هر چند شیوع ویروس کرونا موجب شده روند رو به رشد این تولیدکنندگان کند شود، اما با این وجود فعالیت‌ها و رقابت‌ها همچنان در این صنایع دیده می‌شود. از جمله این شرکت‌ها، شرکت «هامون نایزه» است که توانسته علاوه بر بخش تولیدات محصولات حوزه برق در حوزه تولید محصولات مرتبط با آب و آبرسانی نیز گام‌های موثری بردارد، به طوری که در حال حاضر این شرکت در سه گروه اصلی لوله‌ها، اتصالات و شیرآلات فعالیت خود را توسعه داده است. 

لوله‌های چدن نشکن یکی از سه گروه اصلی است که مجید تکیان، مدیرعامل شرکت‌هامون نایزه به آن اشاره می‌کند. لوله‌هایی که از لحاظ ضخامت و اتصال با یکدیگر متفاوت بوده و در حال حاضر در بازار نیز موجودند. 

یک نوع از این لوله‌ها، لوله چدن نشکن تایتون یا غیر مقید بوده که با واشر در بخش اتصال آب‌بندی می‌شود. این لوله‌ها دارای استانداردهای متفاوت بوده و براساس ضخامت تقسیم‌بندی می‌شوند. به گونه‌ای که لوله‌ها در سال‌های قبل ضخامت بیشتری داشته، اما بر اساس استاندارد ایزو ۲۵۳۱ ویرایش سال ۲۰۰۹ بدون آنکه ویژگی‌های قبلی خود را از دست دهد، ضخامت و قیمت تمام شده آنها نیز کمتر شده است. 

از دیگر تولیدات جدید‌هامون نایزه، تولید لوله‌های سبک با نام تجاری ال‌پی (LP) با الگوبرداری از نمونه خارجی آن در سایز کوچک با قطرهای 90 تا 200 میلی‌متر است.‌ هامون نایزه با مشارکت در ترجمه استاندارد ایزو ۱۶۶۳۱ ویرایش ۲۰۱۶ و تدوین استاندارد داخلی INSO21376 و همچنین دریافت پروانه استانداردهای مذکور، این محصولات را برای استفاده در خطوط توزیع با فشار 10 و 16بار به عنوان جایگزین مناسب برای لوله‌های پلی اتیلن و پی وی سی تولید و به بازار عرضه کرده است.

تکیان بیان می‌کند این نوع لوله‌ها با مشخصات و استانداردهای لوله‌های پلی‌اتیلن هماهنگ بوده و برای همین توانسته انقلابی در لوله‌های چدن نشکن به وجود آورد. لوله‌هایی که دارای همان ویژگی لوله‌های چدن نشکن ولی با ضخامت و قیمت تمام شده کمتر است، تا جایی که تفاوت قیمت این لوله‌ها با لوله‌‌های قبل خود 40 درصد کاهش یافته است .

با توجه به ویژگی‌های برتر لوله‌های چدن نشکن در صنعت آب آشامیدنی ازجمله طول عمر بیش از ۵۰ سال، مقاومت به خوردگی بالا و نیزکاهش هدر رفت آب به کمتر از ۱۰ درصد (این شاخص در خطوط موجود به طور متوسط بیش از 24 درصد است) جایگزین بسیار مناسبی برای خطوط پلی اتیلن، پی وی سی و آزبستی است.

بخش دیگری از تولیدات اخیر شرکت‌هامون نایزه، لوله‌های مقاوم در برابر زلزله است که به آنها لوله‌های مقید نیز گفته می‌شود. در ایران با وجود زلزله‌خیز بودن در سال‌های پیش از این لوله‌ها استفاده نمی‌شد، اما این شرکت بعد از تولید و عرضه موفق لوله‌های مقاوم به زلزله با نام تجاری «R.J. PIPE» در چند سال گذشته، هم‌اکنون نسل سوم این لوله‌ها را موسوم به «Q.R.FELEX» وارد چرخه تولید و عرضه به مشتریان کرده است که نسبت به نسل قبل شرایط نصب و مونتاژ بسیار آسان‌تری دارد.

جالب توجه است که در حال حاضر این شرکت تولیدات جدید در حوزه شیرآلات را نیز به مجموعه خود افزوده است. خطوط تولید جدیدی که در دو گروه کاری شیرهای ویفری و شیرهای گیت تعریف می‌شوند. دو مدل شیر از سایز 50 تا 250  میلیمتر بوده که مصارف عمده بازار را شامل می‌شود. تولید انبوه این شیرآلات به تازگی شروع شده و در اواخر اردیبهشت به منظور فروش در بازار عرضه خواهد شد. 

در پایان به این نکته نیز باید اشاره کرد که این شیرآلات با روش لاست فوم تولید شده و از لحاظ کیفیت، قیمت و رعایت نکات زیست محیطی نیز قابل رقابت با تولیدات موجود در بازار خواهد بود.