در پیشبرد جامعه گفت: طرح بیمه دانشجویان در قالب تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای بین سازمان تامین اجتماعی و سازمان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسعه پیدا می‌کند. باید این فرصت را بیش از گذشته برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دانشجویان فراهم کنیم. در شرایط فعلی از میان بیش از ۳‌میلیون دانشجوی کشور، تنها حدود ۲۵‌هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند که عدد بسیار کمی است و بر اساس تفاهم جدید افراد تحت پوشش افزایش خواهند یافت. موسوی اظهار کرد: یکی از رویکردهای راهبردی سازمان تامین اجتماعی افزایش سطح تسهیل‌‌‌گری است و بر همین اساس تلاش شده تا خدمات مختلف سازمان از جمله طرح بیمه دانشجویان به صورت غیرحضوری انجام شود. بنابراین مطابق این طرح دانشجویان به شکل کاملا غیرحضوری می‌توانند نسبت به ثبت‌‌‌نام اقدام کنند.

هاشم داداش‌‌‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم گفت: حدود ۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دانشجو در سراسر کشور داریم که شامل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌‌‌های دولتی، آزاد، پیام نور، فنی حرفه‌ای و... و  بخش قابل‌‌‌توجهی از آنها دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. این جمعیت در زمان تحصیل در دانشگاه که از دو سال تا ۱۲ سال می‌تواند ادامه داشته باشد؛ عمدتا فاقد پوشش بیمه‌‌‌ای هستند. ایجاد پوشش بیمه‌‌‌ای از نیازهای این اقشار است که با همکاری دو سازمان زمینه‌‌‌های اجرا و توسعه آن محقق شده است. سازمان امور دانشجویان متولی دانشجویان سراسر کشور است و پوشش بیمه‌‌‌ای از جمله پوشش‌‌‌های حمایتی است که برای دانشجویان و در همکاری با سازمان تامین اجتماعی محقق شده است.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم به بیان توضیحاتی درباره نحوه استفاده دانشجویان از خدمات تامین اجتماعی پرداخت و گفت: بیمه دانشجویان یکی از طرح‌‌‌های سازمان تامین اجتماعی است که در مسیر فراگیری جامعه تحت پوشش و در قالب برنامه‌‌‌های تحولی سازمان پیگیری شده است. مطابق این تفاهم‌‌‌نامه دانشجویان همچون سایر اقشار جامعه می‌توانند از خدمات بیمه‌‌‌ای استفاده کنند و از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شوند. نرخ حق بیمه در بیمه دانشجویان پایین‌‌‌تر از سایر بیمه‌‌‌هاست و دولت نیز ۲‌درصد از حق بیمه را برعهده دارد. در این نوع بیمه ۳ نوع نرخ حق بیمه داریم که متقاضی مختار به انتخاب یکی از آنهاست. نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴‌درصد که شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است و برای افراد مجرد و فاقد تحت تکفل توصیه می‌شود. نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶‌درصد که شامل خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی است و نهایتا کامل‌ترین نرخ پرداخت حق بیمه که  ۲۰ درصد بوده و خدمات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را در بر می‌گیرد. خدمات و ثبت‌‌‌نام این طرح به صورت غیرحضوری قابل‌دریافت بوده و نیازی به مراجعه حضوری دانشجویان به شعب یا کارگزاری‌‌‌های نیست.