داود منظور در بازدید از مجموعه طرح جامع مالیاتی و دستاوردهای آن اظهار کرد: تلاش ما این است که با حرکت جدی به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی، نقش مستقیم نیروی انسانی را در فرآیند‌ها به حداقل رسانده و نقش سیستم‌ها و فناوری‌ها در فرآیندهای مالیات‌ستانی را بیشتر کنیم. او تصریح کرد: با توجه به تکلیف سنگینی که امسال بر دوش سازمان امور مالیاتی است، طبیعتا بهره‌گیری از اطلاعات و داده و شناسایی مؤدیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اطلاعات و داده از مبادی مختلف به سازمان امور مالیاتی می‌‌‌رسد، گفت: از جمله این مبادی‌‌‌ها، اطلاعاتی است که در چارچوب ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌‌‌های مستقیم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به سازمان ارسال می‌شود و همچنین فهرست معاملاتی که از سوی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و به استناد ماده ۱۶۹ قانون مذکور به سازمان اعلام می‌شود.

منظور اضافه کرد: با اجرای قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان که گام اساسی نظام مالیاتی برای هوشمند شدن و تشخیص عادلانه و واقعی درآمد اشخاص است، فرار مالیاتی به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت و شاهد رشد درآمدهای مالیاتی خواهیم بود. معاون وزیر اقتصاد در ادامه به موضوع رصد تراکنش‌‌‌های مشکوک بانکی نیز اشاره کرد و گفت: سامانه‌‌‌ای به منظور بررسی تراکنش‌‌‌های مشکوک بانکی ایجاد شده و اطلاعات آن مبنای رسیدگی به مؤدیان دارای ریسک بالا خواهد بود. منظور تصریح کرد: حدود ۶۰ شاخص اصلی برای موتور ریسک تعریف شده و بر اساس این شاخص‌‌‌ها، سعی داریم اظهارنامه بخش قابل‌توجهی از مؤدیان که دارای ریسک پایین هستند را بدون رسیدگی، بپذیریم. او در این خصوص گفت: در سال گذشته، حدود یک‌سوم اظهارنامه‌‌‌های ارسالی به سازمان، کم ریسک بوده و طبیعتا مورد پذیرش قرار گرفتند و امسال بنا داریم به سمتی حرکت کنیم که میزان بیشتری از اظهارنامه‌‌‌ها را بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار دهیم.

منظور در خصوص سامانه‌‌‌های پردازش و بهره‌برداری از اطلاعات مرتبط با پایگاه اطلاعات مؤدیان نیز گفت: پنج سامانه اصلی شامل سامانه جست‌وجوی اطلاعات مالیاتی، سامانه پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده‌‌‌‎های مالیاتی، سامانه بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مؤدیان شناسایی شده، سامانه بررسی تراکنش‌‌‌های مشکوک بانکی و سامانه برآورد ریسک مؤدیان و اظهارنامه برآوردی، وظیفه پردازش و بهره‌برداری از اطلاعات مرتبط با پایگاه مؤدیان را انجام می‌دهند. او افزود: سامانه اظهارنامه برآوردی، در راستای اجرای تکالیف ماده ۹۷ قانون مالیات‌‌‌های مستقیم و بر اساس معیارها و شاخص‌‌‌های تعیین شده، طراحی و پیاده‌سازی شده است که با استفاده از داده‌‌‌ها و منابع درون و برون سازمان، درآمد مشمول مالیات مؤدیان مالیاتی را محاسبه کرده و بر اساس آن، اظهارنامه برآوردی تولید می‌‌شود.