«رویش لوتوس» آمارهای سرمایه‌گذاری‌هایش را منتشر کرد شیپور یکی از سرمایه‌گذاری‌های رویش لوتوس عکس از سایت شیپور

این صندوق که از سه سال قبل شکل گرفته قریب به ۶۰۰ درخواست سرمایه‌گذاری را بررسی و در ۹ استارت‌آپ یا کسب و کار نوپا در حوزه‌های سلامت و فناوری ارتباطات و اطلاعات سرمایه‌گذاری کرده است. مجموع سرمایه‌گذاری‌های صندوق حالا از مرز ۳۳ میلیارد تومان عبور کرده است.

هر شرکت یا کسب‌وکار نوپا برای دریافت سرمایه از صندوق ۱۲ مرحله را باید پشت سر بگذارد. در مجموع از ۶۰۰ درخواست ۳۸ شرکت وارد مذاکرات نهایی شدند و روی ۹ شرکت سرمایه‌گذاری صورت گرفته و یک سرمایه‌گذاری نیز خروج یا به اصطلاح Exit موفق داشته است.

این صندوق دارای سبد سرمایه‌گذاری متنوعی است که برخی از آنها در بازار استارت‌آپی شناخته شده‌اند؛ نام‌هایی چون شیپور، بیمه بازار و ایران تلنت از جمله سرمایه‌گذاری‌های شناخته شده این صندوق هستند.

سبد سرمایه‌گذاری لوتوس اما در سال ۱۳۹۸ روی حوزه سلامت متمرکز بوده است. صندوق روی چهار شرکت رویین تن سلول، رویش ژن آسا طب، رویان بن سلول و رویان بینا سل که در حوزه‌های مختلف پزشکی از درمان زخم پای دیابتی گرفته تا درمان سرطان، درمان روماتیسم مفصلی و درمان بیماران مبتلا به تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) و بیماری اشتارگات فعالند، سرمایه‌گذاری کرده است.

مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت در همین چهار شرکت ۲۰۸ میلیارد ریال بوده است. همچنین شرکت ۱۳۱ میلیارد ریال نیز روی چهار شرکت شیپور، بیمه‌بازار، ایران تلنت و دراپز سرمایه‌گذاری کرده که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیتند.

بر این اساس شرکت در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۳۴ میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۹۹ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است. نسبت سرمایه‌گذاری‌های صندوق هم عمدتا به سمت فناوری اطلاعات متمایل است، به طوری که ۶۲ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه IT و ۳۸ درصد در حوزه سلامت بوده است.