شرکت کربن صنعت امیرکبیر به عنوان زیرمجموعه شرکت آلومینیوم ایران، مجری احداث کارخانه آندسازی به ظرفیت یکصدهزار تن در سال واقع در قطب صنعتی شماره ۳  (خیرآباد)  شهرستان اراک است. روند ساخت این کارخانه در یک‌سال گذشته با استقرار ۶ پیمانکار عمرانی و صنعتی رشد چشمگیری پیدا کرده است و با احداث این کارخانه نیاز شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)  به آند برطرف شده و سالانه ۳۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی خواهد داشت. طرح انتقال کارگاه آندسازی شرکت آلومینیوم ایران به شهرک صنعتی خیرآباد یکی از تصمیمات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بود و اکنون با ظرفیت یکصد هزار تن در سال، در حال اجرا است.

هم‌اکنون همانند سایر واحدهای صنعتی کشور، تنها دغدغه  ایرالکو  برای تامین مواد اولیه نقل وانتقال پول و تامین نقدینگی است. اما این شرکت هر بار با ارائه راه‌حل‌های اساسی برای رفع موانع پیش رو، پیشرفت به جلو داشته است. ایرالکو در زمینه تامین مواد اولیه با ایجاد زیرساخت‌های لازم در برخی از اقلامی که تاکنون خریداری کرده است، خودکفا خواهد شد.  به گونه‌ای که این شرکت برنامه احداث خط تولید آلومینا دارد، زیرا افزایش تولید آلومینا در برنامه‌ها و سیاست‌های کلی کشور قرار دارد که با تحقق آن کل کشور از واردات  آلومینا بی‌نیاز خواهد شد.  

همچنین  ایرالکو به شدت پیگیر راه‌اندازی کارخانه تولید آند است و امیدوار است در سال‌جاری  شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشد. همچنین در حوزه سایر مواد اولیه نیز اقدامات لازم صورت گرفته است؛ خوشبختانه مواد اولیه آند از جمله قیر در ایران تولید می‌شود و در مورد کک نیز در ایران قابلیت تولید وجود دارد، زیرا در زمره بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های نفت دنیا هستیم.  نیاز ایرالکو به مواد اولیه حدود ۲۰ میلیون دلار در ماه و ۲۴۰ میلیون دلار در سال اعلام  شده است، همچنین نیاز سالانه شرکت ایرالکو به آلومینا حدود ۴۰۰ هزار تن است که حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تن از طریق آلومینای جاجرم تامین و مابقی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.