رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یکی از ضرورت‌های تحول‌آفرینی و هوشمند‌‌‌سازی نظام مالیاتی را بازکردن غل و زنجیرهای خودساخته، از جمله قوانین موازی و مقررات اضافی از دست و پای نظام مالیاتی دانست و گفت: این کار، هم عدالت مالیاتی را افزایش می‌دهد و هم وجهه مردمی‌بودن نظام مالیاتی و رضایتمندی شهروندان را بیشتر می‌کند. منظور، با اشاره به اینکه منطق مقررات‌‌‌زدایی این است که مقررات ساده‌‌‌تر و کمتر اما کیفی‌‌‌تر و دقیق‌تر موجب افزایش بهره‌‌‌وری، کارآیی و پویایی سازمان می‌شود، انجام اصلاحات و کاهش تورم مقررات در نظام مالیاتی را از شاخص‌‌‌های عملیاتی در دوره تحولی دانست. 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه باید دستورالعمل‌‌‌ها موجز، صریح و شفاف تهیه شوند، گفت: برای مقررات‌زدایی و انجام اصلاحات مقرراتی در نظام مالیاتی، توجه به سه‌مولفه ضروری است. نخست، توجه به قوانین بالادستی و برنامه توسعه و برنامه‌‌‌های دولت مردمی که مقررات‌زدایی و انجام اصلاحات مقرراتی در راستای تحقق این اهداف پیگیری و اجرا شود؛ دوم، مجموعه‌‌‌های نظارتی سازمان مثل دادستانی انتظامی مالیاتی که وظیفه نظارت، هماهنگی و به چالش کشیدن مقررات دست و پاگیر را برعهده دارد و سوم، مرکز آموزش و پژوهش سازمان وظیفه شناسایی و ارائه مشاوره به واحدهای مقررات‌‌‌گذار را برعهده بگیرد. او تصریح کرد: وجود قوانین و دستورالعمل‌‌‌های متعدد موجب عدم‌شفافیت و طولانی‌شدن فرآیندها می‌شود، در حالی که می‌‌‌توان با قوانین روشن و صریح، از نوشتن چندمرتبه و تکراری آن که به افزایش و توسعه حجم قانون و سردرگمی ذی‌نفعان منجر می‌شود جلوگیری کرد.

منظور، با اشاره به دوران‌ گذار و دوره تحول نظام مالیاتی، تاکید کرد: دستیابی به نظام مالیاتی هوشمند با ساختاری پویا مبتنی بر حاکمیت داده، به میزان پذیرش و بهره‌‌‌گیری از قابلیت‌ها و پتانسیل‌‌‌های ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی برای هوشمند شدن، با حذف مقررات دست و پاگیر و دستورالعمل‌‌‌های موازی همراه است.  رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، ضرورت حذف دستورالعمل‌‌‌های اضافی و باز کردن گره قوانین دست و پاگیر را عامل مهمی در ارائه خدمات سریع‌تر، شفاف‌‌‌تر و عادلانه‌‌‌تر به مودیان مالیاتی و شهروندان دانست و تاکید کرد: شفافیت قوانین و دستورالعمل‌‌‌ها به تحول نظام مالیاتی، نهادینه‌‌‌سازی فرهنگ مالیاتی، افزایش اعتماد عمومی و تبدیل‌شدن سازمان امور مالیاتی به سازمان محبوب مردم کمک خواهد کرد. او افزود: بسیاری از جامعه شناسان و اقتصاددانان، ایجاد تحول در نظام مالیاتی و حرکت به سمت هوشمندسازی را پایه اصلاحات اقتصادی، ایجاد عدالت اجتماعی، جلوگیری از رانت و فساد، شکاف‎های طبقاتی و نابرابری‎‌‌‌های اجتماعی می‌‌‌دانند.