مدیرکل دفتر بیمه‌‌‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مهم‌ترین ابزاری که لازم داریم برای اینکه سیاست‌های کلی تامین اجتماعی پیاده شود، نظام اطلاعاتی برخط و پیشرفته است که به همه دیتاها و پایگاه‌‌‌های اطلاعاتی در کشور متصل باشد. پادام گفت: پیشرفت‌‌‌های خوبی اتفاق افتاده که شاید ۷، ۸ سال پیش چنین‌ سازوکاری اصلا وجود نداشت ولی به هر حال از ۷، ۸ سال پیش این‌سازوکار اتفاق افتاد و سال به سال این پیشرفته‌‌‌تر شد و در این ۶ ماه اخیر هم پیشرفت‌‌‌های خوبی داشتیم. ما دنبال این هستیم که از طریق ارائه یک لایحه همه دستگاه‌ها و پایگاه‌‌‌های اطلاعاتی را ملزم کنیم به دادن اطلاعات برخط به یک پایگاه که دست ما را برای شناسایی افراد بی‌بضاعت باز می‌کند و امکان تفکیک را برای حاکمیت به وجود می‌‌‌آورد.

مدیرکل دفتر بیمه‌‌‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر عدالت بنیانی تاکید می‌شود چون الان سیاست‌های رفاهی ما تا حدودی ناعادلانه است. ما در فقدان نظام اطلاعاتی کارآمد سیاستگذاری رفاهی‌مان توسط اقشار دست‌‌‌اندازی شده یعنی هر قشری که به هر حال صدای بلندتری داشت امکان نفوذ به مراکز سیاستگذاری بیشتری داشته، منابع را صاحب شده، منابع را به سمت خودش کشیده و اجازه نداده منابع به صورت عادلانه توزیع شود. بعضی از دیتاها را ما داریم که واقعا عجیب هستند .  او افزود: بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه یکی از این اقشاری که نصف حق بیمه‌‌‌اش را دولت پرداخت می‌کند ۴۴‌درصدشان در دهک پر درآمد هستند.

پادام در ادامه افزود: ما یکسری خلأ قانونی داریم و یکسری ایراد قانونی. نظام بازنشستگی ما بر اساس قوانین غلط و اشتباه زیادی شکل گرفته که باعث شده بعضی از صندوق‌ها امروز به بحران برسند. او گفت: در دنیا وقتی جمعیت یک کشور پیر شود به بحران بازنشستگی می‌رسد ولی امروز در ایران با اینکه جمعیت کشور ما هنوز جوان است و اصطلاحا پنجره جمعیتی ما هنوز باز است ما به بحران‌های بازنشستگی رسیده‌ایم. این نشان می‌دهد که ما در قوانین ایرادهای زیادی داریم. یک آمار بگویم؛ امسال در صندوق کشوری ۳۰‌درصد افرادی که بازنشسته می‌شوند زیر ۵۰ سال سن دارند در صورتی که در دنیا در مورد سن بازنشستگی ۶۴ سال، ۶۵ سال و ۶۶ سال بحث می‌شود یعنی کسی در مورد سن بازنشستگی ۶۰ سال بحثی ندارد. ما به هر حال در سنین ۴۲ ساله، ۴۵ ساله و ۵۰ ساله داریم افرادی را بازنشسته می‌‌‌کنیم و این باعث می‌شود منابع رفاهی کشور بیشتر به سمت مستمری‌‌‌های بازنشستگی حرکت کند.

پادام ادامه داد: در صندوق‌های بازنشستگی مهم‌ترین قوانینی که باید تغییر کند این است که سن و سابقه بازنشستگی به استاندارد جهانی برسد. او گفت: یک بخش دیگر این است که ما سیاستگذاری‌مان تحت دست‌انداز اقشار قرار دارد و این هم یک بخش مهمی است. یارانه و بیمه‌‌‌ای که دولت مکلف است به تامین اجتماعی بدهد بالغ بر ۷۰‌هزار میلیارد تومان است. ما چقدر از ۷۰‌هزار میلیارد تومان را بهینه تخصیص می‌‌‌دهیم؟

پادام اضافه کرد: در بندهای این سیاست‌ها هم اشاره شده ما باید سازوکارهایی را طراحی کنیم که اصطلاحا به آن نهاد تنظیم‌‌‌گر گفته می‌شود. نهاد تنظیم گر باید در نظام بیمه‌‌‌ای و در نظام حمایتی به دیتاها دسترسی داشته باشد. الان مواردی روزانه به خود ما مراجعه می‌کنند که من هم بیمه تامین اجتماعی دارم که کمیته امداد داده به من و هم بیمه عشایر روستاییان را دارم، من کدام را مثلا انتخاب کنم بهتر است؟ این یعنی فردی داریم که از دو نوع بیمه حمایتی در کشور بهره‌‌‌مند می‌شود. یک بحث این است که این نهاد تنظیم‌‌‌گر وظیفه‌‌‌اش این باشد که مشخص کند کدام نهاد چه ماموریتی را انجام بدهد تا از همپوشانی در حمایت‌‌‌ها جلوگیری شود. او افزود: تنظیم گر یک نهاد فرا قوه‌‌‌ای وفرا بخشی است و می‌تواند یک نهاد از مجموعه‌‌‌های وزارت کار و تعاون باشد. ما درحال تنظیم لایحه آن هستیم که ظرف دو ماه آینده باید به دولت ارسال کنیم. پادام ادامه داد: ما اگر مشکلی در نظام بیمه‌‌‌ای و بی‌نظمی در نظام حمایت‌‌‌مان داریم به این دلیل است که نهاد تنظیم‌گر نداریم.

او گفت: به محض اینکه این سیاست‌ها ابلاغ شد دبیرخانه‌‌‌ای در وزارتخانه ایجاد شد و تا الان حدود ۵-۶ جلسه کارشناسی مختلف انجام دادیم. مهم‌ترین آن جلسه‌‌‌ای بود که با نمایندگان تمام نهادهای حمایتی و صندوق‌ها ودستگاه‌های دولتی برگزار شد. پادام ادامه داد: مهم‌ترین چالش ما پایگاه رفاه است. پایگاه اطلاعات رفاه که باید به همه دیتاها متصل شود، نه تنها نظام مالیاتی بلکه نظام بانکی، بورس و سامانه ثبت احوال ثبت املاک. پادام گفت: در حال حاضر به صورت هر روزه در حال تکمیل این پایگاه هستیم و می‌توان گفت که تا ۲ الی ۳ ماه آینده توانایی تقدیم لایحه به دولت را داریم.